Altobelli Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Heisann, hadde et spørsmål angående bedriftskjøp på komplett.no. Ettersom det er svært prisgunstig å bestille via bedrift vil jeg også gjøre dette, men jeg gjorde hvordan man gjorde dette? Går kjøpet "gjennom" bedriften? Eller er det mulig å betale som privatperson selv om man bestiller gjennom bedriften? Takk på forhånd Lenke til kommentar
geokri Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 husk at du ikke har reklamasjonsrett på bedriftskjøp Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Kan ikke forstå at det kan bli et problem, men tilbake til spørsmålet Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) alt du trenger er et organisasjons nummer. for å få dette må du være registrert i brønnøysundet. http://www.brreg.no/registrering/ nå er det noen folk som vet mere om dette i juss forumet. enkeltperson foretak er vel det mest aktuelle. men er ikke sikker på hvordan det er i forhold til moms, innlevering av regnskap, krav til regnskap, avgifter etc etc etc enkleste ville vel være å få "låne" organisasjonsnummeret til en annen bedrift. eller få dem til å bestille for deg. Tror broren min bestilte gjennom folkehøgskolen sin på dette viset. Endret 20. oktober 2009 av paalrh Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Her føler jeg noen er ute på tynn is. I realiteten er det ikke mer prisgunstig å bestille gjennom en bedrift eller som bedrift. Unntaket er om man har klart å få rabattavtale med butikken. 1. Man har reklamasjonsrett selv på bedriftskjøp. Dette følger av kjøpsloven. Men man har en mye kortere reklamasjonstid og ellers langt svakere rettigheter. 2. Om man registerer seg som et enkeltmannsforetak får man ikke fradrag for moms før man har oppnådd minimumsomsetning på 50 000 kr. 3. Om en bedrift kjøper for deg, skal de regne mva på kostprisen når varene overføres til deg som privatperson. Noe annet vil regnes som unndragelse av mva. Så reglene er faktisk slik at man som privatperson faktisk ikke kan unngå mva om man da ikke får bedriften til å bryte mva-loven. Jeg er selv næringsdrivende, og må faktisk prøve å være svært korrekt når det gjelder hva som går til virksomheten og hva som går privat. Om jeg skulle få et bokettersyn, er det greitt å ikke ha alt galt. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 som selvstendig næringsdrivende kan du vell gi dine ansatte tilbud om kjøpe pc til jobbrelatert arbeid hjemmefra til gunstig pris? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 som selvstendig næringsdrivende kan du vell gi dine ansatte tilbud om kjøpe pc til jobbrelatert arbeid hjemmefra til gunstig pris? Hvis du tenker på hjemmepc-ordningen så er den avviklet nå. Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 som selvstendig næringsdrivende derimot vil det jo være en tynn grense mellom jobb og hjemme pc da. Er vel heller ingen limit på hvor mange jobb pcer en person kan ha. noen som vet om jobb pc er regnet som et gode på like linje med jobb telefon og bil? med tanke på skatt? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 som selvstendig næringsdrivende kan du vell gi dine ansatte tilbud om kjøpe pc til jobbrelatert arbeid hjemmefra til gunstig pris? Nå har de fleste selvstendige næringsdrivende så mange ansatte akkurat. Men en bedrift kan klart gi ansatte gunstige tilbud på kjøp av PC, i og med at de ofte har gode avtaler. Er kjøpssummen under kostpris inklusive mva skal dette skattes av som en ytelse. som selvstendig næringsdrivende derimot vil det jo være en tynn grense mellom jobb og hjemme pc da. Er vel heller ingen limit på hvor mange jobb pcer en person kan ha. noen som vet om jobb pc er regnet som et gode på like linje med jobb telefon og bil? med tanke på skatt? Det vil nok stilles spørsmål om man har 4 - 5 "jobbpcer", dog avhengig av bruk. Foreløpig er det vel ikke lagt skatt på det at man kan benytte arbeidsgivers PC også hjemme. Og det skjer vel heller ikke tror jeg. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Såå..ettersom jeg har en far som jobber i et firma, kan jeg da bare oppføre firmaets registreringsnummer og få 20% rabatt, og deretter betale som "privatperson"? altså ikke betale gjennom bedriften, men at det står oppført som et 'bedriftskjøp' når den kjøpes PSSS: Ser det er mulig å oppgi seg selv som "annen ofentlig institusjon/forvaltning" - får disse da også de 20% rabatt som firmaer får? Endret 21. oktober 2009 av Rukk Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Såå..ettersom jeg har en far som jobber i et firma, kan jeg da bare oppføre firmaets registreringsnummer og få 20% rabatt, og deretter betale som "privatperson"? altså ikke betale gjennom bedriften, men at det står oppført som et 'bedriftskjøp' når den kjøpes 20% rabatt? Du mener det at prisene er oppgitt eksklusive mva? Det hjelper deg lite hvis du ikke har en bedrift som er mva-pliktig hvor du kan føre opp kjøpet. Endret 21. oktober 2009 av Eremitten Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Såå..ettersom jeg har en far som jobber i et firma, kan jeg da bare oppføre firmaets registreringsnummer og få 20% rabatt, og deretter betale som "privatperson"? altså ikke betale gjennom bedriften, men at det står oppført som et 'bedriftskjøp' når den kjøpes 20% rabatt? Du mener det at prisene er oppgitt ekslusive mva? Det hjelper deg lite hvis du ikke har en bedrift som er mva-pliktig hvor du kan føre opp kjøpet. Haha, du får + 25% i moms:D Men har selv tenkt å kjøpe min neste pc på min fars bedrift:D får fråtrekk for moms og dei du kjøper av har jo ikkje aning om at du fekk fråtrekk for moms Lenke til kommentar
Mez Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Prisen på komplett.no er samme om du handler som privat eller bedrift. Prisene du ser på bedrift er uten mva. - derfor du tror det er billigere. Den som kjøper må uansett betale komplett.no like mye for varen. Handler du via bedrift og varen brukes til drift, så kan du få fradrag på mva. og dermed "spare" mva. hvis man ser på det sånn. Endret 21. oktober 2009 av Mez Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Trykk til venstre når du går inn på produkter så kan du velge om prisene skal vere inkl./eks. moms, har du dei inkludert på bedrift så ser du at prisene er heilt identiske. Endret 21. oktober 2009 av Sigurdl Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 1. Man har reklamasjonsrett selv på bedriftskjøp. Dette følger av kjøpsloven. Men man har en mye kortere reklamasjonstid og ellers langt svakere rettigheter. Kjøpsloven kan fravikes ved avtale, noe de aller fleste butikker er fullstendig klar over når de skriver standard kjøpsbetingelser. De spesifiserer som regel ett år, og deretter at de følger Forbrukerkjøpsloven for forbrukere. Den "verste i klassen" jeg har sett er Datakjeden: Reklamasjoner Reklamasjoner må skje innen 8 dager fra fakturadato via e-post til butikken varen ble kjøpt i. E-post adressen til butikken finner du under "Kontakt oss" punktet på våre websider. Såå..ettersom jeg har en far som jobber i et firma, kan jeg da bare oppføre firmaets registreringsnummer og få 20% rabatt, og deretter betale som "privatperson"? altså ikke betale gjennom bedriften, men at det står oppført som et 'bedriftskjøp' når den kjøpes Fører du opp firmaets organisasjonsnummer er det ikke et forbrukerkjøp. Forbrukerkjøpsloven er veldig klar. § 1. Alminnelig virkeområdeLoven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Et firma kan ikke påta seg rollen som fysisk person. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå