Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva har politiet lov til?

2Rjuice

Anbefalte innlegg

Jeg er 16 år og har vært på fest flere ganger.

I enkelte tilfeller har politiet kommet inn i huset, ransakt hele huset uten at de har vist noen form for visitasjonstillatelse.

Jeg har også hørt at 16-åringer kan drikke på private steder. Det samme for oppbevaring av alkohol.

Jeg har derfor noen spørsmål:

Hva har politiet lov til når det gjelder ransaking av hus og personer når de er kledd i uniform og/eller i sivilt?

Kan politiet bare "brase" inn i et hus uten at natteroen er forstyrret eller at det ikke er noe form for rus til stede, utenom alkohol?

Har 16-åringer lov til å drikke på privat sted?

Endret av TorjusTT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det kom en ny lov om dette i år. men bare at du ikke hadde lov til å bære alkohol så drikk fort:P

nei seriøst, de har egentlig ingen ting med å ransake huset, men regner med at de fikk presset fram en "tillatelse" fra dem som eide huset, det skjer fort.

Lenke til kommentar
Tror det kom en ny lov om dette i år. men bare at du ikke hadde lov til å bære alkohol så drikk fort:P

nei seriøst, de har egentlig ingen ting med å ransake huset, men regner med at de fikk presset fram en "tillatelse" fra dem som eide huset, det skjer fort.

Men hva hvis eieren av huset nekter? Hva har de da lov til å gjøre?

Lenke til kommentar
Jeg er 16 år og har vært på fest flere ganger.

I enkelte tilfeller har politiet kommet inn i huset, ransakt hele huset uten at de har vist noen form for visitasjonstillatelse.

Jeg har også hørt at 16-åringer kan drikke på private steder. Det samme for oppbevaring av alkohol.

Hvis vi da først skal se bort ifra at hvis dette har skjedd flere ganger beveger du deg antagelig i helt feil miljøer :p

-Så har de jo lov til å gå inn og sjekke ting hvis de har mistanke om at det skjer noe ulovlig der.

-Nå vet ikke jeg om det er tillatt for 16-åringer å nyte alkohol (selv om det i utgangspunktete hørers suspekt ut, kilde plx) - Men politiet kan jo ikek vita alderen på alle, så de er nok i sin fulle rett til å sjekke hva som foregår. (Innenfor rimelighetens grenser seff)

Lenke til kommentar

Fra helgen: Politiet kom kjørende når vi gikk fra en fest til nach, en kompis av meg hadde en åpen spritflaske i hånden når politiet kom kjørende, stoppet og lukket ned vinduet.

Politiet: Hva er det du har i flasken?

Han: vanlig sprit

politiet: hvor er korken da ;) ?

han: ehm, har ikkje peiling

politiet: haha, du vet det ikke er lov å drikke offentlig?

han: jadajada, men dette er da ikke så offentlig

politiet: hahaha, jaja - dere får kose dere videre.

Så kjørte de ;) Skal nevnes at kompissen min er 17 år. Så det er fullt lovlig for folk under 18 år og drikke alkohol, så lenge det ikke er gjort offentlig som med alle andre. Ang. det med ransaking vet jeg ikke helt, men vil tro de kan gjøre pretty much hva de vil når de kommer til en privat fest med mindreårige?

Lenke til kommentar

Altså det som er tilfelle, er jo at man blir stressa av politiets nærvær og de spør fort om alt er i orden, alle er i sine fulle fem(eller hva det heter)og er det greit vi kommer inn og tar en titt, vi har fått en del nabo klager. Stressa husvært sier ja, det er ikke noe problem her. Så blir det jo til politiets vurdering sak, om så mye sprit er godt for ungdom, og de kan ta det. Er det par pils bare så sier de det nok er greit. Om du er uheldig så blir foresatte informert. Og lirke hvem hvor du har fått drikken fra.

Var 16 og et sted vi pleide å henge på sommerkvelden som da var offentligsted, men ingen som fikk bøter for tilsvarende. jeg hadde drukket sprit og ble stressa når de spurte om jeg hadde drukket sprit.(ville jo ikke at foreldrene mine skulle vite det:P) jeg var nå mistenkt for hasjrøyking.. xD jeg fikk beskjed om å vente ved politibilen alene, så de håpet vel at jeg bare skulle dra min vei som jeg gjorde.

Fant forresten ingen ting i loven om at det er forbudt å nyte alkohol under 18 år. Dermed er det lovlig(?).

Lenke til kommentar

Det er, som nevnt, lov for alle å nyte alkohol. De har også lov å bære alkohol, de kan til og med kjøpe alkohol (sånn veldig grovt sett). Det som IKKE er lov, er å selge alkohol til personer under 18år (21 for spring, over 10%?)

Når det gjelder politiet kommer innom og tar en sjekk, så har de trolig ikke lov i den forstand så fremt ingen har klaget. Har f.eks en nabo sett to personer som er litt ivrig og drikker ute, så kan dette være nok til at politiet synes de burde sjekke status og at alle har det bra. Sånn helt uten videre kan de ikke bruse inn, men det er sjeldent noe grunn til å nekte dem. Det vil bare gjøre ting værre.

Det at det voldtekt og generell vold har blitt mer vanlig i yngre alder, så tror jeg poilitet vil gjøre seg selv mer synlig og være litt proaktive. Hvis de da tar turen innom en fest med 16 åringer som har fått i seg noen øl, så vil de fleste sitte veldig pent og være redd for at foreldene skal finne ut av det. Evt så klarer de å luke ut de som har fått for mye eller bare er større i kjeften enn de burde :)

Lenke til kommentar

Når jeg har vært til stede så har det ikke skjedd noe ulovlig i det hele tatt, utenom at folk drikker sprit.

Så jeg som 16-åring har lov til å drikke 40 % på et privat sted?

Har dere noen konkrete lover å vise til som gjelder visitasjon og ransaking av både personer og hus?

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke problemet.. Noen spesiell grunn til at du ikke vil at poilitet skal innom? Planer om å imponere jentene med regler mot at de får komme inn neste gang?

De er jo innom (så frem dette ikke er midt i sentrum) pga noen har gitt beskjed. Da må de se hva som skjer og passe på at det ikke skjer noe. Det hjelper ikke at du lover ;)

Lenke til kommentar

Tror politiet har lov til å kroppsvisitere uten videre fullmakt. For ransaking av hus ringer de sannsynligvis vakthavende, slik at det blir journalført. Om man til enhver tid skulle hatt fullmakt fra domstoler til mindre ransaking, ville ikke ransakingen funnet sted..

Har man ikke gjort noe ulovlig, har man sannsynligvis ingenting å frykte.

På samme måte er det når man kjører over grensen med bil, og tollvesenet vinker deg inn...

Lenke til kommentar

Jeg ser det ikke har vært noen jurister innom her enda forresten, men ville bare henvise til etpar klipp fra nettet:

Sakset fra ung.no:

Svar

Alkoholloven av 1989 legger ned forbud i § 1-5 mot salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, til noen som er under 20 år. Videre må ikke salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent skje til noen som er under 18 år.

Denne bestemmelsen kan sees i sammenheng med § 1-1 som stadfester formålet med loven, nemlig å prøve å begrense forbruket av alkoholholdige drikkevarer.

Siden det er et forbud mot salg og sjenking av slik alkoholholdig drikke til mindreårige, innebærer dette at man ikke kan nyte slik alkoholholdig drikke før man har oppfylt alderskravene i §1-5 (18-20 år).

Vennlig hilsen

juristen. ung.no

Av dette kan vi kanskje anta at det kan være rom for tolkning, men dette er iallefall en tolkning av en jurist.

Ser også at det i diverse forskrifter er henvist til Personer "som ikke har lov til å nyte alkohol" (f.eks http://www.regjeringen.no/nn/dep/kkd/Dokum...html?id=511632) så man kan jo anta at dette er den tolkningen som vil bli lagt til grunn.

Husk også at for at en på under 16 år skal kunne nyte alkohol så må det ligge en straffbar handling til grunn. dvs at noen har skjenket ulovlig, eller at alkoholen er innført ulovlig, er stjålet, fremstilt ulovlig /etc. - Dette i seg selv vil vel gi politiet hjemmel til å undersøke nærmere?

Husk også at det er straffbart å ikke etterkomme politiets anmodninger, så generelt lønner det seg å gjøre som de sier (og vanligvis vil du ikke ha noen grunn til noe annet i en slik situasjon)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om man i prinsippet kan straffes for å skjenke seg selv?

Altså, man kan ikke dømmes for å innta sprit når man er 16, men kan man dømmes for å servere en person under 20(seg selv) sprit? Forbudet mot skjenking av mindreårige gjelder jo alle, ikke bare de over 18/20.

Lenke til kommentar

Det går jo og litt på at personene ikke skal kunne/kan kjøpe drikke selv. Dvs det er noen som har bedrevet straffbar handlig ved å servere disse personene med drikke. Det er vel kanskje dette politiet er på utskikk etter. Om det sitter noe skummle typer og serverer ungdommen med alkoholen.

toth, du vil vel i teorien kunne sjenge deg selv. Tingen er jo at du ikke skal ha tilgang på spriten i utgangspunktet. Derfor vil vel du kanskje du bli spurt litt for å finne ut hvor det kommer fra. Men sånn egentlig, vil ikke du bli siktet for noe..

Lenke til kommentar
toth, du vil vel i teorien kunne sjenge deg selv. Tingen er jo at du ikke skal ha tilgang på spriten i utgangspunktet. Derfor vil vel du kanskje du bli spurt litt for å finne ut hvor det kommer fra. Men sånn egentlig, vil ikke du bli siktet for noe..

I teorien er det ikkje ulovleg å kjøpe som mindreårig, det er ulovleg å selge til mindreårige. Så om alderskontrollen er slapp og ein mindreårig får kjøpt alkohol så er ikkje det ulovleg for den mindreårige.

Så då er da spørsmålet om du i teorien kan sjenke deg sjølv om du er mindreårig. Sjølv er eg ganske sikker på at du i utgangspunktet kan det sidan lova som seier det er forbudt å sjenke mindreårige står sterkare en retten for mindreårige å drikke alkohol med den begrunnelse at det ikkje står i lovverket at det ikkje er lov å drikke alkohol som mindreårig.

Lenke til kommentar

Så lenge politiet har skjellig grunn til misstanke, så trenger de ingen ransakelsesordre. Ettersom jeg har skjønt ivertfall.

Gudene vet hvor mange ganger jeg har vert på fest, og politiet plutselig har hoppet inn vinduet, eller plutselig står i stua, og ber oss skru ned musikken.

Aldri sett noen ransakelsesordre, men da er jo den høye musikken noen har klaget på som er grunnen til misstanke.

Har også vert flere offentlige steder der folk drikker offentlig helt åpenlyst, og så lenge det ikke er bråk eller faenskap har politiet sjeldent brydd seg. De bare er der og passer på.

Lenke til kommentar

Spørsmålet om det er ulovlig for en mindreårig å skjenke seg selv beror på det premisset at en person kan 'skjenke' seg selv.

Ta en titt på alkoholloven § 1-4 som definerer hva skjenking er:

§ 1-4. Definisjon av salg, skjenking og engrossalg

Med salg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk til forbruker mot vederlag for drikking utenfor salgsstedet.

Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevillingshaver vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser.

Med engrossalg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk mot vederlag som ikke omfattes av første og annet ledd.

En mindreårig kan altså vanskelig skjenke seg selv.

Det er også et spørsmål om hvem loven ønsker å ansvarliggjøre. Det er ganske konsekvent gjennomført i alkoholloven at det er den myndige / selgeren som er ansvarlig i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

I den definisjonen omhandler skjenking kun situasjoner hvor det er en bevillingshaver i bildet? Altså en vanlig skjenkebevilling? Betyr det at jeg som privatperson ikke kan dømmes for skjenking av mindreårige? Det var jeg ganske sikker på jeg kunne..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...