Gå til innhold

BK: ulik fortid

dan83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du som har tatt dette bildet? Mener å ha sett det før et par ganger.

Uansett så hadde det vært fint å få litt info om bildet.

Tenker du på teknisk data? Hvis ikke, så tokk jeg bilde pgr av at jeg likte de oransje steinene som skilte seg ut i mengden. Har lagt ut et lignende bilde fra samme sted, men aldri lagt ut dette før=)

Men legger ut litt teknisk data uansett;

fujifilm s6500fd

RAW

f8

iso 100

ved 2 sek eksponering

Lenke til kommentar

1. Rett opp horisonten, den er litt krummet nå. Hvis du har photoshop kan du gjøre det med "Lens Correction".

2. Øk "Saturation" til et naturlig nivå.

3. Gi bildet ørlite mer eksponering.

4. Fjern litt fargestikk, for eksempel i Photoshop's "Curves" eller "Levels". Du kan også forandre fargene her for å gjøre det litt mer spennende.

5. Du kan fremheve de to røde steinene; lys de opp litt og gjør rødfargen kraftigere (seperat med "Layer Masking").

Det er et godt bilde, foresten. Komposisjonen og utsnittet er tilfredsstillende for øyet.

Lenke til kommentar
1. Rett opp horisonten, den er litt krummet nå. Hvis du har photoshop kan du gjøre det med "Lens Correction".

2. Øk "Saturation" til et naturlig nivå.

3. Gi bildet ørlite mer eksponering.

4. Fjern litt fargestikk, for eksempel i Photoshop's "Curves" eller "Levels". Du kan også forandre fargene her for å gjøre det litt mer spennende.

5. Du kan fremheve de to røde steinene; lys de opp litt og gjør rødfargen kraftigere (seperat med "Layer Masking").

Det er et godt bilde, foresten. Komposisjonen og utsnittet er tilfredsstillende for øyet.

Enig at bilde kanskje er litt mørkt, så har økt eksponeringa litt=) Men åssen retter man opp en slik bøyd horisont via lightroom 2? Finner ikke helt ut av det, men skulle gjerne få fikset det, siden dette er et problem jeg er veldig lei av...

Lenke til kommentar

Ja ok.

Jeg har lest litt rundt og det ser ut til at dette kan være et problem i Lightroom. Se for eksempel How Do Lightroom Users Fix Barrel Distortion & Converging Verticals?. Det virker ifølge flere nettsider jeg har besøkt, som at folk med gode resultater bruker PTLens, som virker som en "external editor" i Lightroom (hva enn det betyr). Men det koster 15$. Jeg fant en link til dette (gratis-?)programmet; ShiftN. Se her; "Lightroom and barrel distortion" diskusjon på The Luminous Landscape. Sannsynligvis kommer dette til å bli lagt til i neste versjon, siden Lightroom allerede har mye sterk konkurranse.

Ta det jeg skriver med en klype salt, i og med at jeg ikke har noen personlig erfaring, bare refererer!

Lenke til kommentar
Ja ok.

Jeg har lest litt rundt og det ser ut til at dette kan være et problem i Lightroom. Se for eksempel How Do Lightroom Users Fix Barrel Distortion & Converging Verticals?. Det virker ifølge flere nettsider jeg har besøkt, som at folk med gode resultater bruker PTLens, som virker som en "external editor" i Lightroom (hva enn det betyr). Men det koster 15$. Jeg fant en link til dette (gratis-?)programmet; ShiftN. Se her; "Lightroom and barrel distortion" diskusjon på The Luminous Landscape. Sannsynligvis kommer dette til å bli lagt til i neste versjon, siden Lightroom allerede har mye sterk konkurranse.

Ta det jeg skriver med en klype salt, i og med at jeg ikke har noen personlig erfaring, bare refererer!

OK, takk...får se hva jeg finner ut av=)

Men du Mr Olsen; får man virkelig slik krumming med topp klasse objektiver? Det må vell være minimalt, skulle jeg tro?

Lenke til kommentar

Jeg tror det er litt forskjell på zoom og fastlinser når det kommer til "barrel distortion". Min 24-70mm f/2.8 USM L krummer en del den også. Det er nok en del "velg og vrak" innen zoom produksjon. En zoom linse kan ikke "ha alt", samtidig som den gir perfekte resultater (uansett pris). Hvis du kjøper en god, vid fastlinse tror jeg du kan forvente mindre krumming. Jeg tror du er en bedre deal å investere litt i software enn mye på fastlinser. Du må nok ut med en del for å få en fastlinse som krummer minimalt, iallefall blant de videre fastlinsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...