simste Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg trenger hjelp med å finne en god stasjonær pc til rundt 6-7 tusen. Trenger ikke OS eller annet tilbehør, kun PC-en. Jeg ønsker at den skal ha best mulig ytelse til denne prisen. Det har ikke så stor betydning om den er ferdigoppsatt eller ikke, men vil helst ha den uten OS for å spare penger og jeg vil gjerne at den skal ha gode muligheter for å bli oppgradert senere. PC-en kommer til å bli brukt til skolearbeid/programmering og spill. Takker på forhånd for all hjelp Lenke til kommentar
simste Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Noen som har noen synspunkter om denne pc-en? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326294 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 I og med at den er basert på sokkel 775 (Intel) vil CPU neppe la seg oppgradere. Sokkel 775 er på vei ut. Men utenom det, så er det et godt tilbud. Så jeg vil enten velge et i5 eller et AMD oppsett om du er veldig opptatt av oppgradering. Jeg er det ikke, da jeg vet at etter 2 - 3 år er det intet som i realiteten er oppgraderbart uansett. Alt utenom PSU, harddisker, kabinett og DVD må byttes. Du bør sjekke gurutråden for PC-forslag. Lenke til kommentar
super_1990 Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Hei Satte sammen en pc som vil gi en veldig god ytelse for penga Hovedkort DDR 3 RAM AMD PHENOM II X4 965 CPU ATI HD 5850 skjermkort ( kommer ikke inn på lager før 27.10.09 ) 550W PSU 500gb HD Kabinett DVD-brenner Total 6371,- kr Lenke til kommentar
Osse Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Det oppsettet der gir veldig god ytelse, men er ikke helt i tråd med hva trådstarter spør etter. Kabinettet Antech 300 er et meget godt kabinett, men selv med vifter på lav hører det ikke under kategorien stille kabinett. Her er det faktisk litt vanskelig å finne et godt kabinett med firewire i front. Siden dette ikke er en gamerigg, men trådstarter synes arctic cooling sitt kabinett er for lite, så mener jeg at for en stille rigg så har Coolermaster Silio de rette forutsettninger til å være still. Dette med 2 st 120 mm vifter med kun 800 rpm. Det er en versjon med 500w psu i også for vel kr 750,- skal google litt å se om jeg finner mer ut om psu der. Dog det er ikke firewire i front, men en enkel og god løsning på dette er en forelengelseskabel strukket fra baksiden til front. Chieftech har også mange kabinetter med firewire i front, men de har ikke det fokuset på stille rigg som Coolermaster Silio har. Psu er grei nok, men tror faktisk at i et støysvakt bygg så hører Arctic Cooling 550 w med. Det er sesonic som bygger denne psu for både corsiar 450w og Antech 500 Earthwatt, Arctic Cooling tar seg en liten frihet ved å si den er 550 w da dette er Peak power. Men så er det det med kjøleløsningen på PSU'en her er det Arctic Cooling har gjort det meget bra. Ser vi på denne testen hos Anandtech så er Artic Cooling blant de desidert mest stille, og det sammen med at den er rimelig, gjør den til en grei anbefalning, bakdeler med arctic cooling sin psu er noe korte kabler. Når det gjelder cpu så er phii 965 raskest cpu'en til AMD , men også den varmest, med tdp på 140 w, her mener jeg at PHII 945 med 95 w er et bedre valg. Har ikke tid til å sette opp et komplett oppsett, men her er iallefall et par tips. Når det gjelder skjermkort så mener jeg et godt alternativ vil være 46xx 47xx radeon med ICQ aftermarkedkjøler. Endret 21. oktober 2009 av Osse Lenke til kommentar
super_1990 Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Det oppsettet der gir veldig god ytelse, men er ikke helt i tråd med hva trådstarter spør etter. Etter hva jeg har lest så: Jeg ønsker at den skal ha best mulig ytelse til denne prisen. Så tok jeg det som at han var ute etter mest mulig ytelse per krone. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 miksa to tråder, det var ikke i denne det skulle være stille, gir fin ytelse det du har satt opp. Holdt på å tenke på et stille oppsett til videoredigering til 7000,- Lenke til kommentar
simste Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Takk, super_1990. Det så ut som et fint oppsett. Jeg lurer på om det lønner seg å kjøpe en mindre og raskere harddisk i tillegg? Har hørt at det er greit å ha OS-et på et slikt. Kan noen gi meg noen tips om dette? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Selvsagt har du råd til en SSD disk, så er det Intel gen 2 80 gb som er best, ca 1600 kr. Dette forbedrer blant annet minimum framrate , gjør seneskifte i spill raskere, og er du får en rask og responsiv rigg. Utover det har det ikke stor hensikt. Du lager deg en os og programpartisjon på disken han anbefalte, litt morsomt er det at akkurat der er toppmodellen til AMD rimeligere enn nr 2 Nå ville jeg vurdert en liten oppgradering av anbefalinga til super, dette koster ikke all verden, men det er greit å ha Crossfirestøtte og psu som takler dette. For den dagen da 1 stk 5850 ikke er nok. AM3 hk med Crossfire støtte PSU med kraft nok til å drive Crossfire Endret 21. oktober 2009 av Osse Lenke til kommentar
super_1990 Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Nå ville jeg vurdert en liten oppgradering av anbefalinga til super, dette koster ikke all verden, men det er greit å ha Crossfirestøtte og psu som takler dette. For den dagen da 1 stk 5850 ikke er nok. AM3 hk med Crossfire støtte PSU med kraft nok til å drive Crossfire Ikke dumt det om han har råd til det , men etter hva jeg har forsått, så kjører HK'et du har valg der, Crossfire med 16x på port 1 og 4x på port 2, noe som gjør at man mister litt ytelse, ville kanskje ha sett hovedkort med 790x - 790gx -790fx Chipset. De kortene kjører følgenede: 790X - 790GX kjører Crossfire 8x, på begge PCI-e slottene. 790FX kjører 16x crossfire, på begge PCI-e slottene. NB! dette gjelder bare i crossfire modus, ikke når kortet er stand alone da kjører korte i 16x modus. Endret 21. oktober 2009 av super_1990 Lenke til kommentar
Osse Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Det er korrekt, i crossfire kjøres det på 8 x 8 pci, dette vil si et lite ytelsestap vs 16x16 variende fra 2-5%, dog 790fx ligger på 1200-1300 kr. Det er ikke den lille forskjellen verdt for andre en entusiaster. Her ble jeg faktisk litt usikker på hvilken bandvidde en får på 785g med crossfire. Har ikke funnet test av det enda. Endret 22. oktober 2009 av Osse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå