Gå til innhold

[Løst]Høyfrekvent skurrete lyd fra lydsystem koblet via 3.5 jack

Anbefalte innlegg

Har en laptop, Fujitsu siemens amilo 2550xi. kobler til Philips dvd mini lydsystem via 3.5mm jack.

Får da en høyfrekvent skurrende lyd når jeg kobler til. Dette problemet har jeg bare hatt av og til men i det siste skjer det konstant (før fiksa jeg det ved å ta ut og inn kabel en god del ganger og skru av og på philips systemet)

Lyden forsvinner med en gang hvis jeg tar ut strømkabelen så laptopen kun går på batteri.

Lyden forsvinner også hvis jeg kobler til HDMI kabelen til tven (med strømkabelen i)

Prøvde en kortere jack (2m istedet for 4m) nå og da var det ingen støyende lyd. Antar at det er kabelen eller lengden på det som er problemet?

noen som kan forklare hvorfor dette ikke skjer når jeg har hdmi kabelen i?

har prøvd å deaktivere hdmi lydenhet og gjort alt som kan tenkes av konfigurering av lydkontrollere. virker mer som et fysisk feil.

har jo egentlig delvis løst problemet her mens jeg skrev posten (bruk annen kabel), men hvis noen har en god forklaring så hadde det vært gøy å vite

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et jordings problem.. dvs at gnd (ground) ikke er tilstrekkelig god nok.. en kvalitets kabel vil nok gjøre susen :)

Personlig lager jeg alle kabler selv.. da vet jeg hva jeg får..

slike kabler har kun 3 ledere.. en til jord, og en til venstre lydkanal, og en til høyre lydkanal.. dvs jord er felles.. jord fungerer også som "skjerming"..

Jeg liker å lage det anderledes..

Jeg har en leder til hver kanal dvs høyre og venstre, og en som felles jord, og en skjermet jord.. dvs at den ene er kobblet til minus i den ene enden, men ikke i den andre enden.. også kalt psudo balansert.. kan poste opp en enkel tegning på dette om ønskelig..

Blir aldri noe støy da :)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Føler at jeg skjønte litt mer av problemet nå. Kabelen er for dårlig jordet/skjermet slik at "overflødig" strøm hopper over til kabelen og skaper støy for lydsignalene, og når jeg setter i HDMI kabelen tar denne strømmen turen over via denne istedet da dette sikkert er en lettere vei. Og når jeg tar ut strømkabelen endrer spenningsnivået seg slik at det ikke blir like mye "overflødig" strøm som hopper over på lydkabelen. (jeg har ikke så mye peil på elektronikk men tipper det er grovt sett det som skjer)

Takk for tilbud om å poste tegning men tror ikke jeg har interesse og behov nok til at jeg kommer til å trekke egne kabler. Kommer nok heller bare til å kjøpe meg en SP/DIF kabel slik at jeg kan få surround lyd når jeg evt kjøper meg et bedre lydsystem :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...