Gå til innhold

Offentliggjøring av skattelistene, et brudd på personvernet?

Burde man legge ut skattelister?  

101 stemmer

1. 1. Er dagens ordning bra?

• Ja
      28
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      4
  2. 2. Legge ut skattelister hvis dette er basert på frivillig registrering av sin inntekt?

• Ja
      36
    • Nei
      46
    • Ingen formening
      19
  3. 3. Legge ut en bys/kommune/landsdels totale inntekt, uten å hendvise seg til enkeltpersoner?

• Ja
      54
    • Nei
      31
    • Ingen formening
      16

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234
Dessuten blir dette litt bakvendt: Det blir ikke 1984 av at ALLE kan sjekke skattelistene -- tvert i mot: Hvis ikke de blir offentliggjort er det jo bare myndighetene som vet det, og uten offentliggjøring kan myndighetene trikse og fikse på sine egne og andre sine lønningsdata og lure unna millioner eller milliarder til tvilsomme saker.

Statsbudsjettet ligger fritt på nettet, ingen grunn til at du skal addere millioner av skatteytere for å få greie på en brøkdel av statens inntekter. Som hovedregel har du rett til innsyn i offentlige dokumenter - dette er endog grunnlovsfestet i §100 fjerde ledd. (For øvrig var det jo en latterlig konspirasjonsteori.)

Jeg vet selv hvor mye jeg har tjent og betalt i skatt, og ser ikke helt hva som er galt med at andre får vite det; Det er jo bare en ærlig sak.

Spørsmålet er egentlig hvorfor folk IKKE vil at andre skal vite det med mindre man har til hensikt å være uærlig eller urederlig?

Du må gjerne presentere for andre hva du tjener og betaler i skatt. Jeg, og mange med meg, ønsker ikke å gjøre dette. Skal du påtvinge oss noe mot vår vilje, er det du som må forsvare dette. Begrunnelsesbyrden ligger alltid på de som ønsker å påtvinge andre mennesker ufrihet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Finnes det noen som helst dokumentasjon på at det har blitt begått kriminelle handlinger i Norge pga skattelistene?

Det finnes annen kriminalitet enn innbrudd. Identitetstyveri er et økende problem.

- Mellom 200.000 og 300.000 norske kredittkort kan være på avveie i Spania i forbindelse med en omfattende svindel der. Det er antatt at alle nordmenn som har vært i Spania i år - og brukt kortet der - kan være utsatt. Og de blir mer utsatt når norske myndigheter har en praksis hvor man offentliggjør skattelistene på internett, sier Meyer til Skattebetaleren.no.

- Tror du de som står bak svindelen vil benytte seg av skattelistene?

- Jeg er nesten sikker på at de som står bak denne svindelen vil benytte seg av skattelistene på nett. Her snakker vi om at man vasker lister med kortdata mot skattelistene for å finne frem til riktige ofre. Jeg har også snakket med mennesker som opererer som ID-tyver, og de er veldig fornøyde med den norske praksisen om å offentliggjøre skattelistene, sier Meyer videre.

Dette er for øvrig et problem som enkelt løses ved at opplysningene kun finnes på papir på kemnerens kontor.

Det kunne vært interessant å visst hvor mange saker skattemyndighetene kan vise til der kriminelle handlinger, skattesnyteri etc. er avslørt etter menigmanns skattelistelistesurfing på VG Nett. Det er neppe mange.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Finnes det noen som helst dokumentasjon på at det har blitt begått kriminelle handlinger i Norge pga skattelistene?

Det finnes annen kriminalitet enn innbrudd. Identitetstyveri er et økende problem.

Ja, ID-tyveri er et problem. Du besvarer ikke spørsmålet mitt av den grunn. Finnes det noen dokumentasjon på at det blir begått kriminelle handlinger med bakgrunn i skattelistene?

Apropos: ID-tyveri blir sabla mye lettere når ligningsdataene legges ut, virker å være en etablert sannhet i media om dagene. Jeg har ikke sett noen særlig troverdig argumentasjon for dette. Det er jo ikke slik at personnummer, bankkontonummer, kredittkortinfo eller annet legges ut. La oss slutte med svartmalingen og komme med noen konstruktive argumenter for å forby dette. Hvis ikke blir det bare "jeg har lav selvfølelse fordi jeg ikke tjener like mye som den høye, mørke, kjekke og vellykkede naboen"-argumentasjon.

Lenke til kommentar

Etter som det har vært en del diskusjon om temaet i dag, fikk jeg med meg: at i tillegg til skattelistene og de opplysningene som legges ut der, er det feks noe som heter

Iam.no

Der ligger i tillegg fødselsnummer og andre spesifiserte opplynsninger kriminelle trenger på alle.

Hva slags h*v*tes side er det der da?? Nå synes jeg det går for langt. :ph34r::nei:

Lenke til kommentar

Iam drar det litt langt, de samler info på nett, blogger,forum,skattelister, osv på ett sted.

Tilsammen blir dette mye info om en, men man har mange av stedene lagt det ut selv åpent for alle.

Sjekket meg og kona på skattelistene, stemmer ikke i år heller.

Står 0 på meg , hm..

Lenke til kommentar

I går var det en debatt om dette på NRK på et eller annet tidspunkt. Der kom det opp et løsningsforslag som jeg likte og har grublet litt på:

Gjør det på samme måte som ved kredittsjekk: send et gjenpartsbrev til den som blir søkt på, slikt at vedkommende får informasjon om hvem som har søkt og når dette blir gjort.

Dette forslaget ble selvsagt skutt ned av de som mente dette ikke var gjennomførbart, da det ville bli mange millioner gjenpartsbrev å sende ut, og hvem skulle ta portokostnadene for dette, og posten ville ikke være i stand til å behandle all denne posten, osv. Det hele bar preg av at de var opptatt av å forsvare nåværende løsning, ikke finne en bedre fremtidig løsning. Nok om det...

Men hva med den portalen vi allerede har for slikt som skatt og ligning: Altinn. Kan vi ikke koble dette opp dit? Slik at jeg faktisk må logge meg på og identifisere meg der før jeg søker opp noens skattetall. Gjennpartsbrevet kan jo sendes ut til den jeg søker på via Altinn, med f.eks. e-postvarsling når noen har foretatt et søk på meg. Kanskje bør man gi media egne tilganger til listene, slik at om for eksempel en journalist hos Dagbladet føler behov for å søke opp meg for å kunne lage en sak som viser gjennomsnittlig inntekt for alle fra '83-kullet i mitt område, så er det helt greit. Da hadde jeg bare fått en melding i min innboks på Altinn som viser at Dagbladet har foretatt dette søket og hvilke kriterier som lå bak søket.

Hva med de som ikke har pc og/eller internett? Skattelistene er jo fortsatt tilgjengelig i skriftlig form hos de forskjellige kommunelokaler og rådhus i det ganske land, slik som det var før de elektroniske løsningene (korriger meg om jeg tar feil), så det er jo ingenting i veien for å dra dit om man absolutt må. Da har man naturligvis ikke samme muligheten til å se hvem som har søkt på hvem, men det krever fortsatt litt mer av en enkeltperson å få tak i disse opplysningene, slik at en som egentlig ikke har noe behov for å søke i skattelistene og ikke har lyst til at noen vet at han/hun søker i skattelistene, avstår fra å gjøre det i det hele tatt.

Jeg er prinsipielt motstander av offentliggjøring av skattelistene på den måten dette gjøres nå. Naboen, kolleger, slekt og venner etc. har ingen verdens ting med hva jeg har i skattbar inntekt eller formue og dette er heller ingen informasjon som er vesentlig for disse. Jeg er derimot helt enig i at offentliggjøring med formålet å sette søkelys på eventuelle urettferdige og uriktige skatteregler er en nødvendighet og noe vi må fortsette med. Problemet ligger i måten disse listene er publisert på: for å tilsfredstille den enkeltes nysgjerrighet og til den enkeltes forlystelse. Ved å bruke for eksempel de metoder jeg foreslår ovenfor, så har man forhåpentligvis fjernet flesteparten av disse. De som absolutt vil snoke i andres tall, de får nå bare gjøre det, men da er det i det minste gjennomsiktig.

Lenke til kommentar

Nordmenns trang til navlebeskuelse er slående.

Husker for en del år siden jeg var innom Ligningskontoret for å ordne en (annen irrelevant) sak. Dette var tiden da ligningen lå i permer på bord så man kunne gå dit for å finne informasjonen. Registrerte da 10-15 pensjonister med notatblokk i hånden som gikk gjennom listene med stor iver.

Var atskillig mer kvalm på vei ut enn inn fra Ligningskontoret.

Fjern denne latterligere ordningen. Min lønn er min sak.

Lenke til kommentar

Det er helt galt at informasjonen skal være tilgjengelig på likningskontoret også. Dette er snakk om rene prinsipper, ikke om å gjøre ting lettere eller vanskeligere. Hvorfor ikke publisere helseopplysninger også med samme logikk - kanskje noen snylter til seg trygd? La folk være i fred - Norge er best i verden på forbrukerrettigheter, men vi er elendige på vern om privatlivet.

Lenke til kommentar
Etter som det har vært en del diskusjon om temaet i dag, fikk jeg med meg: at i tillegg til skattelistene og de opplysningene som legges ut der, er det feks noe som heter

Iam.no

Der ligger i tillegg fødselsnummer og andre spesifiserte opplynsninger kriminelle trenger på alle.

Hva slags h*v*tes side er det der da?? Nå synes jeg det går for langt. :ph34r::nei:

Denne siden burde ikkje vore lovleg! Er det privatpersoner eller staten som har laget denne siden?

On topic: Skattelistene er bare tull! Ingen har noko grunn til å sjekke kva andre tjener. Forstår ikkje kvifor det skal bli offentlig, det burde bare være staten som kunne få tilgang til ei slik side.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg at de burde være offentlige, men ikke så lett tilgjengelig. De som bryr seg så mye at de vil stikke innom skatteetaten for å lete gjennom arkivene får heller gjøre det.

Grunnen til at jeg ikke synes at de bør bli publisert på nett, er at det i mine øyne har en ren underholdningsverdi. Jeg sjekker selv opp både foreldre, venners foreldre, naboer og lignende, men ikke fordi jeg lurer på om noen av dem driver med noe lumskt. Det blir ren underholdning.

I tillegg så blir det veldig mye latterligjøring. Husker enda på ungdomsskolen at det ble mye erting og mobbing av de som hadde foreldre med lav inntekt. Kommentarer som "Hun snylter vel på nav og får skattepengene til MIN mamma" flyr løst, og det kan umulig være koselig.

Lenke til kommentar

Jeg greier ikke å se poenget med skattelistene. Hva folk har i inntekt er en privatsak, selv har jeg ingen problemer med at folk søker opp meg, men jeg greier ikke skjønne poenget hvorfor noen skal kunne søke opp hva jeg tjener, har i formue og skatter. Det er da en privatsak, men føler at privatlivet mitt bare blir mere som en vits med den regjeringa vi har nå.

Hva er det egentlig skattelistene er gode for Ola Normann? Han kan søke opp naboen og fryde seg over at han tjener bedre, eller bli flau over at han tjener for lite.

Lenke til kommentar

Nå som diverse folk i regjeringen har blitt utsatt for ID tyveri , håper jeg det blir satt ekstra lys på dette . slik at noe blir gjort på flere områder. Blandt annet det at folk skal kunne skifte personnummer om de først er så uheldige å bli frarøvet dette. Samt flere andre ting . har dere flere forslag til forbedringer ?

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at skettelistene ikke skal være offentlig. Det gjør det vanskligere å skjule juks og potensielt kriminell inntekt.

Men det impliserer jo at gjennomsnittsmenneske kan alt om skatt, smutthull osv? Jeg tror ikke jeg er ute på jordet med å si at det er en ikke eksisterende situasjon i dag.

Men liker du at andre sjekker deg?

Jeg elsker at andre sjekker meg.

Kunne ikke brydd meg mindre.

Jo, litt mindre -- men ikke mye.

På en skala fra 1 til 10 hvor 10 er martyrsak og 1 er apati, bryr jeg meg sånn circa 2,4.

...

Dessuten blir dette litt bakvendt: Det blir ikke 1984 av at ALLE kan sjekke skattelistene -- tvert i mot: Hvis ikke de blir offentliggjort er det jo bare myndighetene som vet det, og uten offentliggjøring kan myndighetene trikse og fikse på sine egne og andre sine lønningsdata og lure unna millioner eller milliarder til tvilsomme saker.

Jeg vet selv hvor mye jeg har tjent og betalt i skatt, og ser ikke helt hva som er galt med at andre får vite det; Det er jo bare en ærlig sak.

Spørsmålet er egentlig hvorfor folk IKKE vil at andre skal vite det med mindre man har til hensikt å være uærlig eller urederlig?

Jeg ønsker ikke det fordi jeg ikke syns det er noens rett å vite det, akkurat som ingen har rett uten legen min til å se min journal e.l. Et sted går grensen for transparent samfunn, hvor privatliv er ikkeeksisterende. Forresten; argumentet med hvorfor ingen vil det er egentlig ikke valid i seg selv, det anvendes altfor ofte til å stilne kritikere med å sette dem i et lys av de vil skjule noe.

Ja, ID-tyveri er et problem. Du besvarer ikke spørsmålet mitt av den grunn. Finnes det noen dokumentasjon på at det blir begått kriminelle handlinger med bakgrunn i skattelistene?

Apropos: ID-tyveri blir sabla mye lettere når ligningsdataene legges ut, virker å være en etablert sannhet i media om dagene. Jeg har ikke sett noen særlig troverdig argumentasjon for dette. Det er jo ikke slik at personnummer, bankkontonummer, kredittkortinfo eller annet legges ut. La oss slutte med svartmalingen og komme med noen konstruktive argumenter for å forby dette. Hvis ikke blir det bare "jeg har lav selvfølelse fordi jeg ikke tjener like mye som den høye, mørke, kjekke og vellykkede naboen"-argumentasjon.

Nei - men skattelisten vil gi veldig god infkasjon på om Fru Hagen på frogner med 10 millioner på konto er et bedre offer enn Herr Hansen med 10 000 på i bank - må det vitterlig legges ut alt før en ser rekkevidden av informasjonen, og konsekvensene som skapes?

Lenke til kommentar

jeg er for at skattelistene skal være åpne for alle. en grun til det er at det kan brukes til ulike undersøkelser,, hadde ikke skattelistene vært offentliggjort kunne man ikke like lett sett sammenhenger mellm intekt, formue, levealder, arv osv. dette er ting som vi har nyttte av å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...