Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny (helt ny) familiebil utenom "mainstreame" modellene

Spartan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mitsubishi Lancer

For liten plass kanskje?

Skoda Octavia

Tøffe familiebiler :)

Første forslag passer dårlig da vi trenger en stasjonsvogn.

Octavia er notert, men jeg har liten lyst på noe fra VAG.

Fins jo Lancer i stasjonsvogner også, men de er kanskje ikke like kule å se på ;)

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode..._1855316328.jpg

Den er jo stor & romslig, og er litt utenfor "mainstream", og Mitsubishi = kvalitet.

Men jeg ville heller kjøpt en Octavia fremfor denna Lancer'en,

bare pga. utseende egentlig. Men det er ikke viktigst for deg?

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar
Fins jo Lancer i stasjonsvogner også, men de er kanskje ikke like kule å se på ;)

Den er jo stor & romslig, og er litt utenfor "mainstream", og Mitsubishi = kvalitet.

Men jeg ville heller kjøpt en Octavia fremfor denna Lancer'en,

bare pga. utseende egentlig. Men det er ikke viktigst for deg?

Det er sjeldent at jeg reagerer på at interiør eller dashbord kan være kjedelig, men himmel og hav hvor grusomt den Lanceren så innvendig ut. Er dette muligens verre en Lada eller en gammel koreaner !?

Forøvrig har jeg også trodd at Mitsu hadde god kvalitet, men etter at de begynte å produsere biler i samarbeid med f.eks. smartfour i Netherland, så er vel det muligens ikke riktig ? Outlander har ihverfall fått en stor debattråd hos Aftenposten som går på kvalitet, dvs. mangel på det. Hva vet jeg..

Lenke til kommentar

Nå er jeg usikkerp å hvor mye du har tenkt til å bruke, men Legacy starter på 400.000. Erfaringsmessig er det lille ekstrautstyret du trenger/kan kjøpe billigere enn hos mange andre også. Jeg vil ikke si at det er noen avskrekkende pris i forhold til konkurrentene. :)

Også vet jeg ikke om du så det jeg nevnte tidligere, men jeg gjentar gjerne at 3-serie kommer med liten diesel nå også. 316d er på vei. Er usikker på akkurat når stasjonsvognen kommer, men hør med din BMW-forhandler. :)

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Hvis man er ute etter en stor bil med plass til barnevogn, så er det jo også naturlig at man ønsker noe som er relativt kollisjonssikkert. Jeg syns det er galskap å gå fra å vurdere splitter nye Renaulter, BMW'er og lignende, til å titte på en gammel Lancer. De er jo dødsfeller sammenlignet med de øvrige.

Har for øvrig over 200 000 km bak meg med Lancer. Og vil ikke si at disse er ensbetydende med kvalitet. Mange liker å tro det fordi det utelukkende fordi de er japanske, men spør du meg er det Honda som er kongen på haugen der.

Lenke til kommentar

Fant denne tilfredsstillelsesoversikten på motors side.

Ser man helt nøktern på oversikten så burde man holde seg unna merker som Renault, Kia o.l.

Spørsmålet mitt er om det virkelig reflekterer "reallife" eller om det må tas med en klype salt? Mitt nåværende merke er f.eks. dårligere enn gjennomsnitte, men har vært tilnærmet feilfri i mange år og med topp (årlig)oljeservice hos merkeverkstedet. Jeg har ikke en gang hatt behov for å bytte lyspærer og jeg bruker fortsatt orginale sommerdekk fra 2003! Ikke trenger jeg å bytte noe reim, bilen min har trommelbremser bak som er nesten vedlikeholdsfri og ikke brukt en dråpe olje mellom servicene. Sånn billig og enkel bilhold vil jeg gjerne også ha på min neste bil.

post-93100-1256247294_thumb.jpg

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt mer fornøyd med Renault enn Suzuki. Men det skyldes at RSA brukte over en måned på å skaffe meg ny bensinpumpe, og at jeg dagen etter å ha fått igjen bilen, ble nødt til å sette den på verksted og vente ytterligere to uker på en viftereim. Hadde jeg blitt spurt i en slik undersøkelse, ville jeg selvsagt gitt de bunnkarakterer for å "ta" RSA og Suzuki. Selv om bilen utenom dette har oppført seg greit.

At Renault kommer så dårlig ut har nok mye å gjøre med at Bilia i bunn og grunn driver med Volvo, og aller helst ikke vil plages av særingene som kjøper fransk. Det har jo blitt lovet bot og bedring, men jeg syns servicen er bedre hos Helmia i Sverige.

Lenke til kommentar

Hvis man er ute etter en stor bil med plass til barnevogn, så er det jo også naturlig at man ønsker noe som er relativt kollisjonssikkert. Jeg syns det er galskap å gå fra å vurdere splitter nye Renaulter, BMW'er og lignende, til å titte på en gammel Lancer. De er jo dødsfeller sammenlignet med de øvrige.

Har for øvrig over 200 000 km bak meg med Lancer. Og vil ikke si at disse er ensbetydende med kvalitet. Mange liker å tro det fordi det utelukkende fordi de er japanske, men spør du meg er det Honda som er kongen på haugen der.

Ok, jeg er ikke så godt kjent med Lancer'en jeg da, iforhold til motorkvalitet osv.,

men Mitsubishi er fortsatt bra. Jeg har hvertfall en Carisma 2003 og er storfornøyd,

det er ikke mange biler som er så driftsikre! Ikke noe feil med noe som helst hittil.

Lenke til kommentar

Jeg har en Renault Laguna II 2004-modell 1,9 dCi 120 hk stasjonsvogn. Den har hatt noen småfeil, men bortsett fra det har den gått som ei klokke. Forbruket på langkjøring er nede i 0,5 l/mil. Jeg har klart å kjøre Oslo - Bodø om vinteren på én tank (70-liters tank). Plassen i baksetet er god nok til at kompisen min på 195 cm fikk plass.

Bilen føles behagelig og er godt støyisolert. Setene kan jeg heller ikke klage over. Mine er av delskinn med god støtte på sidene. Jeg tipper at Laguna III er det samme. Personlig liker jeg ikke utseendet til Laguna III. Jeg synes fronten, linjene bakover og baken er finere på Laguna II.

Renault har fått mye pepper, og det skjønner jeg godt. Bilia på Økern har mye av skylda. Jeg har opplevd at de har tatt mye høyere pris for reparasjoner enn andre verksteder, at de ikke forstår problemet mitt og at de feil-diagnoserer. Dessuten burde noen av dem sendes på kurs om kundebehandling. Jeg skal ikke legge ut om alt her...

Etter så mange år med Renault (hadde en '94 Laguna før også), har jeg kommet fram til at bilen i seg selv er god. Går jeg til Bilia hver gang, blir jeg bare fattig og frustrert. Det er mye penger å spare ved å enten dra til Snap Drive eller Strömstad for å reparere/ta service.

Nå som Autoindex slakter Renault kan det hende du får prutet fram en god pris?

Lenke til kommentar

Skoda Ocatavia 105HK TDI med DSG-girkasse kanskje? Skiller seg ikke så spesielt ut, men du får bestille en litt fancy farge og tonede ruter så ser den jo litt "spesiell" ut.

http://www.nettavisen.no/motor/article1528230.ece

feilrate:

Liten BMW best

Aller best er BMW 1-serie, som har vært feilfri i 97,8 prosent av undersøkelsene.

Nest beste bil er en tsjekker med tyske aner. Skoda Octavia (Skoda er eid av VW-gruppen) er uten feil i 97,7 prosent av tilfellene.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Var og tittet og prøvekjørte flere biler idag. Lagunaen jeg testet var 110hk dieselutgave (bestselgeren antar jeg) med brukbart utstyrsnivå. Bilen hadde knapt kjørt 80 km siden ny, men det var signalfeil på varsellamper og noe feilmeldinger i displayet. Merket også en svak rasling fra noe plastbiter inni kupeen. Jeg har opplevd lignende feil i andre nye biler (som Quasqai) så slike barnesykdommer er ikke noe nytt, men etter min mening unødvendig i 2009. Uansett var bilen grei å kjøre. Det beste med turen var vel setene, ellers var motoren lite innspirerende og innebygget tomtom gps litt annerledes å betjene enn det jeg var vant til fra min bærbare (manglet touchscreen).

Prøvekjørte også en kandidat, nemlig postman pat bilen Kangoo med 5 seter. En rask tur avslørte at kjøreturen minnet meg litt de gangene jeg kjørte Caravelle for mange år siden: Altså varebilfølelse på godt og vondt. Imidlertid så trakk denne bilen det lengste strået denne gangen p.g.a. volumet, de praktiske løsningene og prisen. Det eneste som gjenstår nå er å velge mellom Citroen, Peugeut eller Kangoo og 5 eller 7 seter.

Tittet forøvrig innom Skoda forhandleren også uten å prøvekjøre. Helt greie biler, men ingenting for en som er allergisk mot VAG.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Ville lett valgt Ford Mondeo eller Toyota Avensis framfor de kanditatene du har lagt frem. Men men, smaken er som baken.

Noen har smak. Andre ikke.

Alle har smak, noen liker ditt og andre liker datt. Derfor det heter smak. Med andre ord finnes det egentlig ikke dårlig smak...

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke hevde at jeg velger biler fordi de er "pene". Men derimot praktiske biler er viktig for meg. Jeg tør derfor å påstå at ingen andre stasjonsvogner har så smarte løsninger og så mye volum som en av disse "varebilene" i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...