Gå til innhold

Tips til førstegangs Kamera?

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, så unskyld om det er i feil forum.

Har planer om og kjøpe meg et kamera. Bruker for øyeblikket et dårlig et, moren min eier. Som gir utrolig dårlige bilder.

Har intresser i bilderedigering i photoshop, samt video redigering. Og vil gjerne ha et kamera som funker fint til begge deler.

Så jeg har bestemt meg for å slå av 3000-4500 på et bra kamera. Tingen er at jeg har lite peiling på hva jeg bør velge.

Har for øyeblikket https://prisguiden.no/product.php?productId=100876 i tankene.

Virker som et fint kamera. Med mulighet for HD. Er dette et fint kamera og starte med?

Noen erfaringer? Eller kanskje noen anbefalinger?

Er ikke sikker på om dette kameraet har speilrefleks.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er feil forum, du skulle vel streng tatt ha postet dette i forumet for "kompaktkameraer".

Selv liker jeg ikke den typen kameraer som du linker til, for meg så blir det hverken "fugl eller fisk".

Dvs det er tilnærmet like stort og tungt som et DSLR kamera uten å ha DLSR kameraets ytelse og fordeler (utskiftbar optikk, "stor" sensor, god ytelse ved høy ISO, kontroll med DOF etc etc).

For meg så blir dette da et "forvokst" (stort og klumpete) kompaktkamera og da har det jo heller ikke den eneste fordelen jeg ser med et kompaktkamera (nemlig at det er nettopp det, dvs kompakt).

Men det var min personlige mening og sikkert ikke det du egentlig ville ha svar på :)

Lenke til kommentar

Er du nybegynner kan du like godt kjøpe et billigst mulig kamera og heller investere i bedre utstyr når du blir mer erfaren. Et billig nybegynner kamera i kompaktklassen er f.eks. Canon A480 som koster under 1000. Skal du bruke mer bør du først lese noe tester og undersøke mer om hva du egentlig trenger. Den dagen du blir mer "proff" kan du f.eks. kjøpe Sony A350 siden dette er et kamera som krever veldig mye fagkunnskaper av en fotograf.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye peiling på kompakt-kamera, men siden jeg selv leter etter speilrefleks om dagen, så jeg tenker følgende:

1. Du må bestemme deg om du ønsker speilrefleks eller kompaktkamera. Det er i utgangspunktet to forskjellige verdener.

2. Dersom du ønsker speilrefleks MED video, så må du legge på et par tusenlapper til.

3. Dersom du ikke trenger video i kameraet ditt kan du få et bra speilrefleks med stort utviklingpotensiale innenfor budsjettet ditt.

Så du må nok ta noen valg og prioriteringer.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Dette synes jeg ærlig talt var ett dårlig råd. Om du ikke vil annet enn å "knipse bilder" på enklest mulig måte så er jeg enig i det Spartan skriver ovenfor, men siden du først tar deg bryet med å poste her så antar jeg at du vil noe mer med fotografering enn det.

Så om du er villig til og har interesse for å bruke litt tid på å lære deg "de tekniske sidene" av fotografering så vil jeg anbefale at du kjøper et hvilket som helst kamera i innstegsklassen. Både Sony, Olympus, Canon, Nikon og Pentax har gode alternativer og det bør være mulig å få kjøpt "innstegsmodellen" fra en av disse innenfor budsjettet ditt.

La ikke ordet "innstegsmodell" bekymre deg for mye. Jada, dette er kameraer som mangler finesser/hastighet og ergonomi forhold til de mere avanserte modellene til de ulike fabrikantene, men det er uansett modeller som tar utmerkete bilder og lar deg lære de mere "tekniske sidene" ved fotografering.

Lenke til kommentar
Er du nybegynner kan du like godt kjøpe et billigst mulig kamera og heller investere i bedre utstyr når du blir mer erfaren. Et billig nybegynner kamera i kompaktklassen er f.eks. Canon A480 som koster under 1000. Skal du bruke mer bør du først lese noe tester og undersøke mer om hva du egentlig trenger. Den dagen du blir mer "proff" kan du f.eks. kjøpe Sony A350 siden dette er et kamera som krever veldig mye fagkunnskaper av en fotograf.

Powershot A480 er neppe noen dum ide, Canons A-serie er gjerne nybegynnerkameraer med noen "triks i ermet" når det kommer til manuelle innstillinger. F.eks. mitt (eldgamle) A30 hadde mer avanserte innstillinger enn hva et nyere Ixus kunne by på.

Uten at jeg har personlig erfaring med akkurat A350, så er vel ikke det noe krevende kamera? Selvsagt vil det være en fordel å ha kunnskaper og erfaring, men setter man kameraet i P eller automatisk, kan langt de fleste ta bilder med det. Om det blir noe bedre enn med et A480, det er selvsagt ikke garantert.

Lenke til kommentar

Nå skal du ikke ta så veldig alvorlig det Spartan lirer av seg. Han hadde et litt uheldig møte med et Sony speilrefleks og er fremdeles litt grinete for at alle ikke var enig med ham i hans voksne måte å uttrykke dette på. :dribble:

Tror nok de fleste her på forumet er enige at merket på kamerahuset ikke har så mye å si.Det er heller ingen merker som er "bedre" enn de andre, kjøper du et kamera til 4 000 får du et kamera til 4 000, uavhengig av produsent.

Det viktiste er at kameraet føles riktig i hendene dine, selv om husene på papiret ofte kan se veldig like ut, føles de veldig forskjellig ut når du holder dem.

Har du noen kamerater som har speilrefleks? Hvis ja, har du mulighet for å låne optikk (linser) av disse? Isåfall kan det være lurt å kjøpe samme merke som dem.

Lykke til og velkommen i klubben av menn og kvinner med permanent tom lommebok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...