Takkformeg Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har utrolig dårlig håndbrekk på vectraen min... Sliter med å stå i bratte bakker, funker av og til hvis jeg drar brekket helt til topps... Hvordan strammer man wirene ? - Eller hvor ... Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Tror justeringen er under bilen på disse der begge vaierene møtes. Hvis ikke er den under midtkonsollen. Du burde uansett også justere bremsebåndene før du justerer vaieren. Endret 20. oktober 2009 av LiamH Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Justere hvafforno ? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hehe... bremsebåndene. Jeg regner sterkt med at du har bremsebånd til håndbrekket, enten i form av egne bånd inni en liten trommel på selve bremseskiven eller ren trommelbrems bak. Bremsebånd har samme funksjon som bremseklosser, bare at de bremser/låser på en litt annen måte. Disse bør justeres korrekt før vaieren eventuelt justeres. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Hvordan gjør jeg det? Er det et bånd som strammer rundt i stedet for klosser som tar tak eller? Hvis det er det nesten ikke rart at hjula ikke låser xD Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Er det et bånd som strammer rundt i stedet for klosser som tar tak eller? Båndene (oftest kalt skoene; bremsebånd er bare selve friksjonsbelegget) sitter inne i tromlene på bakhjulene. Ta av hjulet og trommelen, så er justeringen nokså selvforklarende. Se denne filmen. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Åja.. når du sier bremsesko, snakker du mitt språk Så for meg et bånd som lå rundt.. haha. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Åja.. når du sier bremsesko, snakker du mitt språk Så for meg et bånd som lå rundt.. haha. Det finnes det også, (bilde her) men slike bånd er nok mest brukt som en del av innmaten i automatgirkasser. På eldre Zetor traktorer lå de vanlige bremsene inne i trommelen med sko og hjulsylinder, og det var et separat parkeringsbremsebånd som strammet rundt utsiden av den samme trommelen. Endret 20. oktober 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Fikk du strammet brekket? hvis ikke kan jeg skrive en forklaring da jeg har samme bilen selv. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Nei, har ikke hatt tid Forklaring er alltid greit å ha Har tilgang på bukk på jobb =) Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Skal se om jeg får forklart det på en grei måte imorgen. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Er igrunn ganske enkelt å justere handbrekket på Vectra. Det er en justering på wire midt på bakakselen under bilen. Den trenger du igrunn ikke å røre. For å få justere brekket er det et hull i bremseskiva for justering (bremseskiva skal sitte på fremdels ja). Selve tannhjulet for stramming sitter øverst på navet. Bruk flatt skrujern og juster til det er stramt slik at du ikke kan dra rundt trommelen. (skal sitte temmelig godt da.) Slakk av på tannhjulet 3-4 hakk slik at bremseskia subber lett (les lett) inntil handbrekket, kan være at det må slakkes litt mer. Gjør samme prosess på begge sider. Da skal det fungere bra. Det er en 2.0i du har med skivebrems bak? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Er 2.0 i, aner ikke åssen bremser det er bak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå