Footy Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hei! Skal om tid og stunder kjøpe oss en leilighet og har i den forbindelse fått tilbud fra Svigerforeldre å hjelpe til meg egenkapital for å stå sterkere til lånsøknad. Jeg lurer da på hvordan dette fungerer? Man kan da ikke bare få et par hundre tusen uten å betale avgifter og slike ting på det... eller missforstår jeg... Jeg har aldri hatt lån før, så jeg står blank, all hjelp er hjertlig velkommen! Footy Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg var oppe i samme situasjonen tidligere i år. I banken fikk jeg kun 1,4 mill i lån, noe som var akkurat litt for lite for sånn leilighet jeg ville ha. Fikk da tilbud om å låne 100 000 av min mor for å ha litt mer å gå på. Da jeg googla dette med arv og sånt, fant jeg ut at dette vil gå som forskudd på arv, hvis ikke det føres opp på selvangivelsen og det skrives en avtale på lånet. Hvis du FÅR penger, er jeg ganske sikker på at det teller som forskudd på arv, om staten finner ut av det eller ikke har jeg ikke peiling på. Mer info finner du hos skatteetaten. Selv fikk jeg til slutt 1,5 mill i lån, på èn inntekt, noe som ikke er så ille midt i finanskrisa (detta var i april/mai), og jeg tror det er noe lettere å få ut penger fra de gribbene nå. Uansett, Lykke til! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det beste er å skrive det opp som lån og betale det ned (usikker på om renter må tas inn i bildet) Da kan du skrive det av på skatten og du slipper arveavgift (max 1G per pers, tror det er 33k elns og er usikker på om du kan arve fra svigerforeldre) Lenke til kommentar
Footy Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 skulle kanskje ha vært litt mer utfyllende... Det er snakk om lån her, ikke FÅ penger.. men til gjengjeld er det rentefritt.. Blir det i det hele tatt lovlig om det er rentefritt? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det er lovlig, men rentene du "slipper å betale" regnes som en arveavgiftspliktig (så lenge det er fra foreldre/svigerforeldre) gave. Med mindre det er et eksepsjonelt stort beløp du skal låne, så blir imidlertid denne gaven/fordelen av å ikke betale renter mindre enn det du kan motta avgiftsfritt årlig (1/2G). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå