dan83 Skrevet 20. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2009 Morsomt å tenke på åssen forskjellig fortid disse steinen har hatt og hva de har vært igjennom de siste 100 000 årene +++ Lenke til kommentar
Special P Skrevet 21. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2009 Du som har tatt dette bildet? Mener å ha sett det før et par ganger. Uansett så hadde det vært fint å få litt info om bildet. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2009 Du som har tatt dette bildet? Mener å ha sett det før et par ganger. Uansett så hadde det vært fint å få litt info om bildet. Tenker du på teknisk data? Hvis ikke, så tokk jeg bilde pgr av at jeg likte de oransje steinene som skilte seg ut i mengden. Har lagt ut et lignende bilde fra samme sted, men aldri lagt ut dette før=) Men legger ut litt teknisk data uansett; fujifilm s6500fd RAW f8 iso 100 ved 2 sek eksponering Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 22. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2009 1. Rett opp horisonten, den er litt krummet nå. Hvis du har photoshop kan du gjøre det med "Lens Correction". 2. Øk "Saturation" til et naturlig nivå. 3. Gi bildet ørlite mer eksponering. 4. Fjern litt fargestikk, for eksempel i Photoshop's "Curves" eller "Levels". Du kan også forandre fargene her for å gjøre det litt mer spennende. 5. Du kan fremheve de to røde steinene; lys de opp litt og gjør rødfargen kraftigere (seperat med "Layer Masking"). Det er et godt bilde, foresten. Komposisjonen og utsnittet er tilfredsstillende for øyet. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2009 1. Rett opp horisonten, den er litt krummet nå. Hvis du har photoshop kan du gjøre det med "Lens Correction".2. Øk "Saturation" til et naturlig nivå. 3. Gi bildet ørlite mer eksponering. 4. Fjern litt fargestikk, for eksempel i Photoshop's "Curves" eller "Levels". Du kan også forandre fargene her for å gjøre det litt mer spennende. 5. Du kan fremheve de to røde steinene; lys de opp litt og gjør rødfargen kraftigere (seperat med "Layer Masking"). Det er et godt bilde, foresten. Komposisjonen og utsnittet er tilfredsstillende for øyet. Enig at bilde kanskje er litt mørkt, så har økt eksponeringa litt=) Men åssen retter man opp en slik bøyd horisont via lightroom 2? Finner ikke helt ut av det, men skulle gjerne få fikset det, siden dette er et problem jeg er veldig lei av... Lenke til kommentar
LASL Skrevet 22. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2009 Trykk på development oppe til høyre, så ser du at under histogrammet er det fem forskjellige ikoner, velg den første som heter "crop overlay", og juster "angle" så det blir rett. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 22. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2009 Jeg kan desverre ikke Lightroom. Var det krummet horisont eller skrå horisont du er lei av dan83? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 22. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2009 Makrobildene blitt av? Skulle likt å se dette i svart/hvitt, litt lysere og 3 ganger så lang lukker med stille vann Kanskje litt kontrast også Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2009 Jeg kan desverre ikke Lightroom. Var det krummet horisont eller skrå horisont du er lei av dan83? Vet åssen man retter opp en skrå horisonten, så er vell krummet horisont jeg er lei av ja. Dårlig utstyr vettu! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 22. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2009 Utstyret er ikke grunnen, sett at det er dårlig. Mitt Nikon 24-70/2.8 lager slike linjer, og ingen her kan si at det finnes et bedre objektiv der ute. (A) Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 22. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2009 Ja ok. Jeg har lest litt rundt og det ser ut til at dette kan være et problem i Lightroom. Se for eksempel How Do Lightroom Users Fix Barrel Distortion & Converging Verticals?. Det virker ifølge flere nettsider jeg har besøkt, som at folk med gode resultater bruker PTLens, som virker som en "external editor" i Lightroom (hva enn det betyr). Men det koster 15$. Jeg fant en link til dette (gratis-?)programmet; ShiftN. Se her; "Lightroom and barrel distortion" diskusjon på The Luminous Landscape. Sannsynligvis kommer dette til å bli lagt til i neste versjon, siden Lightroom allerede har mye sterk konkurranse. Ta det jeg skriver med en klype salt, i og med at jeg ikke har noen personlig erfaring, bare refererer! Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2009 Ja ok.Jeg har lest litt rundt og det ser ut til at dette kan være et problem i Lightroom. Se for eksempel How Do Lightroom Users Fix Barrel Distortion & Converging Verticals?. Det virker ifølge flere nettsider jeg har besøkt, som at folk med gode resultater bruker PTLens, som virker som en "external editor" i Lightroom (hva enn det betyr). Men det koster 15$. Jeg fant en link til dette (gratis-?)programmet; ShiftN. Se her; "Lightroom and barrel distortion" diskusjon på The Luminous Landscape. Sannsynligvis kommer dette til å bli lagt til i neste versjon, siden Lightroom allerede har mye sterk konkurranse. Ta det jeg skriver med en klype salt, i og med at jeg ikke har noen personlig erfaring, bare refererer! OK, takk...får se hva jeg finner ut av=) Men du Mr Olsen; får man virkelig slik krumming med topp klasse objektiver? Det må vell være minimalt, skulle jeg tro? Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 22. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2009 Jeg tror det er litt forskjell på zoom og fastlinser når det kommer til "barrel distortion". Min 24-70mm f/2.8 USM L krummer en del den også. Det er nok en del "velg og vrak" innen zoom produksjon. En zoom linse kan ikke "ha alt", samtidig som den gir perfekte resultater (uansett pris). Hvis du kjøper en god, vid fastlinse tror jeg du kan forvente mindre krumming. Jeg tror du er en bedre deal å investere litt i software enn mye på fastlinser. Du må nok ut med en del for å få en fastlinse som krummer minimalt, iallefall blant de videre fastlinsene. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 22. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2009 Men du Mr Olsen; får man virkelig slik krumming med topp klasse objektiver? Det må vell være minimalt, skulle jeg tro? På 24mm ser man fortregninger ja, på DX, på FF regner jeg med det er værre. Man få slike buer til og med på 50mm'ere, enten man vil eller ikke. Ikke like kraftig though... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå