Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Telefonsalg - Hva om de sender varen selv om man sier nei?


Prusk

Anbefalte innlegg

I dag hadde jeg en selger på tråden. Jeg kom ikke på at jeg har reservert meg mot dette dritet i farten. Dama som ringte var svensk og prøvde å prakke på meg noen boxere. Hun spurte om jeg var interessert i å få 2-3 gratis boxere fra et eller annet merke jeg aldri har hørt om før. Jeg tenkte at 2-3 boksere jeg sannsynligvis aldri kommer til å bruke, men så lenge det er gratis så kan jeg vel takke ja.

Hun sier så på svensk at boxerne er gratis, men at "påsten tar lite betalt" og vil ha meg til å akseptere en frakt på 40-50 kroner. Da sier jeg at jeg ikke er interessert likevel. Hun svarer noe jeg ikke forstår, jeg sier unnskyld? Så sier hun "Ja, men då sejer vi det så" og legger på.

 

Det jeg lurer på da er hva om hun sender disse jævla bokserne? Må jeg betale denne frakten da? Eller kan jeg vise til at jeg takket nei (satse på de har opptak), eventuelt vise til at jeg også har reservert meg mot telefonsalg og telefonmarkedsføring og nekte å betale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sender hun de, be de sende deg en kopi av avtalen mellom de og deg. Altså en skriftlig en, for det har de ikke.

Er du slapp så går det fort så du får masse i posten som jeg opplevde med mrmusic(?)

Jeg dreiv på lenge, og truet til slutt med politianmeldelse før de sluttet å plage meg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde noe mrmusic drit en gang. De ringte meg mens jeg var opptatt med noe og sa de ville sende meg en gratis CD. Når jeg spurte hvorfor, fikk jeg til svar at det var en prøveCD for å se om jeg likte musikken, og siden kunne jeg melde meg inn med skjema som fulgte med.

 

Da jeg fikk CDen kostet den 50 kr i frakt og "administrasjonsgebyr". I tillegg var det et helvette med at jeg måtte sende inn skriftlig oppsigelse til idiotene jeg hadde "meldt" meg inn hos.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Foreslår at du gjør følgende: ingenting :-)

Da vil jo trådstarter bare ende opp med en haug med pakker, og inkassokrav.

 

Bevisbyrden ligger jo hos dem som sender faenskapet. De må bevise at du har bestilt/takket ja til varen, hvis ikke kan de tørke seg i ræva med inkassokravene sine.

Lenke til kommentar

Men man har også en plikt til å si ifra til avsender at man ikke skal ha dette, og man aldri har bestilt.

Man kan ikke bare gjøre som du sier, og ikke gjøre noe. Da ender man bare opp med inkassosaker, siden firmaet bare tror du er lat elns.

Lenke til kommentar

Er vel rundt en mnd. siden jeg også fikk en del oppringninger fra en svensk kjerring. Hun sa sikkert et par hundre ord før jeg endelig fikk slippe til selv, bablet om et eller annet produkt jeg ikke kommet på nå i farten, men hun skulle i alle fall verifisere hjemmeadressen min og alt mulig.

 

"Men da sier vi det, så sender vi det så fort som mulig, greit?" Da sa jeg, "om du tar meg på tissen, har vi en avtale" Hun ble stille i en liten stund, før hun omsider sa "greit, men da sender vi det i løpet av morgendagen, ha det bra!" Har ennå til gode å få noen skumle pakker i posten.

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar
[...]Man kan ikke bare gjøre som du sier, og ikke gjøre noe. Da ender man bare opp med inkassosaker[...]

 

Da medeler du (skriftelig) at du bestrider kravet, da er det inkassogutta som må hoste opp bevis for at du skylder penger. Så har du aldri bestillt varer fra jalla-selskapet så finnes heller ingen slike beviser og det var nok det det siste du hørte om den saken.....

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en annen tråd, gjelder vel egentlig det samme her.

 

Jeg har fått tre varer jeg ikke har bestilt og nå truer de med å sende regningen til inkasso. Når jeg prøver å ringe firmaet setter de meg på vent i lange tider og jeg kommer aldri frem.

 

Det er forbudt etter markedsføringsloven å sende ut varer med krav om betaling uten at man har inngått noen avtale om dette. Forbrukerombudet er derfor interessert i å høre om slike tilfeller.

 

Du vil ikke ha noen betalingsforpliktelse i slike tilfeller. Bakgrunnen for dette er at du ikke har inngått en avtale med den næringsdrivende. På Forbrukerrådets hjemmesider finner du mer informasjon om hvordan du bør forholder i slike tilfeller, samt et ferdig klagebrev du kan sende den næringsdrivende.

 

 

Mottatt en vare som ikke er bestilt

 

Spørsmål:

Jeg har mottatt en vare som jeg ikke har bestilt. Hva gjør jeg?

 

Svar:

 

1. Gi melding til selger at faktura ikke vil bli betalt. Dette bør gjøres skriftlig. Du kan finne et ferdig brev på Forbrukerrådets klageveileder.

 

2. Begrunn dette med at det ikke foreligger noen avtale om kjøp. Det er selger som eventuelt må dokumentere at en slik avtale foreligger. Dette kan være vanskelig hvis avtalen er inngått på telefonen.

 

3. Dersom selger sender saken til inkasso, tar du kontakt med inkassobyrået og gjør de oppmerksom på at kravet er omtvistet. Skulle inkassoselskapet til tross for dette ikke stoppe saken kan du klage selskapet inn for Inkassoklagenemnda med påstand om brudd på Inkassolovens § 8(god inkassoskikk)

 

4. Skulle selger stå fast ved kravet, må de bringe saken inn for Forliksrådet i kommunen hvor du har bosted. Det er selger som har bevisbyrden for at kravet er rettmessig. Blir du klaget inn for Forliksrådet er det viktig at du sender tilsvar innen den gitte frist når forliksklagen mottas, og at du møter opp når det blir berammet møte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...