Lasse94 Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 vet at overskrift kanskje ikke har så veldig mye å gjøre med dette men Hva er formelen får utregning av kulebane og er det mulig å bruke denne formelen til å regne ut hvor langt og høyt en kan hoppe på ski/nowboard? og hva slags "opplysninger" trenger man for å regne det ut? vet dette kanskje ikke står på riktig sted, men er ny på diskusjon.no og er ikke sikker på hvor alt skal Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Både ja og nei. Problemet er at "kuleformelen" som du kaller den (husker ikke hva den egentlig heter) gjelder for et legeme i vakuum hvor hastighet og vinkel er kjent. Problemet med snowboard er at man satser gjerne litt på kanten eller at man er midt i en rotasjon/sving. Dermed så finnes det tusen andre variabler som virker inn på fart og retning. Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 I vakum uten sats blir høyden h h = (v *sin(theta))^2 / 2g Hvor v er hastighet på hoppkanten, theta er vinkelen mellom et horisontalt plan og tangenten til hoppkanten (kun uten sats), g er gravitasjonskonstanten (9,81 m/s^2) og h er maksimalhøyden til hopperen over hoppkanten. Lengden er litt mer komplisert, men resultatet vil uansett bli helt feil med mindre du regner med luftmotstand, sats, høydeforskjell mellom hoppkant og landingspunkt osv. Du kan jo prøve å måle hvor høyt du kan hoppe med snowboard på flat mark og bruke formelen over for å finne hvilken fart du genererer i satsen. Det blir isåfall v_sats = sqrt(2 * g * h). Så kan du regne ut hvor høyt du vil kunne hoppe ved å legge til denne hastigheten i den første formelen. Da får du: h = ((v * sin(theta) + v_sats)^2) / 2g Isåfall må du også ta med i beregningen at utgangshastigheten vil ha en annen vinkel enn tangenten til hoppkanten. Konklusjon: det blir nok litt mye styr å finne ut av. Er forresten ganske trøtt, så det kan fort ha sneket seg inn en feil eller to Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå