hansjqrg1 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har et spørsmål. La oss si at jeg nettopp har svingt inn på et gårdstun (eller noe), og så skal jeg opp en siste bratt bakke. Denne bakken er glattere enn jeg hadde forventet, og jeg har ikke nok fart til å komme meg lenger enn halvveis opp. Bilen begynner altså å spinne. Men på veien ned merker jeg at bremsene ikke tar i det hele tatt, og at jeg bare sklir nedover denne glatte bakken i økende fart. Bak meg er det en gruppe bjørketrær som jeg har fint liten lyst til å innvie i bakenden av bilen min. Hva er riktig å gjøre i denne situasjonen, sett at det var umulig å svinge unna? Ville det f.eks. hjulpet å sette bilen i første gir og mose på fremover, slik at farten minket? La innlegget i denne tråden slik at jeg slipper å klage på det når det skjer i fremtiden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Bremser du har du fire hjul som prøver å få grep. Slipper du bremsa og gasser på så har du kun to hjul som ikke vil få grep. Jeg ville satsa på bremsene og håpt på litt grus eller stein i veikanten som kunne stoppa meg før jeg traff trærne. Evt. kan man også slippe litt på bremsene og se om man klarer å styre. Umulig å si hva en skal gjøre sånn generelt siden det kommmer an på så mange ting. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Kan være at det lønner seg å dra litt i håndbrekket for ekstra brems på "forhjulene". Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Kan være at det lønner seg å dra litt i håndbrekket for ekstra brems på "forhjulene". Det spørs om det hjelper, spesielt hvis man har ABS. Antagelig vil det virke mot sin hensikt. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Har du først begynt å øke farten ukontrollert er du stort sett sjanseløs. Du kan tenke om du vil bytte bakenden med fronten inn i trærne. Med riktig trykk på bremsen vil du låse forhjulene før bakhjulene og låste hjul vil alltid prøve å være fremst (kjør fremover og trekk opp håndbrekket for å prøve). Med ABS-bremser er du like langt igjen. Om du gir gass med bilen i første gir får du gjerne samme effekt. Vær også ops på at bilen vil øke farten ytterligere for frontpartiet ditt når den snurrer. Du kommer neppe unna tresmaken. Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (...)Men på veien ned merker jeg at bremsene ikke tar i det hele tatt(...) Bremser du har du fire hjul som prøver å få grep. Slipper du bremsa og gasser på så har du kun to hjul som ikke vil få grep. Jeg ville satsa på bremsene og håpt på litt grus eller stein i veikanten som kunne stoppa meg før jeg traff trærne. Evt. kan man også slippe litt på bremsene og se om man klarer å styre. Umulig å si hva en skal gjøre sånn generelt siden det kommmer an på så mange ting. Han sier jo at han ikke har bremser... Angående svaret du er ute etter: hvilke hjul driver bilen? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Som flere her sier finnes det neppe en "fasit" i en slik situasjon, ettersom alle slike situasjoner er forskjellige. Selv har jeg best erfaring med myk bruk av bremsepedal for å hindre at farten blir for stor, og deretter forsøke å styre unna. Dette hjelper selvsagt lite hvis man bare sklir... Kom over en lignende episode forrige vinter, skulle da opp en lang, bratt og islagt bakke i et boligfelt. Ikke hadde jeg noe valg heller. Nesten helt på toppen gikk det som det måtte gå, og bilen bare spant. Hadde ikke noe annet valg enn å slippe meg sakte nedover da bilen startet å skli baklengs. Klarte å "rygge" ned bakken med hjelp av myk bremsing og styring. Myk bremsing som at jeg så vidt lot bremsene ta. Traff til og med møtende trafikk på veg ned, han var ca like skremt som meg, hehe. Men det gikk bra, ingen skade skjedd, utrolig nok. Prøver ikke den bakken der igjen med piggfrie dekk kan du si. Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Allerede på tur opp, når drivhjul begynner å spinne og bilen omtrent har stoppet opp så bør du innse at du ikke når toppen. Og siden du vet hvor glatt det er så plasserer du et hjulpar så nære en av kantene som mulig (evt. en plass du ser det er bedre feste) og triller rolig ned igjen... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) (...)Men på veien ned merker jeg at bremsene ikke tar i det hele tatt(...) Bremser du har du fire hjul som prøver å få grep. Slipper du bremsa og gasser på så har du kun to hjul som ikke vil få grep. Jeg ville satsa på bremsene og håpt på litt grus eller stein i veikanten som kunne stoppa meg før jeg traff trærne. Evt. kan man også slippe litt på bremsene og se om man klarer å styre. Umulig å si hva en skal gjøre sånn generelt siden det kommmer an på så mange ting. Han sier jo at han ikke har bremser... Nei det skriver han ikke. Han skriver at bremsene ikke tar. Edit: Går ut i fra at han mener at dekka ikke tar tak. Kjører han rundt på glatta helt uten bremser så er han gal. Endret 20. oktober 2009 av sedsberg Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Splittet ut noen innlegg fra klagemuren.. KVTL Lenke til kommentar
trondtang Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 rygge opp bakken kanskje vis bilen harforhjulsdrift? Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Stort sett får man nok tak nok til å bremse dersom man legger seg så langt mot veikanten som mulig. Hadde ikke dette funkt hadde jeg utvilsomt fått bilen i grøfta, enn å treffe trærne som mest sansynlig ville blitt en kostbar skade. Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Dra i brekket og få snudd bilen så fronten står nedover i første omgang. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Prøv å sving ut av veien. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Som flere her sier finnes det neppe en "fasit" i en slik situasjon, ettersom alle slike situasjoner er forskjellige. Selv har jeg best erfaring med myk bruk av bremsepedal for å hindre at farten blir for stor, og deretter forsøke å styre unna. Dette hjelper selvsagt lite hvis man bare sklir... Kom over en lignende episode forrige vinter, skulle da opp en lang, bratt og islagt bakke i et boligfelt. Ikke hadde jeg noe valg heller. Nesten helt på toppen gikk det som det måtte gå, og bilen bare spant. Hadde ikke noe annet valg enn å slippe meg sakte nedover da bilen startet å skli baklengs. Klarte å "rygge" ned bakken med hjelp av myk bremsing og styring. Myk bremsing som at jeg så vidt lot bremsene ta. Traff til og med møtende trafikk på veg ned, han var ca like skremt som meg, hehe. Men det gikk bra, ingen skade skjedd, utrolig nok. Prøver ikke den bakken der igjen med piggfrie dekk kan du si. Samme jeg pleier å gjøre, men syns det blir mer ekkelt hvis jeg begynner å skeive ut. Jeg pleier å finne ett fint turtall oppover i slike bakker, når jeg vet at jeg ikke kommer helt opp, prøver jeg å stoppe rolig i bakken, deretter å slippe meg sakte men sikkert ned! Hadde en ufin episode i vinter. Var en utrolig bratt bakke der jeg bodde før. 100 meter tenker jeg. Jeg begynte å skli nedover, og nederst stod det så klart en lastebil. Jeg endte med å knekke speilhuset helt ytterst. Og det var jeg glad for! edit: leif Endret 21. oktober 2009 av Ziuuung Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) legg merke til at de fleste biler med forhjulsdrift bare driver rundt ett hjul når bilen spinner (selvfølgelig det hjulet med minst grep) å om du har ESP i tillegg så er bilen ubrukelig i oppoverbakker. så tror det å bremse å sleppe seg tilbake igjen er bedre en å fortsette å gi gass eventuelt så kan du kjøpe deg en bil med bakhjulsdrift og diffsperra eller en 4-hjultrekker. Endret 21. oktober 2009 av MongoMan Lenke til kommentar
tNy Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg har bakhjul forresten. En 92" bmw 320 uten antispinn, har aldri satt meg fast. Men hender jeg trenger to forsøk. Har forøvrig reservehjul og ett par sandsekker i bagasjen. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 legg merke til at de fleste biler med forhjulsdrift bare driver rundt ett hjul når bilen spinner (selvfølgelig det hjulet med minst grep) å om du har ESP i tillegg så er bilen ubrukelig i oppoverbakker. Heldigvis kan man koble ut ESP på de aller fleste bilene. Har selv kjørt en bil som "satte seg fast" i dårlig brøyta veikryss pga. ESP. En annen ting som jeg fikk erfare er at ESP kan virke mot sin hennsikt på spesielt glatt føre (våt is). Jeg kom i mot et T-kryss i litt for stor hastighet, prøver å ta svingen. ESP skal selvfølgelig hjelpe meg, og før jeg får reagert har bilen snudd 90 grader, men fortsetter i den opprinnelige fartsrettningen. Hadde jeg ikke hatt på ESP tror jeg at jeg hadde hatt sjangs til å bremse farten ytterligere før jeg hadde prøvd å svinge på nytt. Desverre gjorde ESP slik at bilen bare snudde jeg, altså bidro til å gi meg selg, når jeg under normale omstendigheter skulle fortsatt rettfram uten styring. Dette er dog ikke en oppdordring til å ha ESP utkoblet hele tiden, men man bør være klarover HVORDAN den virker, og være bevist på det. Er man ikke det, så kan man fort plages med trivielle ting, eller havne i situasjone som kunne vært unngått. For min del er bykjøring og ESP ikke forenelig. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Min erfaring med ESP er at man kan ikke forvente å kjøre som om man ikke har den funksjonen. Bruker man den feil og kaster rattet i alle retninger når det skjer ting, så går det galt, fordi ESPen vil faktisk på alle måter den kan forsøke å gjøre det man ber den om å gjøre. Jeg har forøvrig ikke opplevd at ESPen har vridd bilen rundt uten å endre retning, virker for meg som helt rart siden det vil isåfall bety at ESPen ikke fungerer som den skal (siden den har sensorer som forteller hvor bilen går, og den kan bruke matematikk for å beregne hva den kan gjøre). ESPen i min bil lar i vertfall bilen heller gå rett frem, enn å ukontrollert vri bilen rundt mer enn hva den har veigrep til, men en panikkreaksjon med å kaste rattet i alle retninger, da gjerne alt for langt, kan nok gi resultatet at selv ESPen mister litt kontroll. Når det gjelder Traction Control, så er det primært en sikkerhetsfunksjon, ikke noe som skal gi deg bedre veigrep eller gjøre at du klarer å komme deg lettere frem, selv om det i mange tilfeller er tilfelle at den gjør det. Derimot hjelper den veldig dersom ett hjul spinner, siden den vil klare å overføre kraften til det andre. Finnes selvsagt mange implementasjoner av denne funksjonen, så det vil variere noe. Primært sett skal den hindre at bilen snurrer rundt i alle retninger, eller mister styringen fordi hjulene spinner. Det hjelper f.eks veldig dersom man tar for mye gass igjennom en sving, den vil bare bruke så mye kraft det er til overs til aksellerering. Den som står i min bil gjør i vertfall noe sånt som at med en gang den mister grepet på ett av hjulene reduserer den motoreffekten kraftig, samt bremser ned det hjulet som spinner, og så øker sakte frem til den har funnet det punktet hvor den er på grensen. Dersom veigrepet hele tiden varierer f.eks i en oppoverbakke vil det være mer effektivt hastighetsmessig å la den spinne enn å hele tiden skal gå igjennom prosessen med å redusere kraft, bremse, og gradvis øke. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Når det gjelder Traction Control, så er det primært en sikkerhetsfunksjon, ikke noe som skal gi deg bedre veigrep eller gjøre at du klarer å komme deg lettere frem, selv om det i mange tilfeller er tilfelle at den gjør det. Derimot hjelper den veldig dersom ett hjul spinner, siden den vil klare å overføre kraften til det andre. Den overfører ikke kraft mellom hjulene. Den bremser motoren. På min bil så har jeg diffrensialsperre som vil gi kraft på begge bakhjulene dersom jeg begynner å spinne. Eneste TRC gjør er å holde ræva på bilen der den skal være. Hvis jeg gir full gass på glatt føre så vil rompa skli bitte litt ut før trcn kutter å legger rompa på bilen pent på plass Så skal det sies at trc ikke fungerer så sinnsykt godt på helt ekstremt glatt føre. Jeg klarer også å få til sladde med trc på men rompa på bilen klarer ikke å gå langt nok ut til at jeg snurrer Endret 27. oktober 2009 av MongoMan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå