Gå til innhold

Eksterne harddisk virker bare av og til. Hvordan fikse det evt. hente ut informasjonen.

CiTore

Anbefalte innlegg

Har en ca 2-3 år gammel eksterne western digital 500gb harddisk. det siste året har den "fjusket" og funker bare av og til. I det siste så fungerte den ikke i det hele tatt. Kom opp melding om at eg måtte formatere disken for å få den til å fungere. den blir alså oppdaga, men står ikke hva den heter og hvor mye plass det er på den. Før så fungerte det med at jeg tog ut usben ut og inn i dataen helt til informasjonen på harddisken var leselig. Dette skjedde ca 1/50 gonger hver gong eg prøvde. men nå går det ikke i det hele tatt. og vil ikke formatere disken fordi det er nødvendig informasjon. :ermm:

Kanskje litt dumt å sei at eg skulle hatt sikkerhetskopiert informasjonen på den, men den var brukt til å sikkerhetskopiering av dei andre dataene mine. :roll:

Har bestilt meg en "Hiyatek USB 2.0 til IDE/SATA Adapter" som forhåpentligvis kan lese av informasjonen i harddisken dersom jeg tar harddisken ut av det eksterne kabinettet.

Andre som har andre metoder/program for å få lest av den harddisken. og/eller redde informasjonen på den.

Har vert litt uheldig den siste veka og 2 av OS harddiskene mine så jeg har på dei 2 andre bærbare datamaskinene mine har sluttet å fungere. skulle hatt informasjonen på dei også å prøve å fikse dei igjen med program osv. kjøpte derfor "Hiyatek USB 2.0 til IDE/SATA Adapter". ( www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350789 )

Vil helst slippe å gå til Elkjøp eller IBAS for å betale 1300 kr per harddisk for å hente ut informasjonen. Har 3 års ulykkesforsikring på datamaskinene mine men den gjelder ikke for uthenting av informasjon på harddisker.

Har høyrt en del snakk om at DiskWarrior og/eller DataRescue II. Funker det. Har mistanke om at det er snakk om fysiske feil i harddiskene. Fordi dataen/BIOSen finner ikkje "Boot devicer" under oppstart. :cry:

Tusen takk for evt. hjelp fra dere. :love:

(PS: Hørrest kanskje litt amatørmesikkt ut, men har kunnskap som ligg mellom basic og avansert data kunnskap. ) :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du har trøbbel, ja ...

Du har størst sjanser for å få hentet ut data fra en harddisk hvis du kan koble den direkte til hovedkortet i en PC - enten til en IDE-kontakt, eller en SATA-kontakt.

Da kan du bruke programmer som kan lese disken uavhengig av hva slags filsystem det er på den og/eller om dette filsystemet er delvis ødelagt, og sjansen for å kunne hente ut filer er stor.

Bruker du en USB-adapter, så begrenser du mulighetene disse programmene har til å "snakke" direkte med disken. (Inni eksterne diskkabinetter sitter det også slike USB-adaptere.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...