Gå til innhold

Hund og katt sammen


Anbefalte innlegg

Dersom man skal ha hund og (inne)katt sammen, anskaffer man da hunden eller katten først? Hvor vesentlig er det?

 

Leser f.eks. om hundeoppdrettere som har sosialisert hundevalpene med katter, og det står vel i stor grad på hunden?

 

Jeg lurer også på om katter "burde" være to sammen, eller om det bare er en misoppfatning som ikke stemmer.

Endret av Kloever
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Katt og hund med mye jaktinnstinkt er utrolig strevsomt. I mitt tilfelle, Strihåret Vorstehhund - det krever utrolig mye dressur for å få det akseptabelt. Selvfølgelig er det mye lettere å lære en hund til å gå overens med katter når den fremdeles er valp; både fordi dressur tar lettere, og fordi katter lettere håndterer en trussel på sin egen størrelse.

 

Kommer katten først, så skal det være lettest, siden den da er trygg på seg selv og omgivelsene, og vil naturligvis sette valpen på plass når valpen kommer og er nysgjerrig.

 

Et viktig moment er å la de få lov til å gjøre opp seg imellom. Dette er ubehagelig med en voksen, stor hund - siden man vet at det skal til et bitt for å ødelegge katten. Kattens klør er heller ikke ufarlige, men oftest er det snuten som får gjennomgå siden den er fremst på hunden.

Lenke til kommentar

Jeg har omplasseringshund som ikke tidligere (altså hundenes første 4 år) ikke gikk med katt. bor i hus med katt nå, katten var vant med hunder.

Altså ikke noe problem inne, men ute jager hunden katter. Og det kommer den alltid til å gjøre, siden dette uansett er jakt.

Jeg ville satset på voksen hund, og så kjøpt katt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...