Gå til innhold

Oppgradering av laptop eller kjøp av stasjonær pc/mac

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med en bærbar pc som begynner å bli helt full. Den går tregt og det skjer stadig at maskina ikke svarer når den skal utføre en kommando. Det er tydelig at noe må gjøres, men hva? Jeg jobber mye med foto, noe som krever mye plass. Har en ekstern hardisk, men ønsker å flere kopier av bildene mine.

Bør jeg formatere pc-en? Hvordan går jeg eventuelt fram da?

Er det et poeng å oppgradere min bærbare pc noe eller bør jeg heller legge pengene i en skikkelig stasjonær pc eller mac? For å få min bærbare pc til å fungere bedre enn i dag, så må jeg hvertfall gjøre noe. Er redd den skal havarere.

Flott om noen har noen anbefalinger her!:)

(En liten ting på siden av dette: vet dere hvordan jeg endrer passord på siden her?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å forandre passsord Kontrollpanel, er et valg på venstre side vis jeg husker rett.

å oppdatere en bærbar pc er ofte mer jobb enn det smaker. Men litt specs om laptopen kan alltid hjelpe. Kjøpe en ny harddisk kan hjelpe. I allefall vis det bare er et plass problem.

Lenke til kommentar

Ofte lønner det seg å skille mellom plass på harddisken og ren ytelse.

Disse er ikke alltid proposjonelle det vil da si at du kan ha en maskin med full harddisk som fortsatt kjører raskt og du kan ha andre veien.

Det som blant annet skjer er at Windows suger til seg dritt over tid, populært kan man kalle det søppeldata som den drar med seg, det kan være drivere, små explorer programmer osv som kverner på ytelsen til disken og noen ganger CPU.

SSD hjelper på her ved å øke diskytelsen så du overlever litt lengere.

Hovedsaklig en reinstallasjon hjelper svært ofte, men det er ikke en evighetsløsning, derfor lønner det seg å partisjonere harddisken slik at Windows ligger på en egen partisjon som du raskt kan "Utslette" og legge inn på nytt og dataene du trenger på en annen partisjon på disken.

Da slipper du å styre med mye backup rutiner for hver windows installasjon, som en ekstra bonus, så kan du også få en del øket ytelse ved å gjøre noe slikt også, ved å begrense harddiskens søkefelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...