robgar Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Hvilken Linux skal jeg bruke på en gammel Den første Pentium maskinen som kom ut? og hvor laster jeg det ned? Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Det finnes enormt mange andre poster om akkurat dette temaet, bare søk etter dem... Lenke til kommentar
jokki Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Du kan lese litt om de vanligste linuxene i FAQ-en!! Personligt liker jeg suse linux 8.2 best!!(eneste dårlige var at instaleringen tok veldig lang tid) ellers har jeg prøvd red hat 8.0 og 9.0. uten så altfor godt resultat. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Du kan lese litt om de vanligste linuxene i FAQ-en!! Personligt liker jeg suse linux 8.2 best!!(eneste dårlige var at instaleringen tok veldig lang tid) ellers har jeg prøvd red hat 8.0 og 9.0. uten så altfor godt resultat. Tror du skal lese posten hans en gang til Suse 8.2 kjører ikke særlig bra på den første Pentiumen som kom ut. Hva er specsa til maskinen? Tenker da mest på RAM. Slackware vil nok være et alternativ, eventuelt Debian. X tror jeg nok du kan glemme, avhenger av mengden RAM. Litt mer info takk. Uansett, er flere som har spurt om hvilken distro de bør kjøre på gamle maskiner før. Søk, du finner muligens noe interessant. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Du kan lese litt om de vanligste linuxene i FAQ-en!! Personligt liker jeg suse linux 8.2 best!!(eneste dårlige var at instaleringen tok veldig lang tid) ellers har jeg prøvd red hat 8.0 og 9.0. uten så altfor godt resultat. Tror du skal lese posten hans en gang til Suse 8.2 kjører ikke særlig bra på den første Pentiumen som kom ut. Hva er specsa til maskinen? Tenker da mest på RAM. Slackware vil nok være et alternativ, eventuelt Debian. X tror jeg nok du kan glemme, avhenger av mengden RAM. Litt mer info takk. Uansett, er flere som har spurt om hvilken distro de bør kjøre på gamle maskiner før. Søk, du finner muligens noe interessant. :oops: :oops: var kansje litt kjapp på og svare :oops: :oops: :oops: :oops: leste ikke akkuratt det med "den første pentiumen" :oops: :oops: Lenke til kommentar
robgar Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2003 Den har Den første pentiumen som kom, 40 mb ram 375mb hardisk floppy men ingen cdrom har tatt hardisken over i min maskin og skal innstalere linux derifra, hvilken skal jeg velge og hvor er den på nettet? jeg vil helst ha en direkte link til programmet. Håper på raskt svar. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Forstod jeg deg riktig: Du skal installere linux på disken....mens den står i den andre maskinen din? Trokke det går (går muligens å lure det til, men ikke enkelt). Hvis det er jeg som roter nå, sorry! Dersom du ikke har cdrom i den vil jeg anbefale FTP-install. Dette krever igjen litt linje. Du kan finne de fleste distroer (og hjemmesidene til de forskjellige) her. De reklamerer nok mest for de nyeste distroene, men du klarer nok å rote deg frem til litt eldre versjoner (nyere krever som regel mer av hw). Lenke til kommentar
robgar Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2003 Jeg har ikke fått opp nettverkskortet enda Lenke til kommentar
robgar Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2003 Skal gjøre det etter jeg har innstalert Linux Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 lån maskinen cdrommen fra en anneb maskin så er problemet løst Lenke til kommentar
robgar Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2003 Ja det kan jeg gjøre, men jeg må først få tak i en Linux versjon som virker fint og er lett og instalere. :o Lenke til kommentar
robgar Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2003 Jeg håper å få svar fort på Hvilken Linux jeg skal velge, og en ting har jeg glemt å si. vi har en sann dum adsl vi kan ikke laste ned mer enn 1gb i måneden så filen bør ikke være så svær. helst iso Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Hva med PeanutLinux? Den er liten, lett og fin. Ca 340 Mb http://www.ibiblio.org/peanut/ Lenke til kommentar
jokki Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Hva med PeanutLinux? Den er liten, lett og fin. Ca 340 Mbhttp://www.ibiblio.org/peanut/ da har han altså 35 mb ledigt til andre ting tror kansje at 35 mb blir litt lite for ham Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Hva med PeanutLinux? Den er liten, lett og fin. Ca 340 Mbhttp://www.ibiblio.org/peanut/ da har han altså 35 mb ledigt til andre ting tror kansje at 35 mb blir litt lite for ham jo, er klar over det. Han har et lite dilemma, det er litt for liten HD til å få en skikkelig funksjonell Linux på den. Selvølgelig går det an å finne noe som er mindre, men da blir det så "minimalt" at det blir litt lite for en nybegynner kanskje. Det går jo an å prøve en gammel versjon av PeanutLinux, de er jo enda mindre... Lenke til kommentar
smetho Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Vel, hva inneholder denne distroen utenom selve OSet? OSet alene tar vel ikke 340Mb. Kan jo velge vekk en del unødvendige ting han ikke trenger. Men som sagt, han er nybegynner så dette er kanskje ikke riktig retning å dra samtalen... Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Den inneholder det man kan forvente av et desktop-OS uten å være overfyllt av masse dill. F.eks: 1 stk ICQ klient 1 stk IRC klient 1 stk. mail klient osv osv Veldig ryddig og fin distro foressten. Lenke til kommentar
me Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 kjør debian! en minimal installasjon av console-basert Debian er på 250MB. Kjører selv Debian på en gammel Pentium MX PC, 60MB RAM, 16GB HD (ja, noe mer enn din. ), og det fungerer kjempebra! Jeg hoster CS på den. Klarte å få opp X på den (WindowMaker, gnome/kde kan du bare glemme), men det var ikke nødvendig da den bare skulle hoste så jeg droppet det. Kanskje hvis du skaffer deg *litt* mer RAM og en litt større HD vil det fungere bra. Det som er så fint med Linux er at det støtter alt (*nesten*, ihvertfall gammelt) hardware! Den gamle Pentiumen din er det garantert støtte for! Men -> å installere OSet fra en annen maskin og putte HDen i den gamle er en dårlig idé, hvis de to PCene ikke er *helt* identiske. lykke til. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 23. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2003 Begynner å lure på om jeg heller skal innstalere win95, men jeg vil helst ikke det jeg stoler ikke på bill gates. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Begynner å lure på om jeg heller skal innstalere win95, men jeg vil helst ikke det jeg stoler ikke på bill gates. "Stoler ikke på Bill G."? Hva er grunnen din til å ikke stole på han? :-? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå