phpnuke Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Halloen. Vi har hatt stående en fryser som har gått i stykker for en ca 5 år siden vil jeg tro, og den har stått i ro i kjelleren. Var kun en dings som far ødelagt, og den har jeg fått byttet idag. Og ser ut til at den fungerer som den skal. Men det jeg lurer på om er at det er bra i å ha fryser i kjelleren. Er jo ganske kaldt der om vinteren, det kan det jo selvfølgelig være i 2 etasje også som ikke blir brukt. Men har ikke plass til den i 1 etasje, så har den stående i kjelleren nå. Sto før i 2 etasje, og vil da tro det var kaldt der og. Når det de 20 siste årene kun har bodd folk i 1 etasje. Jeg er litt skeptisk, for hvis det så skulle begynne å brenne der, vil flammene stå i taket med engang, og det vil bli en stor katastrofe, selvfølgelig er det farlig å ha den i 2 etasje også. Men dere skjønner sikkert. Jeg tenkte kanskje (hvis det finnes) å ha en brannvarsler i kjelleren, som er koblet til en i de andre etasjene, sånn at hvis det er noe i kjelleren, piper varslerne i 1 og 2 etasje og. Er det bare tull? Jeg er kanskje litt skeptisk, men ønsker deres erfaringer med å ha en fryser i en kjeller. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Vi har alltid hatt fryser i kjelleren, og jeg ser ikke noe spesielt problem med det. Ettersom det som regel er en etasje man slipper å gå gjennom når man skal rømme (i forbindelse med brann), er det jo tryggere enn å ha den et sted der folk må passere. Brannvarsler er det uansett en fordel å ha (skal vel plasseres ved trappeoppgangen til første etasje, så vidt jeg vet), og en ekstra varsler der fryseren står er nok ikke å forakte. For øvrig er det smart å ordne en sentral slik at alle varslerne i huset er koblet til hverandre. Det øker sikkerheten, ikke bare mtp fryseren. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hei! det at det er kjølig der fryseren står er bare positivt, og bidrar til lengre levetid for fryseren. Brannvarslere får man som trådløst sammenkoblbare, det hadde nok passet perfekt for deg. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det er mye større sjanse for at fryseren stopper enn at det forårsaker brann. Og en fryser i seg selv tar ikke fyr, den må i såfall antenne noe i nærheten. Når det gjelder romtemperaturen så oppgir vel de fleste produsenter at frysere fungerer best ved +10C eller varmere. Lenke til kommentar
phpnuke Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Okei! Da er den grei. En annen ting, hva er egentlig anbefalt grader i en fryser? 18-20? Står på ca 20 nå. Og en annen ting igjen, er det noe stort forbruk i strøm på en fryser? Jeg har et stort hus, og har ikke allverdens med penger, er i 20 årene, og syntes strøm regningen er stor nok som den er. Men er ikke som å ha en oljeovn på fullt i 1 måned? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Fryseren skal være -18C (eller litt kaldere). Strømforbruket kommer an på størrelse og isolering. Typisk for middels store, ikke helt nye frysere vil vel være 1 - 1,5 kWh pr døgn i vanlig romtemperatur. Og noe lavere i en kjølig kjeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå