Mastersinus Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg oppgraderte for en stund siden pcen min. Med en gang jeg starter spill av hvilken som helst sort, øker støynivået voldsomt. Jeg driver å utelukker deler som ikke er skyldige, og lurer på om det kan være støy fra PSU-en min (atx12v350wp4)? Jeg vet at den er litt svak til å kjøre mitt radeon 4890, men det er stabilt. Kan grunnen til støyen være at PSU er for svak? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) EDIT: feil formulert, med andre ord. Når psu belastes nært maks vil følgelig viftehastigeten gå opp- så at det er den er ikke usannsynlig. Endret 19. oktober 2009 av Corporal Clegg Lenke til kommentar
Mastersinus Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 For å finne ut av dette: Finnes det noe program jeg kan bruke for å måle spenningen som brukes på PSU? Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg oppgraderte for en stund siden pcen min. Med en gang jeg starter spill av hvilken som helst sort, øker støynivået voldsomt. Jeg driver å utelukker deler som ikke er skyldige, og lurer på om det kan være støy fra PSU-en min (atx12v350wp4)? Jeg vet at den er litt svak til å kjøre mitt radeon 4890, men det er stabilt. Kan grunnen til støyen være at PSU er for svak? Er det et standard 4890, eller er det et kort med forbedret kjøling? 4890 er ikke spesielt stillegående, så det er jo en mulig årsak til støyen. Ellers er 350W lite for en pc med 4890, så det er godt mulig at PSUen belastes så mye at vifta støyer mye. Du kan måle spenning ved hjelp av et digitalt multimeter, tilgjengelig f.eks. på Clas Ohlson, men spenningen er ikke relevant for støyen. Hvis du vil måle strømforbruk så er http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=239671 eller noe liknende en mulighet. Lenke til kommentar
Mastersinus Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Beklager. Har vært litt sparsom på fakta her. Jeg har dette skjermkortet: Radeon 4890 Det er ikke skjermkortet som bråker. Jeg har prøvd å stille ned vifta på det, men lyden er der fortsatt. Dessuten er lyden mer som en motor, eller et stort innsekt... ikke lett å forklare. Når jeg sa program, mente jeg programvare som kan installeres på pc. F. eks. bruker jeg EVEREST til måling av temperatur på GPU/CPU og lignende. Har forresten PSU innebygde målere for temp./viftehastighet/etc.? Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Enkelte strømforsyninger har en egen kabel som man kobler til hovedkortet for overvåking av viftehastighet, men dette er uvanlig. De som har dette kan man dermed sjekke ved å bruke programmer som kan avlese hovedkortets sensorer. Temperaturen i PSUen får man ikke avlest via software. Xfx-kortet har vel den vanlige vifteløsningen for 4890, og dersom du har noe som overdøver denne synes jeg synd på deg. De vanligste støykildene i en spillpc er (i ca. prioritert rekkefølge): Skjermkort CPU-vifte PSU Kabinettvifter Hvis du har en strømkrevende CPU så kan det være PSU-vifta som går for fullt. Det kan også være brummende elektronisk støy, jeg er litt usikker på hva du mener med motorlyd. Kommer støyen med en gang du starter et spill? Høres det ut som en gradvis økning, eller øker den via en del hopp fra et nivå til et annet? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Sett en finger på vifta (GPU) å stopp den, da finner du lett ut hva det er som lager lyd. Evt bruk Catalyst å kjør viftehastigheten til 100% - da hører du om det er GPU. Lenke til kommentar
Mastersinus Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Enkelte strømforsyninger har en egen kabel som man kobler til hovedkortet for overvåking av viftehastighet, men dette er uvanlig. De som har dette kan man dermed sjekke ved å bruke programmer som kan avlese hovedkortets sensorer. Temperaturen i PSUen får man ikke avlest via software. Xfx-kortet har vel den vanlige vifteløsningen for 4890, og dersom du har noe som overdøver denne synes jeg synd på deg. De vanligste støykildene i en spillpc er (i ca. prioritert rekkefølge): Skjermkort CPU-vifte PSU Kabinettvifter Hvis du har en strømkrevende CPU så kan det være PSU-vifta som går for fullt. Det kan også være brummende elektronisk støy, jeg er litt usikker på hva du mener med motorlyd. Kommer støyen med en gang du starter et spill? Høres det ut som en gradvis økning, eller øker den via en del hopp fra et nivå til et annet? Som sagt: lyd er vanskelig å forklare. Det jeg er sikker på er at det ikke er ren lyd av ei vifte som blåser gjevnt, slik som den på skjermkortet gjør. Det er mer en brumming eller noe slikt... Når det gjelder lyden, er jeg også litt mistenksom overfor CPU-vifta, Intel Stock til CPU e8400. Jeg håper egentlig at den er synderen da jeg har tenkt å kjøpe ny uansett. Støyen kommer med en gang jeg starter et spill, ja, i løpet av bare noen få sekunder er den på maks. Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Har hovedkortet ditt mulighet for avlesning av hastigheten på CPU-vifta? Kan du eventuelt kjenne med hånden hva slags luftstrøm som genereres av viftene på GPU, CPU og PSU? Kan du manuelt sette vifta på GPU til f.eks. 70% og høre om det blir samme lyden? Dersom du ikke kjenner en umiddelbar økning på vifta i PSU når du starter spillet vil jeg fremdeles mistenke GPUen. For å utelukke CPU-vifta så kan du kjøre noe som stresser kun CPU og ikke GPU. Lenke til kommentar
Mastersinus Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Takker. Jeg skal prøve med stresstest så snart jeg har muligheten. Som sagt, så har jeg prøvd å skru av vifta til GPU, så det er ikke den, selv om den bråker litt. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Du kan manuelt øke GPU med catalyst, dvs driveren. For å sjekke CPU fyrer du opp maskinen, og stopper vifta med handa under startup, da går den for fullt og det er lett å eliminere den. (Så lenge ddu ikke stopper den i over 2 sek skader det ikke noe) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Om det er PSU så kan det være mulig at du har ett lager som er gåent i vifta. Da vil man få vibrasjonslyder som vibrering, ellers kan DVD / CD drev også støye med brumming til tider, hadde en som virkelig satte fart i sin tid og gav skikkelige ristninger i kassa bare fordi den syntes det var tøft å snurre på full fart Lenke til kommentar
Mastersinus Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Takker for all hjelp. Kjørte stresstest på bare CPU og det er tydelig at det er CPU-viften som bråker Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Intel stock kjøler? De har en tendens til å bli bråkete etter kort tid faktisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå