Gå til innhold

Hvor mange RAM brikker må man ha på hovedkortet?

hans A

Anbefalte innlegg

Blir vel å kjøpe et Gigabyte P55-UD3 hovedkortet til

bruk sammen med en i5 prosessor.

Men jeg er usikker på om man kan innstallere bare en RAM brikke,

eller om man må ha 2 eller 4.

En ting til, er disse Kingston brikken noe å satse på?

Komplett ser det ut som NetOnNet er den rimeligste, så det blir vel der jeg handler.

(Hovedkort, cpu , ram, Harddisk, skjerkort)

Endret av hans A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp et "kit" med to brikker. Det øker ytelsen en del å få utnyttet begge minnekanalene. Minne er ikke hysterisk dyrt, og der er bedre å ha 2x 1GB brikker enn en 2GB. Der er absolutt en opplevelse å bruke et OS med rigelig minne. Jeg blir nok aldri å hverken bygge eller anbefale noen en maskin med bare 2GB ram igjen. Nå er det 64bit OS og minimum 4GB minne som gjelder.

Når det gjelder det Kingston minnet du linket til, så viser databladet hos Kingston at den brikken er ratet til å kjøre 1600MHz på 1,7-1,9V Den har programert SPD til 1333MHz ved 1.5V

Jeg vil anbefale å holde deg rundt 1,5-1,6, kansje 1,65V på minnet pga den nevnte minnekontrolleren, og da vil du nok neppe kunne kjøre brikken på 1600MHz.

Ikke for å rakke ned på NetOnNet her, men den produkt beskrivelsen de hadde på den rambrikken holder bare ikke mål! Utvalget av DDR3 ram var også rimelig slunkent, for å si det mildt.

Et bedre valg av minne for oppsettet ditt ville være dette: http://prisguide.tek.no/product.php?produc...s&cat_id=27

Nå er det litt "tørke" i minne-markedet for tida, så det er ikke så my minne på lager rundt omkring. Jeg vil anbefale å bruke prisguiden her på tek.no, og sjekke hvem som har hva av det du vil ha på lager.

Og husk å sjekke produsentens sider når du skal se hvor høy spenning minnet kjører. Produkt opplysninger er ikke alltid til å stole på, og selv on det står at minnet kan kjøre på 1.5 eller 1.6V så er det langt fra sikkert den gjøre det på den oppgitte hastigheten.

Lenke til kommentar

Helt sant. Og det suger å betale mye frakt :p

Men kjøp 2 av de brikkene på netonnet om du handler derfra, og ta deg litt tid med ramen når du har installert den. Kjør ram på SPD (1333, 1.5V) til alt er installert, og så kan du begynne kjøre opp minne hastigheten og se hvor bra du klarer få den på 1.6-1.65V. Har du flaks blir den å kjøre stabilt på tett opp til oppgitt hastighet på 1600MHz, kanskje du bare må løse opp timingsene litt for å få det til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...