s971001 Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hei, Jeg har et raskt spørsmål angående prosessorfart i forbindelse med at jeg ser meg om etter ny laptop. I 2005 kjøpte jeg en laptop med prosessoren Intel Pentium M 760 2,0 GHz, som da var relativt high spec. I dag leser jeg en test på Dinside hvor laptopene har prosessoren Intel Pentium T4200 på 2,0 GHz. Overskriften er "Tre topp bærbare på testbenken" (http://www.dinside.no/822122/ytelse). Er det riktig at prosessorene på disse PC'ene i hovedsak er like trege som den jeg kjøpte for 4 år siden, eller er det en ny måte å regne på som gjør at 2,0 GHz i dag er noe annet enn 2,0 GHz for fire år siden? Da kan jeg jo like godt beholde den jeg har (sett bort i fra RAM, harddisk, skjermkort etc). Trodde Moores lov skulle tilsi raskere prosessorer etterhvert. I gamle dager var iallefall en prosessor helt utdatert etter fire år... Petter Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det er nok Dual Core. Noe som vil si at det er to-kjerner i CPU'en. Altså kan du på en måte si at det er 4GHz. Lenke til kommentar
s971001 Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Det forklarer vel saken, ja Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) I tillegg til at det er dual core så har man også gått over til en ny arktitektur (måten prosessoren er bygget opp) som gjør at de klarer langt flere regneoperasjoner per GHz. Pentium 4 med "Prescott" kjernen brukte 31 hertz/steg på en regneoperasjon (mange operasjoner kunne blir gjort raskere pga. preprogrammerte rutiner, men for enkelhelhets skyld ikke tenk på det.) mens disse nye C2D-prosessorene klarer samme regneoperasjonen på 12 hertz/steg. PS: Dette er en forenklet fremstilling, men det illustrerer poenget. Endret 20. oktober 2009 av L4r5 Lenke til kommentar
wim Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Kort sagt, megahertz kan ikke brukes for å måle og sammenligne prosessorytelse på prosessorer med forskjellig arkitektur. Det er en liten artikkel om det på Wikipedia Lenke til kommentar
s971001 Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Takker alle sammen for hjelpsomme svar. Petter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå