Beyma Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) I Norge er avgiftene svært høye, og i de siste har dem bare øket og øket.. jobber i daglivare butikk, så ser hvordan avgiftene løper løpsk.. Men statsministeren og sikkert de fleste andre topppolitikere som avgjør slike ting, sitter med en lønn godt opp mot en million eller mer.. De øker avgifter for å begrense bruk, men ender opp å skade de som faktisk har nødt til forskjellige ting.. Tenker mest på bil.. SÅ: Mitt forslag er..... Gi alle topppolitkere når de sitter i regjeringen den norske gjennomsnitslønna! Tror dette vil forandre endel.. De blir ikke berørt av en skatteøkning på noen tusenlapper i året, når de sitter der med 60-80 tusen i mnd.. Endret 20. oktober 2009 av Crimar Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 I Norge er avgiftene svært høye Sammenliknet med hva eller hvem? Forøvrig, for å holde seg til tema, så har jeg ikke særlig tro på forslaget ditt. Vi må anta at de som sitter i styr og stell vet hva de driver med, samt hva eventuelle skatter og avgifter betyr for folk. Når det gjelder lønna til politikerne er det ikke mer enn rett og rimelig at den er høy, de aller fleste av dem gjør en formidabel jobb og jobber svært mange flere timer og mer intenst enn det du gjør i en dagligvarebutikk. Du er blant annet i den heldige situasjonen at du langt på vei kan nekte å jobbe mer enn 37.5 timer i uka, det er ikke mange politikere og ihvertfall ikke statsråder som kan nyte en slik luksus. At de skal måtte gå ned i lønn fordi du er misfornøyd med hva bilen koster deg, er relativt ulogisk. Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Ikke for høye? Moren min var nødt til å selge hytten hun arvet fra min mormor fordi hun ikke hadde råd til eindomskatten.. Høres det riktig ut? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 forstår ikke hvorfor toppolitikerne skal få så villt høy lønn uansett jeg. greit nok de har mye ansvar men har sikkert ikke skada å gi de mindre lønn for å faktisk få et bilde over hvor langt en normal person på gata når med penga sine. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Jeg har et forslag til deg: nå som skattelistene for 2008 er klare kan du prøve å søke litt. Jeg tipper du finner flere mennesker bare i ditt nabolag som tjener mer, eller tett opp mot, statsministeren. For å ikke snakke om på nasjonal basis. Det finnes en dunge med folk i dette landet som innehar jobber som innebærer mye mindre ansvar, i tillegg til at de ikke har i nærheten like høy utdanning som statsminister, som tjener både to, tre og fem ganger mer enn i statsminister post gir per i dag. Det er noe rivende galt med dette samfunnet når en rørlegger (ingenting vondt ment om rørleggere) tjener tett opp mot en parlamentariker. Dette er tilfellet i mitt nabolag. I følge mine preferanser så burde en statsminister post vare en av de best betalte jobbene i landet, noe som den ikke er per i dag. Hvis ikke vi klarer å opprettholde forholdsvis høy lønn for alle statsråd så kommer vi til å miste kompetanse til privat sektor. Da ber vi om trøbbel når de høyeste samfunnsposisjoner besittes av mennesker som i utgangspunktet er et tredje eller fjerde valg. Et godt eksempel på dette er Grete Faremo som hadde en årsinntekt på nærmere 4 mill i sin gamle jobb, mens hun nå som statsråd mest sannsynelig ikke kommer til å tjene mer en mill. All ære til Fagermo som anser selve jobben, dvs et samfunnsansvar, som mye viktigere enn lønn. Samtidig er det viktig å presisere at det ikke er alt for mange som hadde gjort det samme Fagermo gjorde. Endret 21. oktober 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Utdanning som statsminister? Hvor? Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Utdanning som statsminister? Hvor? He,he...Du vet godt hva jeg mente, Jens Stoltenberg er utdannet samfunnsøkonom - meget ettertraktet utdanning med høy standard. Endret 23. oktober 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 He,he...Du vet godt hva jeg mente, Jens Stoltenberg er utdannet samfunnsøkonom - meget ettertraktet utdanning med høy standard. So, du bruker et "argument" som ikke har noen verdi. En ingeniør/lege/rørlegger/rov-operatør/etc kan bli bedre, lik eller dårligere statsminister enn en samfunnsøkonom. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) He,he...Du vet godt hva jeg mente, Jens Stoltenberg er utdannet samfunnsøkonom - meget ettertraktet utdanning med høy standard. So, du bruker et "argument" som ikke har noen verdi. En ingeniør/lege/rørlegger/rov-operatør/etc kan bli bedre, lik eller dårligere statsminister enn en samfunnsøkonom. Nå har du missforstått noe kraftig. Hvor kan du lese at jeg har påstått noe annet enn at alle disse kan blir den neste statsminister? Statsminister post skal betales godt uansett hva slags utdanning statsminister har i utgangspunktet, men en rørlegger skal ikke tjene like mye om han driver med rørlegging i forhold til når han er statsminister. Mengden av ansvaret er helt på annet nivå når man besitter en statsminister post enn når man er ansatt som rørlegger. Selvsagt er det å foretrekke at en statsminister har relevant utdanning, slik som Stoltenberg, enn at man har bakgrunn som rørlegger i en statsminister post. Hvis vi derimot ikke klarer å opprettholde den forholdsvis høye lønnen til statsministeren, og andre statsråd, så kommer vi til slutt å sitte med en rørlegger som statsminister, og det er ikke den perfekte løsningen. Hvis du mener at det er å foretrekke en rørlegger som statsminister i stede for en samfunnsøkonom, så må du gjerne forklare fordeler, for jeg klarer ikke å se noen fordeler. I tillegg er det slik at mange mennesker i dette landet tjener mye mer penger uten å være i nærheten av utdannelsen til Stoltenberg. Jens er ikke bare statsminister men også samfunnsøkonom, og samfunnsøkonomer tjener brukbart med penger, uansett hvilken stilling til besitter. Det er dette jeg prøvde å argumentere med i utgangspunktet, men du klarte selvsagt å vri på dette. Endret 23. oktober 2009 av statsviter Lenke til kommentar
magneman Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Luftbor, jeg vet ikke om du er ignorant eller bare rett og slett sjalu på lønna til toppolitikerne, men om toppolitikerne hadde fått gjennomsnittslønn, som er på rundt 340 000 såvidt jeg vet, så er det ikke en gang vits for en rørlegger å bli statsminister hvis lønna teller, ettersom, ifølge Utdanning.no, rørleggere i gjennomsnitt tjener ca. 31 000 i måneden. Folk kan gjøre en bedre jobb enn andre, men om den samme rørleggeren hadde hadd samfunnsøkonomisk utdanning, hadde han trolig gjort det bedre på bakgrunn av den relevante utdanningen. Lønna til toppolitikere er høy, ja, men de er tross alt de som styrer landet, de jobber hardt og står på for at ting skal gå rundt. Til forsvar tjener USAs president 400 000$ hvert år, som er mer enn det dobbelte av vår kjære statsminister. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Luftbor, jeg vet ikke om du er ignorant eller bare rett og slett sjalu på lønna til toppolitikerne, men om toppolitikerne hadde fått gjennomsnittslønn, som er på rundt 340 000 såvidt jeg vet, så er det ikke en gang vits for en rørlegger å bli statsminister hvis lønna teller, ettersom, ifølge Utdanning.no, rørleggere i gjennomsnitt tjener ca. 31 000 i måneden. Hva er det du babler om? Jeg påpekte statsviter latterlige nesevisholdning. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Jeg påpekte statsviter latterlige nesevisholdning. Nå syns jeg du skal redegjøre for hva eksakt du mener jeg sagt som er latterlig, i stede å komme med sånne korte innhåp som ingen skjønner bæra av. Hvordan skal jeg klare å forsvare mine argumenter når du snakker bambus som ingen forstår. Den som er latterlig av oss to i dette tilfellet er du som kritiserer meg på bakgrunn av…..ja, ikke vet jeg. Endret 23. oktober 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Nå har du missforstått noe kraftig. Hvor kan du lese at jeg har påstått noe annet enn at alle disse kan blir den neste statsminister? Statsminister post skal betales godt uansett hva slags utdanning statsminister har i utgangspunktet, men en rørlegger skal ikke tjene like mye om han driver med rørlegging i forhold til når han er statsminister. Mengden av ansvaret er helt på annet nivå når man besitter en statsminister post enn når man er ansatt som rørlegger. Skal? Selvsagt er det å foretrekke at en statsminister har relevant utdanning, slik som Stoltenberg, enn at man har bakgrunn som rørlegger i en statsminister post. Hvis vi derimot ikke klarer å opprettholde den forholdsvis høye lønnen til statsministeren, og andre statsråd, så kommer vi til slutt å sitte med en rørlegger som statsminister, og det er ikke den perfekte løsningen. Hvis du mener at det er å foretrekke en rørlegger som statsminister i stede for en samfunnsøkonom, så må du gjerne forklare fordeler, for jeg klarer ikke å se noen fordeler. Nesevis og besnærende ting du lærer på ditt universitet, men det viktigste har du dog glemt. Det burde falle deg inn at det er kunnskapen som avgjør, ikke papiret i hånden. Dessuten bør du faktisk også legge deg i mente at flere av de som kan karaktriseres som massemordiske diktatorer i verden også er høyt utdannet. Uten sammenligning forøvrig. Men, hva er f.eks relevant med legeutdanning når man er statsminister? Og tenk det grusomme om vi skulle få en veiarbeider som statsminister, da ville landet gått addundas må du vite. I motsetning til deg, så ser jeg på det en politiker faktisk foreslår. Ikke om han/hun har riktig stempel på papiret fra en utdanningsinstutisjon. Isåfall vil Stoltenberg falle langt ned da et UiO-stempel ikke akkurat er tipptopp i forhold til mange andre steder i verden. Så for min del kan neste statsminister være vaskekjerringa på det utdanningsstedet du studerte som du foraktet så inderlig, så lenge ideene og tankene er gode. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Nesevis og besnærende ting du lærer på ditt universitet, men det viktigste har du dog glemt. Det burde falle deg inn at det er kunnskapen som avgjør, ikke papiret i hånden. Først og fremst lurer jeg på hva har jeg gjort deg for at du har bestemt deg for å snakke med nedsettende karakteristikker om meg og om min utdanning. Hvis du har noe i mot meg får du bare si det, men helst hadde det vært fint om du kan kutte ut med personlige angrep og forholde deg til saken. For øvrig er jeg for lengst ferdig med min utdanning, og jeg skjemmes ikke av mitt yrke. Som det andre, kunnskap tilegner man seg nettopp gjennom papiret i hånden, som man senere i livet iverksetter gjennom praksis. Kombinasjon av disse to avgjør hvor mye kunnskap man sitter med til slutt. Dessuten bør du faktisk også legge deg i mente at flere av de som kan karaktriseres som massemordiske diktatorer i verden også er høyt utdannet Hva har dette med saken å gjøre? Vi snakker om Norge og lønnen til vår statsminister her, hvis du ikke har fått med deg. Men, hva er f.eks relevant med legeutdanning når man er statsminister? Det er nettopp det jeg prøvde å påpeke. Stoltenberg er utdannet samfunnsøkonom, mer relevant utdanning til statsminister post er vel vanskeligere å finne. Poenget ditt er? Og tenk det grusomme om vi skulle få en veiarbeider som statsminister, da ville landet gått addundas må du vite. Det er nok ikke det foretrukne alternative for mange mennesker her i landet, og ikke bare meg, av helt forståelige grunner. I motsetning til deg, så ser jeg på det en politiker faktisk foreslår. Ikke om han/hun har riktig stempel på papiret fra en utdanningsinstutisjon. Jeg ser på begge deler. Også? Isåfall vil Stoltenberg falle langt ned da et UiO-stempel ikke akkurat er tipptopp i forhold til mange andre steder i verden. Til tross for at jeg aldri studerte ved UiO så er faktisk dette det eneste norske universitetet som kom med i kåringen av de beste universiteter i verden. Riktig nok havnet det mitt på tre, men likevel ikke dårlig for et universitet fra Norge. Dermed syns ikke jeg at Stoltenberg, eller noen andre som har studert ved dette universitetet, har noe å skjemme seg for i forhold til dette. Så for min del kan neste statsminister være vaskekjerringa på det utdanningsstedet du studerte som du foraktet så inderlig, så lenge ideene og tankene er gode. Fint for deg. Jeg tror jeg har aldri deltatt i en dårligere diskurs enn dette. Ha en fin kveld. Endret 24. oktober 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Jeg vil ta en midtposisjon på dette emnet. Politikere skal ikke tjene så mye at de blir i utakt med befolkningen. De skal ta jobben, fordi de anser det som en viktig jobb, og ikke fordi de ønsker å tjene seg rike. Men lønnen skal også være god nok, sånn at omtrent ingen vil tvile på å ta en stortingsjobb, fordi lønnen er for dårlig. Derfor synes jeg faktisk lønnen er grei nok, med tanke på hvor små inntektforskjeller det er i Norge. Dermed er 654K i grunnlønn ikke for høyt eller for lavt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå