€uropa Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hallo. Kan jeg få noe mer enn utstyrsstipend kun på grunnlag av at jeg har skilte foreldre? Jeg bor hos min far, som er gift, og har en bror som bor her hjemme. Har det noen betydning? Hvor mye penger kan jeg få? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Spørs hvor mye din far og dama hans tjener tror jeg. Sjekk ut støttekalkulatoren hos lånekassen. www.lanekassen.no Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Støttekalkulatoren sier at jeg får utstyrsstipend på 850 kroner, og lån på 16000 kroner, men den spurte ikke om foreldrene mine er skilt. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 jeg fikk fullt stipend og mine foreldre var ikke skilt, henger nok mer på hva dine foreldre tjener Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Fullt stipend? Hvor mye penger vil det si? Hvilken linje gikk du på? Jeg går på studiespesialisering. Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Har ikke noe med skillte foreldre. Har med inntekten i det huset du bor i. Når det kommer til borteboerstipend er det noe annet . Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Gikk på studespesialisering 18.8 k Endret 20. oktober 2009 av amir90 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det som teller er den skattbare inntekten til husstanden din (sett at den av foreldrene du bor med er gift, eller de er gift med hverandre. Hvis de bare er samboere, teller kun den enes inntekt). Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Faren og stemoren min har en samlet inntekt på ca 370000 kroner i året. Da har jeg lagt sammen feltene der det står "inntekt" på skattelistene. Jeg vet ikke om det er før eller etter skatt. Endret 20. oktober 2009 av Zarac Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det du finner i skattelistene er nettolønn etter fradrag, men før skatt. Det er den inntekten som gjelder ved vurdering om du får stipend. Bruttolønn er normalt en del høyere enn det du finner i skattelistene. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Råder deg til å søke uansett om du tror du får eller ikke. Jeg var heldig et år pga at mamma og pappa hadde fått fradrag for oppussing. De andre årene fikk jeg ingenting. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Hva slags stipend søker jeg om? Hvor finner jeg søknadsskjema? Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Søknadsskjema har de i alle fall på skolen din. Husker ikke nøyaktig hva man kraysser av på og sånt, men du fyller nå ut de riktige opplysningene, og haker av for "fullt stipend" i begge halvår. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg har søkt om utstyrsstipend, skulle jeg søkt om "skilte-foreldre-stipend" samtidig? Ville de sagt noe hvis de mente at jeg har rett til mer enn det? Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Utstyrsstipendet søker du om på samme skjemaet, så hvis du har kryssa av for at du bare vil ha utstyrsstipend, så får du nok bare det. Men du kan ringe og snakke med lånekassen og endre søknaden, da.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg har søkt om utstyrsstipend, skulle jeg søkt om "skilte-foreldre-stipend" samtidig? Ville de sagt noe hvis de mente at jeg har rett til mer enn det? Det finnes ikke noe "skilte-foreldre-stipend". Her kan du lese litt: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-...-fa/Bor-hjemme/ Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Takk. Jeg ser at faren og stemora mi tjener for mye til at jeg kan få stipend. Jeg regnet ikke med at det var noe som het "skilte-foreldre-stipend", men jeg lurte på om jeg fikk noe i stipend kun på grunnlag av at jeg har skilte foreldre. For jeg syntes det hørte veldig rart ut da en i klassen min påsto det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 I praksis er det ofte slik at skilte foreldre => stipend, av den enkle grunn at husstandens inntekt blir halvert. Men hvis foreldrene er gift igjen, så har det ingenting å si. Det er ikke det faktum at faren din er skilt som betyr noe, men at husstanden eventuelt har en lav inntekt. Lenke til kommentar
SML Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Kjenner flere personer som har skilte foreldre, de får ikke mer enn 850 kroner(utstyrsstipend). Jeg fikk 3550 kr til tross for at faren min er arbeidsløs og moren min har minste inntekt. Skulle tro jeg fikk full-stipend, en annen jeg kjenner fikk full-stipend til tross for at han ikke hadde skilte foreldre. Og faren tjente over 1 mill pr år i 2007/8/9. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå