aratinga Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Jeg bor på ei øy, og på jaktlaget her er det 5 faste jegere, noe som det til nå har vært i en mannsalder. Jaktlaget hevder de har rett til å jakte på hele øya, uavhengig av hvor en eventuell jakt foregår. I de senere åra, så har det kommet noen nye folk som har bosatt seg på øya, og deriblant er det flere folk som er interessert i jakt. Flere av oss - både fastboende og nye tilflyttere har forhørt seg om det er mulig å komme med på jaktlaget. Men da fikk vi pent beskjed om at vi måtte stå på venteliste. Det betyr altså at en av oss kan steppe inn, hvis en av de faste jegerne ikke vil mer, eller rett og slett dør.. Så – er det rett og rimelig at vi andre må vente så lenge ?? Lederen for jaktlaget fikk nylig besøk av naboen min, som nettopp har avlagt jegerprøven. Med spørsmål om det var mulig å få være med på jaktlaget, fikk han avlsag. På videre spørsmål om hvorfor, så ble han nærmest bryskt ble avvist med kommentaren : ”det fungerer best sånn” (altså med disse 5 jegerne). Disse nye folkene som har lyst til å jakte, er ikke interessert i denne ene elgen som de har på kvota hvert år, men derimot rådyrjakt. Dette jaklaget har en kvote på 13 (!) rådyr, og vi synes det er urimelig at disse faste jegerne skal sitte med monopol på rådyrjakta år etter år, helt til de selv avgår ved døden, eller ikke gidder å jakte mer. En annen nabo har greid å fått til en avtale med noen grunneiere, og har til nå skrapet sammen ca. 335 mål terreng, men vil ikke bråke med det faste jaktlaget, siden han nettopp har flyttet til øya. Han har derfor heller ikke jaktet her på øya foreløpig, men dette kom jo selvsagt det lokale jaktlaget for øre. Det falt ikke helt i god jord.. Jeg vet at flere av de faste jegerne på laget, eier ingenting mål av betydning, men er med på laget fordi de er kjenner lederen for jaktlaget så godt. (Snakker vi kameraderi her ??) Så til spørsmålet : Har de virkelig rett til å avvise folk som vil jakte rådyr ? Hva er vitsen for folk å ta jegerprøven, hvis folk på jaktlag over hele Norge er så forbanna egoistiske og ikke lar andre slippe til? Eller finnes det noen lover og regler for sånt ? Vi synes i alle fall det er særdeles urimelig at disse 5 jegerne kan dele så mange rådyr seg imellom – år etter år… Endret 21. oktober 2009 av aratinga Lenke til kommentar
War Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Ikke svar, men dump + mine innlegg. Har dette jaktlaget fått tilatelse ifra alle grunneiere? Kan ikke dere nye få samme tilatelse fra samme eiere? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Ehm... er ingen ekspert på dette whatsoever, men er jaktlederen selvutnevnt? :!: Finnes det noen skreven regel for: Jaktlaget hevder de har rett til å jakte på hele øya, uavhengig av hvor en eventuell jakt foregår. Jeg ville samlet de som var villig og gått imot dette selvutnevnte monopol jaktlaget. ”det fungerer best sånn” For dem ja. De er tydeligvis ikke interessert i å dele på moroa. Står det ikke noen skreven regel for at "they do and you dont" så er det vel fritt for alle vil jeg tro (sålenge kvoten blir holdt og jegerprøven er bestått). Endret 19. oktober 2009 av PantZman Lenke til kommentar
toazty Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) kommunen har vel noe de skulle ha sagt i denne saken? og er vel søknadspapirer som må fylles ut for at noen skal få jakte? og det er vel ikke slik at den søknaden gjelder til de dør? start eget jaktlag ? er ikke helt inne på dette med jakt men det høres jo helt sykt ut det du beskriver.. så er vel noen regler som regulerer hele jakta kan jeg tenke meg Endret 19. oktober 2009 av toazty Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det blir bråk av å splitte grunneierlag; og siden det ofte må til areal fra mer enn en grunneier for å få til nok areal til å få tildelt en kvote er det ikke enkelt å få gjort noe med et slikt monopol. Dog, det skal til mindre for å få kvote på rådyr enn elg. Konkrete lover kan jeg ikke henvise til; men av bråket det har vært med naboforholdene hjemme vet jeg at det ikke er enkelt å få gjort noe med slikt. At de har mulighet til å jakte på hele øya høres tvilsomt ut, er det ikke sånn at de kun har lov til å jakte på områdene til grunneierlaget som er tildelt kvote? Vet ihvertfall at pappa nektet det lokale jaktlaget fra å jakte på hans grunn når han trakk seg ut ifra grunneierlaget på grunn av uenigheter om hvordan jakten skulle foregå.(3 mann om et tosifret antall elg, jaktleder som hersket og bedrev ulovligheter...) *mine innlegg* Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Jaktrett følger vanligvis med eiendommer. Hvis disse jegere ikke kan vise til slike kontrakter / eventuelt selgere av eiendommer kan vise til slikt så har de ikke jaktrett lengre enn hva grunneier gir de lov til. Du sier ikke hvor stor eiendom dere har. Hvis disse jegere har jaktrett på deres eiendom så burde dere vel hatt en godtgjørelse i form av penger eller kjøtt hvert år. Sjekk dette opp, så får dere alle sammen som står utenfor dette jaktlaget samle dere, gi dette jaktlaget beskjed om at all jakt på deres eiendom er forbud og vil politianmeldes hvis dere kan dokumentere ulovlig jakt. Gamle tillatelser gjelder ikke evig, og opphører som regel når ny eier erhverver en eiendom. Kan godt være dere som er grunneiere har krav på en økonomisk godtgjørelse fra dette jaktlag for mange år. Ingen har jaktrett på annen manns eiendom uten grunneiers tillatelse. Hvis det er snakk om fellesområder, så har dere uansett krav på like stor rett av byttet selv om dere deltar i jakta eller ikke. I så måte kan dere også der kreve økonomisk kompensasjon av dette jaktlaget da de har tatt ut deres del av utbytte. Endret 20. oktober 2009 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå