Gå til innhold

Lov om hold av villsvin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, er du bekymret for dyrenes ve og vel, eller for om nabolaget ditt skal bli "befengt" med disse morsomme dyrene?

 

OT, jeg har ikke peiling, men ville sånn sett vurdert å kontakte Mattilsynet med samme spørsmål.

Kjapt søk på Mattilsynets nettsider gir ikke mye info, men det finnes nok noe.

 

Vet du om denne naboen vurderer villsvin som husdyr for matproduksjon, eller bare ha "et par stykker" for moro skyld som et slags kjæledyr?

Lenke til kommentar
Hehe, er du bekymret for dyrenes ve og vel, eller for om nabolaget ditt skal bli "befengt" med disse morsomme dyrene?

 

OT, jeg har ikke peiling, men ville sånn sett vurdert å kontakte Mattilsynet med samme spørsmål.

Kjapt søk på Mattilsynets nettsider gir ikke mye info, men det finnes nok noe.

 

Vet du om denne naboen vurderer villsvin som husdyr for matproduksjon, eller bare ha "et par stykker" for moro skyld som et slags kjæledyr?

 

Tenker nok mer på at de skal fly rundt om ;) Og jeg tror neppe han hadde tanken om to, men en hel flokk.

Har ikke noe i mot at folk har dyr av all slag, men er bekymret når vedkommende kanskje ikke er helt i lodd og aner hva han driver med.

Villsvin mener jeg har begynt å øke på i omfang over grensen fra sverige. Og slik de yngler er vi vel alle snart på svinejakt :D

Et viltdyr er jo uansett restriksjoner på i fangeskap.

 

Men disse dyrene, i større antall på et såpass lite område... Hadde man hatt et par hundre mål, så kanskje..

 

Skal sjekke på mattilsynets sider ;)

Lenke til kommentar

Om denne karen vurdere villsvin som husdyr til kjøttproduksjon, regner jeg med han blir nødt til å følge mye av de samme lovene og reglene som de som holder kyr, sau og gris og liknende.

Det skulle dog vært morsomt å vite om Mattilsynet har egne forskrifter eller retningslinjer for hold av villsvin - det sånn sett endel tilsvarende de ikke har peiling på.

 

I tillegg, hvis du tror at denne karen ikke er "helt i lodd", så hadde jeg nok villet følge med når eller hvis han anskaffer slike dyr, om han greier det på et skikkelig vis.

Ingen bør holde dyr, hverken katt eller villsvin, om de ikke greier å passe på dyrene og sørge for at de ikke er i fare for unødige påkjenninger eller ulemper.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Om denne karen vurdere villsvin som husdyr til kjøttproduksjon, regner jeg med han blir nødt til å følge mye av de samme lovene og reglene som de som holder kyr, sau og gris og liknende.

Det skulle dog vært morsomt å vite om Mattilsynet har egne forskrifter eller retningslinjer for hold av villsvin - det sånn sett endel tilsvarende de ikke har peiling på.

 

Forskrift om hold av svin, gjelder også for villsvin (se §3), så lenge det er noen som eier dem, såklart... Skikkelig ville villsvin klarer seg selv. :D

Lenke til kommentar

Se der ja, den overså jeg.

 

Men for all del, om aldri så ville villsvin blir sperra inne på et begrenset område uten tilgang på hva enn de trenger for å klare seg, så er en jo på tynn is uansett.

 

Forøvrig forundrer det meg litt at den forskriften også gjelder villsvin. Fortsatt sier den at svin helt opp til 110 kg ikke behøver mer enn 1 kvadratmeter tumleplass, for de aller største av dem.. er de under 50 kg trenger de visst ikke mer enn 0.50 kvm. Forstå det den som kan.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...