Gå til innhold

Må låne penger...

yiahsmm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har dessverre satt meg i den situasjonen at jeg må låne 80000 kr. Har ingen bolig eller annet å ta pant i. Har heller ingen venner/familie å spørre. Men jeg må ha 80000 kr.

Hva gjør jeg? Har funnet følgende alternativer: forbrukslån i postbanken eller kontokreditt i skandiabanken. Jeg forstår ikke helt det med kontokreditt. Effektiv rente der(skandia) er nå på ca 12%. Men må jeg da betale 12% rente av 80000kr hver måned?

Har jeg andre billigere valg enn disse to? Evt hva? Eller hva vil "lønne" seg for meg av disse alternativene?

Jeg kan egentlig ikke betale mer enn 2500 kr på lånet i måneden i første omgang. Planen er å øke beløpet i løpet av ett år.

Hjelp! Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta det med kontokreditt; begrepet innebærer at du får mulighet til å "overtrekke" kontoen med inntil 80.000 kroner. Du betaler kun 12% av det du til en hver tid skylder; skylder du 80.000 i 5 dager og 40.000 i resten av måneden, så regnes rentene ut deretter. Tviler litt på at du får innvilget så mye som 80.000 i kreditt uten videre; det som er vanlig å gi i lønnskontokreditt uten sikkerhet ligger vel fra 0 og opp til 25-30.000kr, vil jeg anta, avhengig av hva personen tjener. Kreditt er lettere å misbruke enn forbrukslån, i den betydning at det er helt opp til deg selv hvor mye du til en hver tid bruker av kredittrammen, det er ingen nedbetalingsplan som på et lån. Rentene trekkes fra kontoen, som oftest månedlig eller kvartalsvis.

Lenke til kommentar

Jepp, du får sikkert ikke en kontokreditt på 80'. Det er vanskelig nok å finne et kredittkort som vil gi deg en limit på 80'.

Men selv med dårlig kredittscore så er det ofte mulig å få et kredittkort på 10-20' såfremt man ikke har betalingsanmerkninger. Du trenger da bare å skaffe deg en fire-fem kort så har du nok penger. Det fins mange slik kort selskaper så det burde ikke være noe problem.

Du trenger ikke bekymre deg for at du ikke har mer enn 2.500 kr. Hvis du ser på et av mine tidligere har jeg råd om dette til en annen i en tilsvarende situasjon.

Dette er jo ikke veldig fornuftig, men om du trenger penger uten å rane noen så er dette måten.

Lenke til kommentar

Jeg har en inntekt på 23.000 i mnd, brutto. Har ca 20.000 på konto. Har heller ikke betalinganmerkninger eller andre lån. Hvis dere ikke syns tallene stemmer, skjønner jeg det. Men uten å gå mer i detalj, så er det slik det altså er. Men er det sånn med kontokreditt at jeg betaler rente for det jeg overtrekker? Eks; jeg overtrekker med 30.000, så må jeg betale 12% av 30.000 hver måned? Så fremt jeg ikke innbetaler mer?

Isåfall i mitt tilfelle så lønner det seg å søke forbrukslån??? Eller???

Lenke til kommentar
Eks; jeg overtrekker med 30.000, så må jeg betale 12% av 30.000 hver måned?
Nei, om du belaster kreditten med 30.000 konstant i et helt år, så må du betale 12% av 30.000 i renter. Grovt regnet blir det da altså 1% av 30.000 i måneden.

Isåfall i mitt tilfelle så lønner det seg å søke forbrukslån??? Eller???
Det kommer jo an på hvilken rente du får på forbrukslånet; bedre eller dårligere enn 12%, og om du overhodet får innvilget så stor kreditt som du behøver (med 23.000 brutto i måneden tviler jeg litt på det, men jeg er ikke kundebehandler i Skandiabanken). Får du ikke det så er jo forbrukslån (eller flere kredittkort, som nevnt) alternativet.
Lenke til kommentar

Det anbefales ikke å opprette flere kort fra forskjellige selskap. Du vil drukne i fakturaer, renter og gebyrer.

Med renten de fleste selskaper ligger på blir det omtrent 1300-1500 i måneden kun i renter og gebyrer. I tillegg burde man betale ned så mye man klarer hver måned for å kutte ned på betalingstiden. Med informasjonen du har gitt betyr det at du vil kunne håndtere dette lånet, men det er allikevel unødvendig dyrt.

Får du en betalingsanmerkning som følge av inkasso vil du også slite hardt med å få lån til bolig eller bil senere.

Møt opp i banken din med lønnsdokumentasjon for de 3 siste måneder og forklar at du trenger et lån og at du er i stand til å betale det tilbake over så så mange måneder.

Dersom du må ta opp mange små kredittlån sørg i det minste for å få alle lånene med forfall på samme dato (rett etter lønning) og enten på efaktura eller avtalegiro.

Lenke til kommentar

Det er litt trist å se enda en som på en eller annen måte har skaffet seg lånebehov for mer penger enn han har råd til å betale. Du sier ikke noe om hvorfor du MÅ ha 80.000, men det er ikke spesiellt smart å skaffe seg økonomiske forpliktelser før man har tenkt ut hvordan man skal betjene dem.

Gå til banken, og hvis ikke de kan hjelpe har du et problem som bare vokser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Falsk trygghet.....and the bills keeps pouring in :(

Blir provosert når de sender meg slike lokkebrev......fikk jo avslag da jeg ville ha et lån en gang så hvorfor i h****e fortsetter de da >:(

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har dessverre satt meg i den situasjonen at jeg må låne 80000 kr. Har ingen bolig eller annet å ta pant i. Har heller ingen venner/familie å spørre. Men jeg må ha 80000 kr.

Hva gjør jeg? Har funnet følgende alternativer: forbrukslån i postbanken eller kontokreditt i skandiabanken. Jeg forstår ikke helt det med kontokreditt. Effektiv rente der(skandia) er nå på ca 12%. Men må jeg da betale 12% rente av 80000kr hver måned?

Har jeg andre billigere valg enn disse to? Evt hva? Eller hva vil "lønne" seg for meg av disse alternativene?

Jeg kan egentlig ikke betale mer enn 2500 kr på lånet i måneden i første omgang. Planen er å øke beløpet i løpet av ett år.

Hjelp! Takk!

Hvis du faktisk har muligheten for å få de pengene du trenger til 12% effektiv rente hos skandiabanken, tror jeg det er et godt tilbud. (Det hadde jo unektelig vært bedre å ikke låne pengene i det hele tatt, og heller spart opp først. Men som andre nevner, det er VELDIG mye å få i kontokreditt. Men du slipper store gebyrer, og slipper å betale rente før de faktisk bruker pengene.

Et annet alternativ kan være et Forbrukslån fra bank norwegian, men da kommer det veldig ann på hvilken rente du får. Får du den beste (Som jeg tviler på med den inntekten) så er den nede i under 10%, men det kan også bli mye høyere. I tillegg blir det gebyrer.

Så kanskje rett og slett søke en del forskjellige steder, og så se hvor du får det beste tilbudet? Er stor forskjell i prisingen til de ulike bankene, og hvor stor vekt de legger på ulike tilbyd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347
Får du en betalingsanmerkning som følge av inkasso vil du også slite hardt med å få lån til bolig eller bil senere.
Nei. Det er feil. Inkassoloven ble endret for et par år siden slik at hvis du gjør opp kravet så blir anmerkningen øyeblikkelig fjernet.

Den blir ikke liggende slik det var før.

Lenke til kommentar
Nei. Det er feil. Inkassoloven ble endret for et par år siden slik at hvis du gjør opp kravet så blir anmerkningen øyeblikkelig fjernet.

Den blir ikke liggende slik det var før.

Vel og merke "hvis man gjør opp for seg". Ikke alle som får en inkassosak har mulighet til å betale tilbake det de skylder over noe annet enn lang tid. Ta luksusfellen som utgangspunkt. De som fikk avtaler med selskapene fikk gjerne en nedbetalingsplan som strakk seg over ett eller flere år.

Anmerkningen blir ikke borte før lånet er tilbakebetalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347

Litt usikker på svaret ditt her.

Du gjentar jo egentlig bare akkurat det jeg sa. Hvis du ser i posten min så skrev jeg "hvis du gjør opp kravet".

Lenke til kommentar

Tror jeg hadde gått for forbrukslån jeg da. Har tatt opp det en gang før for å kjøpe bil, ikke no stress i det heletatt.. Men det var jo en relativt stor sum du tenkte å låne, så da kan det vel være en tanke å sammenligne tilbud så det ikke blir så dyrt.. Hvis du er gira på det kan du jo se om du finner et passende forbrukslån her, sammenligne tilbud..

Lenke til kommentar

Et råd; ikke ta opp lån med mer enn 10% rente. Ingen kan tvinde deg til dette. Dersom du skylder noen penger og blir dømt til å betale vil saken din havne hos innkrevningssentralen. Der er det 7,5%. Altså allerede penger spart + at det tar relativt langt tid å havne der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...