Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mugg i leiligheten. Grunn til heving av kontrakt?

Vidalon

Anbefalte innlegg

Da har vi oppdaget synlig mugg i taket ved hjørnet på det ene soverommet og i gangen på samme sted. Kraftig utviklet, og godt synlig.

Kontaktet huseier og han skal komme og se på det.

Ut i fra det jeg kan se har områdene med mugg blitt nylig malt. Jeg antar at huseier har malt over for å skjule muggen for oss nye leieboere.

Bilder er tatt for dokumentasjon.

Noen innspill om hva som burde gjøres videre? Jeg lever jo på det soverommet med mugg i, og det er ikke akkurat en hygglig tanke å puste inn all slags muggsporer og dritt.

Endret av Vidalon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slett arbeid hvis han kun har malt over, og unnlatet å gi beskjed om mugg til deg. Kan man ta prøver av mugget for å finne når tid det eventuelt startet å utvikle seg? Send meg en PM om du ønsker tråden flyttet til forbrukrerrett hvis intensjonen med tråden er ment til det. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Utleier skal komme på søndag og "ordne" problemet ved å smøre på et middel som skal drepe muggen.

Om jeg ikke tar helt feil, så vil dette bare fjerne problemet midlertidig. Når muggen kommer tilbake igjen må det gjøres noe annet.

Spørsmålet er om vi har rett til å heve leieavtalen hvis muggen kommer tilbake etter at han har utbedret mangelen?

Forbrukerrådet

Det står blant annet dette

"Er det utleier som vesentlig misligholder avtaler, kan leietaker heve avtalen og flytte ut. Et vesentlig mislighold kan være at utleier ikke retter alvorlige mangler på tross av gjentatte reklamasjoner fra leietakeren."

Vi har en tidsbestemt kontrakt som går fra 1.8 til 31.6, men ingen av oss er interessert i å leve et helt år sammen med mugg, derfor ser vi for oss at heving av avtalen er eneste utvei. Spørsmålet er om vi har dekning til det.

Lenke til kommentar

jeg har ikke så mye peiling på mugg, men her hadde vi noe mugg, og det endte med at vi måtte skifte tak og en vegg.

Ivvertfall krev at det skal komme en fagperson å se på muggen, og avgjøre om det er nok med dette smøremiddelet eller om det må gjøres noe mere.

Lenke til kommentar

Som NgZ skriver, krev inspeksjon. Huseier har ingen forutsetning for å vite hva slags mugg det er, hvor mye det er osv... Hvis han etter en telefonsamtale bare sier at det er å smøre på noe over muggen, så prøver han nok bare å spare penger ved å lure deg.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på det dere har sagt de gangene jeg har snakket med han. Han kom ned og vakset bort muggen, og så ble vi enige om å se hva som skjedde. Vi ble enige om at luftingen måtte bli bedre, og så måtte varmekablene i gulvet i gangen stå på.

Så nå får vi egentlig bare vente å se om muggen kommer tilbake eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at muggen ikke bare kan vaskes bort. da den nok har gått inn i treverket. For å få det fjernet må man da bytte ut treverket.

Hvorfor satse på at det er borte, da du kan bli ganske syk hvis det fremdeles er der.

Et godt poeng. Taket er av betong, og muggen var i skillet mellom taket og veggen/listene. Veggen er gipsplater av noe slag tror jeg, og listene er av tre. Så det er nok godt mulig at det har gått inn i treverket. Da får jeg snakke med huseieren en gang til ang dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...