Gå til innhold

Innboforsikring, noen som har noen Råd og tips?


Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie kort, så brant huset mitt den 30.09.09,

og jeg har Sparebank 1's kollektiv hjem innboforsikring.

 

Nå har vi begynt å sette opp lister med inventar, ting og tang, møbler, elektriske apparater osv.

Det jeg lurer på er hvordan går man frem for å få dekt mest mulig?

Jeg tenker ikke på å jukse, å lyve på meg en dyrere TV, dritdyr sofa, eller lignende.

Men det er umulig å finne kvitteringer på butikker som ikke har kunderegister hvis man ikke vet datoen tingen var kjøpt.

 

Trenger man kvitteringer til alt som var i huset? Trenger man bevis på at man faktisk eide en (for eksempel) Playstation 3 60gb som kosta 5500.- ny i 06? (jeg har kvitteringen på den, så det er ikke et problem)

Det jeg skal frem til er hvis man ikke hadde kvitteringen? Hvordan går man frem?

 

Jeg bygde min egen datamaskin med deler ifra forskjellige internettbutikker, der jeg også bestilte noen deler ilag med en kompis, hvordan beviser jeg at en slik relativt nybygd pc som den jeg hadde faktisk kommer på over 10,000.- i deler når jeg ikke har alle kvitteringene?

 

Håper det er noen med noen gode svar og fornuftige tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde innbrudd i en bod, og fikk erstattet det jeg husket/kom på var frastjålet. Jeg viste ingen kvitteringer, dog var erstatningssum sannsynligvis langt mindre enn det du vil opperere med.

Det du eventuelt skulle hatt av kvitteringer brant vel opp det også? Jeg kan ikke helt se at en datamaskin med kabinett av stål skal brenne før en liten papirlapp.. ;)

Lenke til kommentar
Jeg hadde innbrudd i en bod, og fikk erstattet det jeg husket/kom på var frastjålet. Jeg viste ingen kvitteringer, dog var erstatningssum sannsynligvis langt mindre enn det du vil opperere med.

Det du eventuelt skulle hatt av kvitteringer brant vel opp det også? Jeg kan ikke helt se at en datamaskin med kabinett av stål skal brenne før en liten papirlapp.. ;)

 

Hehe, vel kabinettet var et lian li aluminiumskabinett, så det var ikke mye igjen av det. Men som sagt så brant mye av kvitteringene opp desverre.

Det jeg har av kvitteringer er ifra Elkjøp og nettbutikker som jeg har fått skrevet ut i etterkant.

De kunne ikke gi meg kvitteringer på bohus på sofaen som kosta 19990 når jeg ikke huska hvilken dag i 05 jeg kjøpte den på.

Lenke til kommentar

Det som diverse tidsskrifter og nettsteder anbefaler er at man tar seg en runde i huset og tar bilder av inventaret, og samtidig også innholdet i skuffer og skap; og da særlig de skuffer og skap hvor du har verdifulle ting som sølvtøy etc. Selv om et bilde i motsetning til en kvittering ikke er noen nøyaktig dokumentasjon på hva tingene var verdt, så er det til stor hjelp når man skal prøve å huske og dokumentere hva man egentlig hadde av eiendeler. Bildene må selvsagt oppbevares på et sikkert sted.. Men i ditt tilfelle er jo dette selvsagt for sent å tenke på. :cry: Du kan jo sikkert ha en del bilder som er tatt inne i huset med andre formål/motiver, hvor møbler o.l. er med som "linselus" -om da ikke alt av bilder og sånt også gikk tapt i brannen?

Å scanne inn viktige kvitteringer og lagre dem på pc, med backup på sikkert sted er også en tanke for ettertiden. Dagens multifunksjonsskrivere har enkle løsninger for å scanne til pdf-filer, noe jeg benytter meg flittig av i regnskapssammenheng.

Lenke til kommentar

Hallo !!!!

 

regner med att de fleste oppbevarer kvitteringene i Sin egen bolig????

 

hvis den brenner ned.. så gjør vel kvitteringene det også..

 

krever vel ikke kvittering da.

 

Men du kunne ikke ha hatt bedre innbo forsikring :) er vel ingen øvre grense på denne..

Lenke til kommentar
Det som diverse tidsskrifter og nettsteder anbefaler er at man tar seg en runde i huset og tar bilder av inventaret, og samtidig også innholdet i skuffer og skap; og da særlig de skuffer og skap hvor du har verdifulle ting som sølvtøy etc. Selv om et bilde i motsetning til en kvittering ikke er noen nøyaktig dokumentasjon på hva tingene var verdt, så er det til stor hjelp når man skal prøve å huske og dokumentere hva man egentlig hadde av eiendeler. Bildene må selvsagt oppbevares på et sikkert sted.. Men i ditt tilfelle er jo dette selvsagt for sent å tenke på. :cry: Du kan jo sikkert ha en del bilder som er tatt inne i huset med andre formål/motiver, hvor møbler o.l. er med som "linselus" -om da ikke alt av bilder og sånt også gikk tapt i brannen?

Å scanne inn viktige kvitteringer og lagre dem på pc, med backup på sikkert sted er også en tanke for ettertiden. Dagens multifunksjonsskrivere har enkle løsninger for å scanne til pdf-filer, noe jeg benytter meg flittig av i regnskapssammenheng.

 

Bilder fra hverdag og fest har vi en del av, dama har liggende noe på facebook, og jeg hadde liggende noe på telefonen osv. Men det sier dermed ikke at alle tingene var "mine" eller nye, eller så gammel som jeg sier de var automatisk.

Det gjorde takstmannen meg oppmerksom på, men han sa også at han ikke skulle være vrien, vi skulle møtes på halvveien.

For å sette det på spissen: Jeg kunne ha stående en Ferarri på gårdsplassen i bakgrunnen på et bilde, men det vil jo ikke kunne si at bilen var min, eller at det var en ferarri eller en billig replica av en ferarri.

Det er der de er nødt til å gjøre en vurdering, og vurderingen kommer som oftest ikke i forsikringstakers favør.

 

Det var derfor jeg starta denne tråden, for å høre om det er mange som har vært igjennom dette før, og om de hadde noen gode råd.

Jeg var ikke ute etter synsebaserte svar.

 

 

Når det gjelder sofaen har du nok betalt med kort og kan vise til bankutskrift.

 

Bankutskrifter fra 5 år tilbake er nok vanskelige å få tak i skarru se.

På nettbanken min kan jeg bare gå ca et år tilbake.

Min bank sa at hvis jeg tok vare på alle Bankoppdrag-brevene jeg har fått opp igjennom årene så hadde jeg hatt muligheten.

Men mesteparten av de tingene brant jo opp, så da er man like f*kked uansett.

De kunne ikke gå tilbake så mye lengre enn et år.

Lenke til kommentar

Som sovehest er inne på så har banken hele historikken din liggende, dette følger bl.a. utifra regnskapslovens krav om lagring av bilag. De krever, utrolig nok, betaling for en tjeneste som burde være gratis. Men ta kontakt med banken din og forklar situasjonen og si at du trenger en komplett kontoutskrift for alle dine kontoer så kan dere sikkert bli enig om en fornuftig pris på denne tjenesten.

Lenke til kommentar
Håper det er noen med noen gode svar og fornuftige tips.

 

Hei. Har jobbet med sike saker, men i et annet selskap. Forsikringsselskapet har selvfølgelig forståelse for at du ikke kan dokumentere alt innbo og løsøre med kvitteringer. Bry deg ikke om å innhente slik dokumentasjon nå, men konsentrer deg heller om å lage lister. Sparebank1 sine kollektive forsikringer er svært gode og det gjør at de er svært store på innboforsikring i Norge. De har ikke råd til å være urimelige i sine krav til hva du skal dokumentere.

 

Det er en enorm utfordring å huske på alt man eier av smått og stort som de fleste i kontakt med synes dette var mye vanskeligere enn å eventuelt skulle dokumentere det de hadde skrevet opp. Anbefaler at dere tar for dere rom for rom og for all del, bruk bilder. Ta også med alt av smått og stort. Selv små ting koster mye å gjenanskaffe når det er svært mye det er tale om.

 

Husk også at det ikke er for sent å levere tilleggskrav om dere glemmer noe. Foreldelse inntreffer først på et mye seinere tidspunkt.

 

Du har en omfattende jobb fremfor deg, men det er sjelden slike saker ender i uenighet mellom selskap og forsikringstaker. Forsikringstakere er generelt mer fornøyd etter skade og min erfaring er at det særlig gjelder ved større skader som dette.

Endret av FreeCell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...