Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Piggfrie vinterdekk, forskjell på kjøp i butikk og nett?

AudiA3

Anbefalte innlegg

Vurderer vinterdekk fra dekkonline.com, men fikk plutselig høre at det forskjell på dekkene man får kjøpt hos norske forhandlere og hos dekkonline? Hastighetsmerking? hardere dekkblanding?

Hva bør jeg passe på ved kjøp av piggfrie dekk på nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer vinterdekk fra dekkonline.com, men fikk plutselig høre at det forskjell på dekkene man får kjøpt hos norske forhandlere og hos dekkonline? Hastighetsmerking? hardere dekkblanding?

Ingen fare å kjøpe fra nettet. Disse skrekk historiene er satt ut av forhandlere selv. Jeg merker ingen forskjell og kjøper selv fra dekkonline. 800 kroner/stykk billigere enn butikk.

Lenke til kommentar

Ingen fare å kjøpe fra nettet. Disse skrekk historiene er satt ut av forhandlere selv. Jeg merker ingen forskjell og kjøper selv fra dekkonline. 800 kroner/stykk billigere enn butikk.

Ok, synes det er flere som har nevnt noe med Q-merking? Hva betyr det? Dekkblanding? Og hvordan sjekker man isåfall dekkblanding på dekkene hvis man kjøper på nett?

Lenke til kommentar
Sjekk datostemplinga når du få de, bør stå XX09 (Bytt ut x´ene med et uketall)

Q er vanlig på vinterdekk i Norge, men du får noen med høyere hastighetsinndeks..

Q = 160km/t btw.

Hmm.. De dekkene jeg har sett på dekkonline.com er Continental conti viking contact 5 (Best i test dekkene 09), og disse har høyeste hastighetsmerking som er T (240km/t), det vil si at disse i utgangspunktet ikke er helt optimale for nordiske forhold? Hardere dekk?

Legger ved link: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?deta...&sowigan=Wi

Lenke til kommentar

Nordmenn prøver å være best i klassen, kan mest og vet best men det er egentlig profitt de er ut etter. På 70-tallet ble det sagt at en må holde seg til samme bensin og samme motorolje som en har brukt, ellers ødelegges motoren :p

Megahjul pleier å gi tilbud med 'kvalitets dekk' og disse dekkene er produsert i Kina. Profitt, profitt og profitt er drivkraften og ikke kvalitet.

Lenke til kommentar
Sjekk datostemplinga når du få de, bør stå XX09 (Bytt ut x´ene med et uketall)

Q er vanlig på vinterdekk i Norge, men du får noen med høyere hastighetsinndeks..

Q = 160km/t btw.

Hmm.. De dekkene jeg har sett på dekkonline.com er Continental conti viking contact 5 (Best i test dekkene 09), og disse har høyeste hastighetsmerking som er T (240km/t), det vil si at disse i utgangspunktet ikke er helt optimale for nordiske forhold? Hardere dekk?

Legger ved link: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?deta...&sowigan=Wi

T er 190Km/t V er 240 Km/t

Og dato merking fra dekkonline er ingen fare, du får ikke gamle dekk der.

Og i følge disse http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=569379 så er ikke alder SÅ farlig.

Ellers, T dekk er ok som vinterdekk, og har blitt med i dekktester med vinnende resultat.

Og du har rett, det å advare mot å handle på nett, er svada fra forhandlere, sjekk også www.nordendekk.no men husk å trykk kjøp, så du ser totalprisen, siden dem legger til frakt og toll.

Lenke til kommentar
Takker for svar! :)

Lurer på en annen ting, skal ha 225.45.18 vinterdekk, går de på 8.5x18 felg??

Det burde gå, 8,5" er like under 210mm så da får dekka bare tja ca 8mm ut for felg pr side. Det blir nok oppfatta som helt rette kanter fra felg, og til dekk. (Noe jeg syns er penest)

Andre kan sikkert ha annen formening, for jeg ser ofte att dekka er vesentlig smalere en felgene på mange VW biler, spessielt Polo.

Mens amcars, er ofte felgen vesentlig smalere en dekket.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...