Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stramme brekkwire på Vectra A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe... bremsebåndene. Jeg regner sterkt med at du har bremsebånd til håndbrekket, enten i form av egne bånd inni en liten trommel på selve bremseskiven eller ren trommelbrems bak. Bremsebånd har samme funksjon som bremseklosser, bare at de bremser/låser på en litt annen måte. Disse bør justeres korrekt før vaieren eventuelt justeres.

Lenke til kommentar
Åja.. når du sier bremsesko, snakker du mitt språk :p Så for meg et bånd som lå rundt.. haha.

Det finnes det også, (bilde her) men slike bånd er nok mest brukt som en del av innmaten i automatgirkasser. På eldre Zetor traktorer lå de vanlige bremsene inne i trommelen med sko og hjulsylinder, og det var et separat parkeringsbremsebånd som strammet rundt utsiden av den samme trommelen.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Er igrunn ganske enkelt å justere handbrekket på Vectra.

Det er en justering på wire midt på bakakselen under bilen. Den trenger du igrunn ikke å røre. For å få justere brekket er det et hull i bremseskiva for justering (bremseskiva skal sitte på fremdels ja). Selve tannhjulet for stramming sitter øverst på navet. Bruk flatt skrujern og juster til det er stramt slik at du ikke kan dra rundt trommelen. (skal sitte temmelig godt da.) Slakk av på tannhjulet 3-4 hakk slik at bremseskia subber lett (les lett) inntil handbrekket, kan være at det må slakkes litt mer. Gjør samme prosess på begge sider. Da skal det fungere bra.

Det er en 2.0i du har med skivebrems bak?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...