Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerning av is på ruter

Skrote

Anbefalte innlegg

Sikkert veldig genialt den gangen man tar den ut fra varm bil, legger den på ruta, og snø blåser på den eller den på annen måte blir våt, og dermed fryser fast i ruta..

:whistle:

Og husk å ta den ut før du drar :p

:whistle:

Når alt kommer til alt er det greieste å manne seg opp å skrape! (Nå skal det sies at jeg enda ikke har opplevd det siden jeg flytta til Stavanger)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener at isskrapen lager riper i ruta? Virker rart for meg som bor et sted hvor skraping iløpet av hele vinteren er helt vanlig.. har ikke sett noen riper som går i retninger som tyder på at er laget av noe annet enn viskerblader som knørver asfaltpartikler. Er da selvsagt en fordel å bruke skikkelig isskrape, og ikke CD-plater og lignende.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Når du våkner starter du bilen og setter varmen på fult. Så går du og lager frokost og div. Når du skal kjøre er isen vekke og bilen er varm :)

Ikke fult så enkelt om du har effektanlegg og bor i ett stort nabolag :p

æææææsj!

Edit: I så fall kan du bare sette inn en liten varmeovn/varmevifte. Gjør samme nytten. vet ike hva de heter.. De små røde.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Du mener at isskrapen lager riper i ruta? Virker rart for meg som bor et sted hvor skraping iløpet av hele vinteren er helt vanlig.. har ikke sett noen riper som går i retninger som tyder på at er laget av noe annet enn viskerblader som knørver asfaltpartikler. Er da selvsagt en fordel å bruke skikkelig isskrape, og ikke CD-plater og lignende.

Så du mener at det ikke kan ligge litt av hvert av møkk på ruta når du skraper, men kun når du kjører viskern ellers? Lite tvilsomt at det faktisk blir flere riper i ruter ved skraping enn om man ikke gjør det.

Når du våkner starter du bilen og setter varmen på fult. Så går du og lager frokost og div. Når du skal kjøre er isen vekke og bilen er varm :)

Eller så er bilen borte når du skal ut å kjøre... :p

Lenke til kommentar

Eventuelt vandalisert av miljøfriker. Go environment!

Seriøst, ikkje start bilen og la den stå. Eg blir forbanna når eg får sjå noko slikt.

Lenke til kommentar

Seriøst, ikkje start bilen og la den stå. Eg blir forbanna når eg får sjå noko slikt.

Er ikke noe problem når bilen bare bruker 5 min på å fjerne isen :) Men det er det jo ikke alle som er like heldig..

Lenke til kommentar

Så du mener at det ikke kan ligge litt av hvert av møkk på ruta når du skraper, men kun når du kjører viskern ellers? Lite tvilsomt at det faktisk blir flere riper i ruter ved skraping enn om man ikke gjør det.

Hvis man lager riper med isskrape vil man se det som horisontale riper som ligger i de retningene man beveger isskrapen. Hvis viskerene lager riper er de buer over der viskerene går. Jeg kan basere min påstand om at jeg enda ikke har sett en frontrute med horisontale riper av betydning. Alle ripene som er der er buete etter viskeren.

At èn og annen mindre ripe kan oppstå av isskraping kan godt hende, men det er uten betydning i forhold til alle som oppstår av viskerene. Viskerene drar gugget fra veien frem og tilbake (spesielt når de er utslitte), og det at de passerer over ruta så mange ganger gjør at selv de minste ripene blir til synlige riper.

På en annen side vil nok slitasje av isskraping være ubetydelig i forhold til motorslitasje av en motor som står i minutter og går iskald på tomgang som det kommer forslag inn her om å gjøre.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Er ikke noe problem når bilen bare bruker 5 min på å fjerne isen :) Men det er det jo ikke alle som er like heldig..

Fem minutter kvar morgen i... 120 dager? Blir fort eit par timer. Eg seier ikkje at jordas undergang kjem fortere, eg seier berre at det finnes mykje betre løsninger, som lønner seg økonomisk på lang sikt, og for miljøet.

Lenke til kommentar

Eller at bilen er stoppet og nøklene hengt opp i naboens flaggstang av en overivrig miljøvernsaksjonist fra Belona (sikta ikke til Fredrik Hauge? :p )

Nå gir det jo en bedre drivstofføkonomi, lavere utslipp og mindre slitasje på motor om den får gå varm/lunken før den blir tatt i bruk mtp. kjøringa da :)

Lenke til kommentar
Riper på frontruta pga skraping ser man mer og mer av om dagen; nye frontruter tåler veldig lite i forhold til hva de gjorde før.

Jeg lurer på om jeg skal påstå at det kommer mer av at folk er sløve og bruker gamle CDer, nøkler(!!) og lignende for å skrape is av ruta.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Riper på frontruta pga skraping ser man mer og mer av om dagen; nye frontruter tåler veldig lite i forhold til hva de gjorde før.

Jeg lurer på om jeg skal påstå at det kommer mer av at folk er sløve og bruker gamle CDer, nøkler(!!) og lignende for å skrape is av ruta.

Eg må sei meg enig her. Fattern har brukt rett verktøy i alle år, og alle skrapene på vår rute er bua. Og det er ikkje mange av dei heller. Det er nok mange som bruker CD-cover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...