Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betalt faktura to ganger

Danga

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om man har krav på å få refundert tilbake beløpet, når man ved en feil har betalt samme faktura to ganger?

Jeg er skuespiller og jeg fakturerte et selskap og de klarte å betale den to ganger. Ganske lite beløp. Det er flere dager mellom de to betalingene.

Problemet er at det er lenge siden de gjorde feilen og disse pengene er blitt brukt til utgifter osv.

Spørsmålene er;

Er det noen frist for når de kan komme med et motkrav etter at feilen deres er oppdaget?

Hva er min plikt opp i alt det her?

Jeg må evt bruke tid og penger på å produsere en kredittnota?

Er det straffbart hvis jeg nekter å betale tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg lurte på om man har krav på å få refundert tilbake beløpet, når man ved en feil har betalt samme faktura to ganger?

Jeg er skuespiller og jeg fakturerte et selskap og de klarte å betale den to ganger. Ganske lite beløp. Det er flere dager mellom de to betalingene.

Problemet er at det er lenge siden de gjorde feilen og disse pengene er blitt brukt til utgifter osv.

Spørsmålene er;

Er det noen frist for når de kan komme med et motkrav etter at feilen deres er oppdaget?

Hva er min plikt opp i alt det her?

Jeg må evt bruke tid og penger på å produsere en kredittnota?

Er det straffbart hvis jeg nekter å betale tilbake?

Etter omstendighetene kan man ha plikt til å tilbakebetale penger man urettmessig har mottatt. Spørsmålet er i hovedsak ikke lovregulert. Det fremgår av rettspraksis at det beror på en svært sammensatt vurdering hvorvidt pengene skal tilbakebetales.

Et sentralt spørsmål er om du var i god tro da du mottok pengene. Hvis du allerede da du mottok dem skjønte at det var betalt for mye, har du som utgangspunkt plikt til å betale tilbake.

Det høres for meg ut som du har oppdaget det først i ettertid, da pengene var oppbrukt. Dersom dette er tilfelle, og beløpet i tillegg er lite og det nå har gått en del tid siden utbetalingen, kan du mest sannsynlig beholde pengene.

Hvis det er mer tre år siden feilutbetalingen, er kravet for øvrig etter alle øyemål foreldet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...