Manuel Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Ville nok heller tatt en Lenovo ThinkPad X301 Det tror jeg de fleste ville ønsket, men så stiller Thinkpad-maskinen i en annen klasse og prisklasse. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Det som er litt morsomt, siste fanboy innlegget fra min side. Er at MAC-brukere tar mobbing mot MAC mye mer personlig enn windows brukere. Mobber du en mac bruker for å bruke mac, så forsvarer han seg i 99% av tilfellene. Mobber du en windows bruker, mobber han windows med deg.. ^^ Lenke til kommentar
Lapp1 Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Mobber du en windows bruker, mobber han windows med deg.. ^^ Hadde det bare vært sannhet... 'You say tomato I say tomahto' - enn om gamergutta hadde skjønt at folk har egne meninger. e: leif Endret 21. oktober 2009 av golemm Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Det interessante her er jo at denne modellen mister firewire. Dermed blir de mange brukerne som er avhengig av fw nødt til å gå opp til en Pro-modell. Ja, man kan bruke overgang fra usb, men det fungerer ikke like bra. Det er også en genial måte å feilsøke og ta backup på å boote de i target disk mode og det fungerer ikke over usb. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Ny, sklisikker bunn. På fagspråket kalt: ftalater. Ftalater brukes hovedsakelig som mykgjørere i plast og finnes i mange produkter vi bruker til daglig, men er i ferd med å fases ut, da de kan være hormonhermende. Noen ftalater er klassifisert som reproduksjonsskadelige. Noen er også klassifisert som miljøskadelige. 2,26 GHz intel C2D. 2 GB 1066 MHz ram. 250 GB HD. GeForce 9400M. Hmm, den splitter nye modellen får meg til å mimre om 2008.. Jeg liker OSX, men synes ikke det er verd prisen. Det blir jo fort ganske mange tusenlapper fordi man ikke kommer unna å betale mange tusen ekstra for et pent chassi på maskina. Den er jo lekker, ingen tvil, men de kunne spandert på seg en Firewire inngang. Hvorfor det? Firewire brukes jo nesten ikke til noe lengre. Apple har vel også signalisert at de vil bort fra Firewire på sikt til fordel for USB2/USB3. Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Kan god forstå at mac-brukere tar seg nær av kritikk, men har de argumenter mot at HW i en Mac koster faktisk mer enn på en PC. De betaler tydeligvis gladelig for OS-et og et pent ytre. (evt arbeidsflyt og vaner) Lenke til kommentar
Newton Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Det interessante her er jo at denne modellen mister firewire. Dermed blir de mange brukerne som er avhengig av fw nødt til å gå opp til en Pro-modell. Ja, man kan bruke overgang fra usb, men det fungerer ikke like bra. Det er også en genial måte å feilsøke og ta backup på å boote de i target disk mode og det fungerer ikke over usb. Hvem er avhengig av FireWire? Jo, i hovedsak pro-brukere som jobber med lyd og video. Disse har sikkert råd til å plusse på et par tusen for en 13" MacBook Pro, som i tillegg til FireWire 800 har alu-kabinett, bedre skjerm, mulighet for 8GB RAM, SD-slot og bakbelyst tastatur. Ville egentlig valgt Pro-utgaven uavhengig av FireWire-problematikken. Personlig så har jeg de senere årene passet på at mine eksterne disker har både USB og FireWire, for maksimal fleksibilitet. Man kan forresten boote fra en USB-disk med en MacBook: http://support.apple.com/kb/HT1948 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Ny, sklisikker bunn. På fagspråket kalt: ftalater. Den fullstendig udokumenterte antydningen din om at denne delen inneholder ftalater kalles på fagspråket "bullshit". Veldig sannsynlig at Apple har vært så "lure" når de har jobbet i årevis med å kvitte seg med skadelige substanser, deriblant PVC med ftalater...dream on... Hmm, den splitter nye modellen får meg til å mimre om 2008.. Jeg liker OSX, men synes ikke det er verd prisen. Det blir jo fort ganske mange tusenlapper fordi man ikke kommer unna å betale mange tusen ekstra for et pent chassi på maskina. Ta en titt i nærmeste nettbutikk, og du vil finne mange 13" bærbare fra store produsenter med lignende specs til samme pris. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=462025 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498533 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498548 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495491 Disse maskinene kan være litt bedre på noen detaljer, litt dårligere på noe, men alt i alt ikke bedre. Felles for dem alle er også at de har større fysiske mål enn MacBook, og sannsynligvis dårligere batteri (uten at jeg har giddet finsjekke dette). De "mange tusenlappene" dine er altså rent oppspinn. Hvorfor det? Firewire brukes jo nesten ikke til noe lengre. Apple har vel også signalisert at de vil bort fra Firewire på sikt til fordel for USB2/USB3. FireWire er likevel bedre enn USB 2 til mange bruksområder. Men det er ikke usannsynlig at USB 3 vil bli såpass anvendelig at Apple velger å fase ut FireWire helt, med tiden. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Hvem er avhengig av FireWire? Jo, i hovedsak pro-brukere som jobber med lyd og video. Disse har sikkert råd til å plusse på et par tusen for en 13" MacBook Pro, som i tillegg til FireWire 800 har alu-kabinett, bedre skjerm, mulighet for 8GB RAM, SD-slot og bakbelyst tastatur. Ville egentlig valgt Pro-utgaven uavhengig av FireWire-problematikken. Personlig så har jeg de senere årene passet på at mine eksterne disker har både USB og FireWire, for maksimal fleksibilitet. Man kan forresten boote fra en USB-disk med en MacBook: http://support.apple.com/kb/HT1948 Den erfaringen jeg har med mac er i hovedsak i forbindelse med jobb i en IKT-avdeling på en større VGS. Her ble det vært år kjøpt inn ca. 120 macer til elevene på media. Da blir det et ganske stort prishopp for å gå over til Pro-maskiner. Man kan boote intel-macer fra USB ja. Men, disk target mode kan kun benyttes med firewire. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Kan god forstå at mac-brukere tar seg nær av kritikk, men har de argumenter mot at HW i en Mac koster faktisk mer enn på en PC. De betaler tydeligvis gladelig for OS-et og et pent ytre. (evt arbeidsflyt og vaner) Saklig kritikk, i en relevant sammenheng er HELT OK! Møkkaspredning, løgn og FUD, som enkelte gjengangere presterer mot Mac og Mac-brukere i tråder de heller kunne holdt seg unna, det er ikke OK. Fantasiene dine om hva du tror Mac-brukere gladelig betaler for kan du egentlig like gjerne holde for deg selv. Det er omtrent like interessant som hvilket skonummer jeg tror at du bruker. Endret 21. oktober 2009 av Newton Lenke til kommentar
Newton Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Den erfaringen jeg har med mac er i hovedsak i forbindelse med jobb i en IKT-avdeling på en større VGS. Her ble det vært år kjøpt inn ca. 120 macer til elevene på media. Da blir det et ganske stort prishopp for å gå over til Pro-maskiner. Man kan boote intel-macer fra USB ja. Men, disk target mode kan kun benyttes med firewire. Ser poengene dine, det blir jo uansett 20 % merkostnad for å anskaffe et bedre produkt - eller en halv årslønn samlet sett når man snakker om et slikt antall. På den annen side er det ikke lenge siden billigste MacBook kostet 10.000 kroner, og kostnaden pr. elev fordelt på 3 års skolegang er heller ikke stor, sett i forhold til hva en slik utdanning koster. Skjønner godt at Target DiskMode kan være nærmest uunnværlig i enkelte former for feilsøking for en supportperson, og spare mange timers arbeid i løpet av året. Men både backup og feilsøking får man til (om enn litt mindre elegant) uten FW. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Hvorfor det? Firewire brukes jo nesten ikke til noe lengre. Apple har vel også signalisert at de vil bort fra Firewire på sikt til fordel for USB2/USB3. Øh. FW brukes til omtrent alt av audio og video-utstyr utenom midrange camcorders. I tillegg vil vel de fleste med noe mellom øra ha det til ekstern HDD (fremfor USB/USB2). Jeg tviler sterkt på at Apple har signalisert noe slik overhodet. At de tar bort FW på MB er grunnet i at de vil segmentere MB-produktene, slik at Pro-modellene fremstår som et mer attraktivt alternativ. USB er for øvrig søppel som helst skulle ha forsvunnet, spør du meg. Elendig standard som kun har blitt utbredt pga. av billig kontroller. Både praktisk og teoretisk en forferdelig sak. Hvis ikke USB3 blir drastisk bedre, så vil jeg helst ikke ha USB til noe annet enn keyboard og mus. Jeg tipper Apple kommer til å dure på med FW og gå over til Light Peak. I alle fall på MBP og Mac Pro. USB3 er sikkert vanskelig å unngå, siden det er billig-standarden über alles, men proff-segmentet innen AV er avhengige av kvalitet, og Apple kommer nok ikke til å ignorere en såpass sterk gruppe. Endret 21. oktober 2009 av CAT-scan Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg trodde de med noe mellom øra brukte e-sata til eksterne disker Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Ja, om man har det, men her var det snakk om FW fremfor USB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå