Fin Skjorte Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Landet har i dag (20/10/09) fått en ny regjering. Noen har skiftet stol, noe får har gått ut, tidligere veteraner har kommet tilbake og noe få har fått sjansen. Så hvordan blir forløpet? Vil noen få en tidlig exit, vil noen imponere og vil de ulike ministerene klare oppgaven de står foran. Og ikke minst, er regjeringssamarbeidet liv laget mht. maktforholdene de tre ulike paritene i mellom. • Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) Den var vel bankers? Ingen store overraskelser, og sikkert ingen store overraskelser fra den kanten i fremtiden heller. • Statsråd og sjef for Kunnskapsdepartementet (kunnskapsminister) Kristin Halvorsen (SV) Hun har gjort en bra jobb som finansminsister, men SV har nok ikke akkuratt frontet sine saker på den måten. Frir vel mer til sine kjernevelgere med denne nye posten. • Statsråd og sjef for Kommunal- og regionaldepartementet (kommunal- og regionalminister) Liv Signe Navarsete (Sp) En bondekommunist for ansvaret for bondeland. Men fremtiden er nok som forventet, uten store overraskende utspill fra den kanten. Vi vet jo hva Navarseter pønsker på. • Utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) Gahr Støre er en dyktig og kunnskapsrik diplomat. Bra han ikke fikk en annen jallapost, men heller blir med sin lest hvor han kan blir brukt for det han er verdt. • Statsråd og sjef for Forsvarsdepartementet (forsvarsminister) Grete Faremo (Ap) Tidligere erfaringer fra justisminister stolen. Fremstår som ei dame med bein i nesten, og som kan takle en "mannsdominert" yrkesgruppe. • Statsråd og sjef for Finansdepartementet (finansminister) Sigbjørn Johnsen (Ap) Finner tilbake til sitt tidligere kontor. Forhåpentligvis litt mer liberal enn Halvorsen, til tross for han er hedmarking. Oppsummert de viktigste postene. AP besitter alle god stolene. De har statsminsiter, utenriksminister og finansminsiter. Hvor mange kameler går i retning SV og SP? Og vil de spise dem, både med en og to pukler? • Statsråd og sjef for Nærings- og handelsdepartementet (nærings- og handelsminister) Trond Giske (Ap) Oioioi... hva skal ikke bli regulert i næringslivet de neste 4 årene? Innen nyttår så finnes det sikkert et skriv om at alle bedrifter med mer en 1 person ansatt skal få varm lunsj laget likt av menn og kvinner! Hvis ikke så vil ikke norsk næringsliv får tilskudd... • Statsråd og sjef for Samferdselsdepartementet (samferdselsminister) Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) Nok en bondekommunist kan gjøre bondekommunistiske ting. Ingen overraskelser. • Statsråd og sjef for Helse- og omsorgsdepartementet (helse- og omsorgsminister) Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) Likande bergenser skal leve opp til en likande pølse-spisende trønder. Hun virker tøff da, så håper hun tar de utfordringene norsk helsevesen står overfor. Av en eller annen grunn så innbiller jeg meg at incentivordningene for ledere og ansatte i helse Norge ikke samsvarer med ønsker fra samfunnet forøvrig. Er dette noe en finere, men tøffing fra Fana kan fikse? • Statsråd og sjef for Miljøverndepartementet og for utviklingssaker i Utenriksdepartementet (miljø- og utviklingsminister) Erik Solheim (SV) Jaja... all good... • Statsråd og sjef for Justis- og politidepartementet og for innvandringsavdelingen i Arbeids- og inkluderingsdepartementet (justisminister) Knut Storberget (Ap) Jajaja..ja.. all good her også.. • Statsråd og sjef for Olje- og energidepartementet (olje- og energiminister) Terje Riis-Johansen (Sp) Mhmm .. blir nok noe vanskelig dette her.... Fyren er jo mindre kompetent enn flere av sine likemenn fra samme parti. (Se vekk fra Giske) Samtidig så er det kanskje ikke det største konfliktområdet heller. Vi trenger olje, alle tjener på olje og oljen skal opp. Boring i nordområdene blir sikkert bare litt utsatt så blir det ikke så mye mass om det heller. • Statsråd ved Statsministerens kontor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap) Gammel ringrev. Kan han fortsatt opptre i manesjen, eller trengs det mer sagmugg til? • Statsråd og sjef for forsknings- og høyere utdanningssaker i Kunnskapsdepartementet (forsknings- og høyere utdanningsminister) Tora Aasland (SV) Forhåpentligvis så klarer Aasland og Halvorsen gjøre mer for kunnskaps Norge i et tospann enn hva Aasland klarte alene før. Da kan dette bli greit. • Statsråd og sjef for Kultur- og kirkedepartementet med unntak av kirkeavdelingen (kulturminister) Anniken Huitfeldt (Ap) Er "Ibsens-ripsbærbusker-og-andre-buskvekster" også kultur? • Statsråd og sjef for Landbruks- og matdepartementet (landbruks- og matminister) Lars Peder Brekk (Sp) Mer bondekommunisme, og mindre dyrevelferd. Byer er dritt som ikke trengs. • Statsråd og sjef for Fornyings- og adminstrasjonsdepartementet og for kirkeavdelingen i Kultur- og kirkedepartementet (fornyings- og kirkeminister) - også nordisk samarbeidsminister Rigmor Aaserud (Ap) • Statsråd (fra 21. desember 2009) Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm (Ap) • Statsråd og sjef for Fiskeri- og kystdepartementet (fiskeri- og kystminister) Lisbeth Berg-Hansen (Ap) Samlepost: ??. ....? Men de er fra AP ihvertfall da! • Statsråd og sjef for Barne- og likestillingsdepartementet og for inkluderings- og mangfoldsavdelingen i Arbeids- og inkluderingsdepartementet (barne-, likestillings- og inkluderingsminister) Audun Lysbakken (SV) Skal vi skremme tamilene litt med en Bergenser? Men joa, sikkert plain dette her også! NB: Betrakningen kan kun oppfattes som særdeles uhøytidelige og delvis personlige. Nei, det er ikke tilstrekkelig å si noe vettugt om en hel regjering på 100 ord. Endret 20. oktober 2009 av Fin Skjorte Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 • Statsråd og sjef for Forsvarsdepartementet (forsvarsminister) Grete Faremo (Ap)Tidligere erfaringer fra justisminister stolen. Fremstår som ei dame med bein i nesten, og som kan takle en "mannsdominert" yrkesgruppe. Lurer på hva som må til for at det skal havne en mann med militærfaglig bakgrunn i sjefstolen, ser ut som det har gått tradisjon i å sette kvinner uten forsvarserfaring til å styre butikken. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hva skal diskuteres her egentlig? Skal vi sette karakter eller beskrivelse på medlemmene av regjeringen? Gi poeng? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hva skal diskuteres her egentlig? Skal vi sette karakter eller beskrivelse på medlemmene av regjeringen? Gi poeng? Nei, si det.. Denne tråden hører i mine øyne bedre hjemme på oppslagstavla, med mindre trådstarter kommer med noe mer konstruktivt. Å bl.a. stemple alle SP's statsråder som "bondekommunister" er omtrent like konstruktivt å slenge ut i en politisk debatt som f.eks. dette, jeg siterer fra denne tråden: "alle som ikke er hjernevaskede sosialister ser jo at slike ting (landsforræderi, løgner, lureri og korrupsjon, min anm.) foregår helt åpenlyst, spesielt blandt sosialistiske politikere. Sosialister ser det ikke, og de vil heller ikke se det uansett hvor mye dokumentasjon de får." Ren hersketeknikk; "sosialist" og "kommunist" er mer eller mindre negativt ladete ord, så da stempler vi våre motstandere som det så ofte vi kan, uten å komme med noen som helst faktiske argumenter. Nå har trådstarter riktignok tatt ett lite forbehold med sitt NB, men likevel... Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Drittlei av Oppslagstavlen! Modeatorer flytter bare tråder ditt så snart de finner det for godt uansett mens de lager mye mindre intelligente tråder i hovedkategorien selv! (Skal ikke nevne navn). Men synes denne burde bli satt opp som annonsering av den nye regjeringen. Når det kommer til den nye regjeringen har jeg ikke fulgt med noe særlig så for tidelig å uttale seg for min del, men jeg er iallefall fornøyd med at Stoltenberg fortsetter som statsminister og Støre som utenriksminister selvom Støre gjerne kunne tatt over som statsminister for min del. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Hva skal diskuteres her egentlig? Skal vi sette karakter eller beskrivelse på medlemmene av regjeringen? Gi poeng? Landet har i dag fått ny regjering. Selv anså jeg det som rimelig selvforklarende at det er av interesse også for en diskusjon her. Beklager om det har kommet dårlig frem, og har nå endret førsteposten til mer "veilledende". Å bl.a. stemple alle SP's statsråder som "bondekommunister" er omtrent like konstruktivt å slenge ut i en politisk debatt som f.eks. dette, jeg siterer fra denne tråden: "alle som ikke er hjernevaskede sosialister ser jo at slike ting (landsforræderi, løgner, lureri og korrupsjon, min anm.) foregår helt åpenlyst, spesielt blandt sosialistiske politikere. Sosialister ser det ikke, og de vil heller ikke se det uansett hvor mye dokumentasjon de får." Du har selvfølgelig helt rett. Jeg antok at en så drøy karakteristikk ikke ville bli oppfattet eller kunne bli oppfattet seriøst. Du viser jo til eksempler at det slike flosker blir brukt, og med min fartstid på forumet så burde jeg selvsagt innsett det selv. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 I korte trekk: - Høyresiden i AP tar over. - Kristin Halvorsen ble degradert. - Heldigvis er Sigbjørn Johnsen tilbake for å stramme inn - Dessverre kom ikke Rieber-Mohn inn Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det er jo interessant/(bekymringsfullt?) at de har funnet statsrådplass til en mann som Lysbakken som ønsker å legge ned børsen og avskaffe eiendomsretten. Men vi kan vel iallefall være glad for at han ikke er finansminister... Lenke til kommentar
LostinSpace Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Kan jeg få lov til å gi de fleste av dem strykkarakterer? Hadde vært greit. Vi går 4 dårlige år i møte med denne gjengen her til å vokte havresekken. Endret 20. oktober 2009 av LostinSpace Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Kan jeg få lov til å gi de fleste av dem strykkarakterer? Hadde vært greit. Vi går 4 dårlige år i møte med denne gjengen her til å vokte havresekken. Hvorfor det? Norge har jo gått så det suser de siste 4 årene, og det er jo stort sett den samme regjeringen nå som da. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Innenrikspolitisk går det sikkert greit, men skulle ønske at Norge ble litt tøffere utenriks. Bla. skulle aldri Erik Solheim fortsatt. I forrige regjering var han den første vestlige ministeren på syv år til å møte Zimbabwes diktator Robert Mugabe og det før avtalen mellom Zanu-PF og MDC var i gang og etter dette møtet lovet SOlheim å gjennopta økonomisk bistand med 58 millioner til Zimbabwe. irekte tragisk og kvalmt. Og nå har han altså fått fornyet tillit... Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Synd at det har blitt en trend at forsvarsministeren må være en kvinne uten noen bakgrunn/erfaring fra forsvaret. Står for meg som ett eksempel på hvor lite det kreves rent kompetansemessig for politikerne. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Forsvaret er nå uansett ikke det som Norge prioriterer mest. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Men det er da alikevell ingen grunn til å gi det en inkompetent minister? Som sagt står dette for meg som ett eksempel på hvordan ministere blir utpekt på helt andre grunnlag enn evne og kompetanse. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Helt enig med deg, men det er ikke jeg som styrer det. Stoltensveisen bygger vel opp en regjering etter hvem han trenger støtte av for å denne en koalisjon uansett om de er utdannet til det de får jobb med eller ikke. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Nettop, og det er jo det som er så trist. Hvis de som styrer landet har lite greie på det de jobber med, hvordan skal det gå da? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Det vil tiden vise. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå