stich_it Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 er sosialtjeneste loven gjeldene (i mangel på et bedre ord) for noen som går på yrkesrettet attføring? tenker da spesifikt sosialtjenesteloven §8-4 § 8-4. Plikt til å rådføre seg med klienten.Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med klienten. Det skal legges stor vekt på hva klienten mener. dette er rett og slett i forbindelse med at jeg har et vedtak på Yrkesrettet attføring og har et mål som er diskutert og godkjent/vedtatt av min saksbehnadler i NAV og et firma som NAV har ansatt for å følge meg opp på veien til det målet. når har da firmaet som er ansatt av NAV uten snakke med meg funnet ut at det var for vanskelig å klare det målet som var satt(fagbrev serviceelektronik) og heller bare få meg i jobb som hva som helst. kort fortalt jeg føler meg rett og slett overkjørt av dette firmaet som egentlig skal hjelpe meg og jeg har klagd på dem skriftlig til min saksbehandler i NAV og h*n mente at paragraf 8-4 ikke gjalt meg siden jeg ikke er sosialklient og har skrive under på en samsvarserklæring. vis ikke denne paragrafen er gjeldene, finnes det da noen annen paragraf eller lignende som kan brukes. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Yrkesrettet attføring er en ytelse som gis i medhold av folketrygdloven kapittel 11. Sosialtjenesteloven gjelder ikke for vedtak i medhold av folketrygdloven, og såvidt jeg vet er det ingen tilsvarende uttrykt bestemmelse som dekker dette... Hva, konkret, har du skrevet under på? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Dette blir litt offtopic. Men personlig syns jeg at det skal være strengere krav og oppfølging til folk som frå innvilget yrkesrettet attføring. Denne (dritt)ordningen har kostet meg 100.000,-. Det gjør meg kvalm at folk under yrkesrettet attføring skal ødelegge for andre. Kort fortalt betalte jeg 100.000,- for et studie og landet i en klasse hvor 10 av 12 var under omskolering. Disse folkene gjorde ingenting og jeg slet med å jobbe i grupper og ta eksamener med disse da de heller skrøyt av at "hvor mye betaler du for å gå her, vil du vite hva jeg FÅR av å gå her?". Enden av visa stoppa ikke der. Det var 4 stk (av det jeg vet), som gikk tilbake til gammel jobb etter dette året! Snakk om å få innvilget yrkesrettet attføring for å ikke fungere i gammel arbeid my ass. Strengere krav, bedre oppfølging under og ETTER yrkesrettet attføring. Går vedkommende tilbake til gammel jobb eller tilsvarende så skal de betale tilbake hva dette har kostet NAV. I allefall deler av beløpet! Dette vil stramme inn statens utgifter og gi bedre kontroll. EDIT: PS: Dette er ikke rettet til deg trådstarter, men en personlig frustrasjon på et studielån jeg betaler på per dags dato. Og jeg var bra uheldig med de jeg landet i klasse med. Endret 20. oktober 2009 av Wabby Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Er selv under attføring. Du må slett ikke ta for gitt at saksbehandlerne på Nav vet alt. Den første jeg hadde sa så mye rart at jeg ikke visste helt hva jeg skulle tro. Først etter å ha snakket med noen utenforstående fikk jeg håp om at jeg faktisk likevel kunne få lov til å drive med noe jeg hadde anlegg for. Dette kom ifølge saksbehandler ikke på tale, og ved nærmere ettersyn i regelverket og samtale med hus-juristen til Nav fant jeg ut at hun beint fram enten løy eller ikke hadde peiling på flere av tingene hun påsto at jeg hadde rett og ikke rett til (og når du uttaler deg skråsikkert om noe du ikke har peiling på er vel det også løgn?). Etter noen måneders krangling hvor jeg sa at jeg rett og slett ikke kan samarbeide med dette mennesket lenger fikk jeg endelig skiftet saksbehandler. Hun er greiere, men det er fremdeles et problem med at de ser på det som opp til dem å bestemme hva som er hensiktsmessig. Det blir ikke mer hensiktsmessig enn det det blir for klienten. Dessuten må jeg mase på dem for å få oppfølging og orientere dem om at situasjonen min forandrer seg. Slik skal det ikke være. Uansett: Hvis du er misfornøyd, ta deg en prat med juristen på huset eller andre, gjerne folk utenfra, som du kan stole på har greie på det. Hvis du vet du har lov til å gjøre noe Nav ønsker å nekte deg, bare gjør du det likevel. De vil bli nødt til å sjekke, og finner fort ut at de tar feil. Endret 20. oktober 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Krikkert, jeg er faktisk ikke sikker, det er det ene papiret jeg ikke finner blant alle papirene fra NAV. kan kun finne en handlingsplan der det står de skal hjelpe meg med å undersøke mulighetene for å ta fagbrevet som automatiker(som ble 3 år og var for lenge for NAV), og eventuelt hjelpe meg å få tatt fagbrevet. Strengere krav, bedre oppfølging under og ETTER yrkesrettet attføring. Går vedkommende tilbake til gammel jobb eller tilsvarende så skal de betale tilbake hva dette har kostet NAV. I allefall deler av beløpet! jeg er rungende enig den uttalelsen der, hadde det vært litt mer oppfølging og strengere krav så hadde jeg ikke vært i denne situasjonen. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 oppdatering i saken; etter en skriftlig klage til NAV har firmaet som skulle hjelpe meg sagt de trekker seg fra saken grunnet manglende tillit og innrømmer ingen skyld i saken. blir nok et møte med NAV og representanter fra firmaet til neste uke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå