Arxo Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hei, Jeg hadde teori eksamen idag og fikk 2 feil. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva de feilene var, og jeg har alt funnet svaret på den første. Jeg trenger hjelp til å finne den andre feilen og lurer derfor på hva det riktige svaret er i følgene oppgave: "Du kjører i en firefeltsvei med to felt i samme rettning. Det er ingen annen trafikk bortsett fra deg og en annen bil som begge ligger i venstre felt." Hvilken påstand er riktig? - Det er ikke lov å kjøre forbi (Fordi da må du kjøre forbi på høyre side, og det er ikke lov) - Du bør blinke med lysene for å få forrankjørende til å skifte til høyre kjørefelt Jeg krysset av på "Det er ikke lov å kjøre forbi" fordi det er jo riktig, men kan det andre alternativet være enda bedre for å skape flyt i trafikken, og derfor fikk jeg feil? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) V Endret 20. oktober 2009 av p0pc0rn Lenke til kommentar
Morten21 Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Om bilen foran deg holder en lav hastighet i venstrefelt kan du fint kjøre forbi i høyre, men om han er over fartsgrensen burde du ikke kjøre forbi. Jeg ville uansett ha krysset av på svar nr 2. Lenke til kommentar
Arxo Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Det stod ikke noe i oppgaven om farten til bilen forran, så jeg vil tro at den kjører i samme fart som fartsgrensen. Jeg spurte noen personer jeg kjenner, og alle svarte at de ville ha blinket med lysene. Jeg tror derfor at dette kan være den andre feilen, men vi får se hva andre mener. Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Alternativ 1 er riktig. Lyshorn skal bare brukes for å avverge fare, på lik linje med lydhorn. Lenke til kommentar
Arxo Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Jo, men det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side. Selv om jeg ikke kan finne eller vet om noen grunn, kan det kanskje skape en farlig situasjon. Derfor averger blinking med lysene å komme opp i en farlig situasjon. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Blinking med lys i denne type situasjon defineres som agressiv kjøring, og alternativet er derfor galt. Riktig alternativ er A) Ikke kjøre forbi, fordi jeg da må kjøre forbi til høyre. Dersom du vil forbi må du legge deg bak den andre bilen i venstre felt, og vente til han blinker seg inn til høye. I praksis (merk: dette svarer du IKKE på teoriprøven) kjører man enten forbi til høyre, eller blinker med lysene. Ingen gidder å vente på at bilen skal flytte seg. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Hvis det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side, betyr det at hvis noen parkerer i venstre felt på en 8 felts vei, så må all trafikk stoppe? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Hvilken påstand er riktig?- Det er ikke lov å kjøre forbi (Fordi da må du kjøre forbi på høyre side, og det er ikke lov) - Du bør blinke med lysene for å få forrankjørende til å skifte til høyre kjørefelt Jeg krysset av på "Det er ikke lov å kjøre forbi" fordi det er jo riktig, Dette er en situasjon jeg selv har lurt på hvordan regelverket håndterer. På de store veiene rundt Oslo er det gjerne slik at det er skiltet avkjøring for høyrefeltet lang tid i forveien. Et godt eksempel er E18 mot Drammen hvor det skiltes høyrefeltet mot Holmen mange kilometer før (ca utenfor Ikea). For dere som ikke er kjent så er det tre felt i bredden her og felt nummer tre ender i avkjøringen ved Holmen. Veimerkingen indikerer at feltskifte er lov med korte stiplede linjer. Det er naturlig å plassere seg i høyrefeltet så tidlig som mulig. Dette er en lang rett strekning. Hvis du da etterhvert tar igjen en bil som ligger i midfeltet så skal du vel ikke helt ut i venstrefeltet og så krysse foran og tilbake i høyrefeltet for å passere denne? Likeså, hvis trafikken i midfeltet og venstrefeltet går tregt mens høyrefeltet er tomt; Det kan da ikke være nødvendig å holde farten til disse bilene når "Holmenfeltet" er uten hindringer? Hvilken bestemmelse er det som regulerer dette? Ole Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Hvis det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side, betyr det at hvis noen parkerer i venstre felt på en 8 felts vei, så må all trafikk stoppe? Loven slår fast at man kan kjøre forbi til høyre ved tett, saktegående trafikk i venstre felt. Dette svarer vel også på Ole3 sitt spørsmål. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Loven slår fast at man kan kjøre forbi til høyre ved tett, saktegående trafikk i venstre felt. Dette svarer vel også på Ole3 sitt spørsmål. Takk tor_erik! Det svarte nesten på spørsmålet mitt. Jeg vil gjerne ha en referanse (antakelig er dette en forskrift?), samt svaret på den andre delen av spørsmålet mitt: Hvis du da etterhvert tar igjen en bil som ligger i midfeltet så skal du vel ikke helt ut i venstrefeltet og så krysse foran og tilbake i høyrefeltet for å passere denne? (Men dette er kanskje ikke tenkt på av lovgiverne?) Ole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå