Gå til innhold

Hva er det egentlig med fanboys?

Anbefalte innlegg

Artikkel på Dagbladet

Da jeg leste denne måtte jeg bare reflektere spørsmålet; hva er det egentlig med fanboys?

Et interesangt tema egentlig sett fra sidelinjen, men og et spennende tema i oppførsel, merketilhørlighet og debaterings teknikk. Er en gullgruve å høste av fanboy kriger, og diskusjon.no er en gullgruve av dette.

Så hva er det egentlig med fanboys? Er det merketilhørligheten som får dem til å gå ape bananas? Husker, før splitten, at Gamer.no ga Killzone 2 en lavere karakter enn "fortjent" i følge Sony Defense Force. Det ble et aller helvettes rabalder av det og en ordkrig verdig 2 poser micropop og en kasse Cola (dessverre, misliker øl). Skal ikke være skinnhellig her for jeg la på nok kubber med ved på bålet til å holde koken i gjengen, men hjelpes meg for en debatt, eller, ordhøggeri vil jeg heller kalle det.

Samme da Evensen kastet 4 av 6 for Halo 3, ja da ble det til og med trusler på livet. Og der, der må jeg bare le, for da har det gått for langt. Hva godt har det å si om man bjeffer av seg slike fraser, det er jo bare en persons opprinnelige mening, man trenger ikke være enig (er langt fra enig mange ganger) men like fult.

Nei det er morsomt med disse fanboy krigene, det gir masse underholdning på verdens vevet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg eide en Wii følte jeg at kjøpet måtte forsvares. Endte opp med å selge den tilslutt dog og kjøpe en Xbox360, igjen måtte kjøpet på en måte forsvares. Kan greit si at jeg var en fanboy av begge konsollene og kanskje enda er det.

Av en merkelig grunn liker jeg ikke PS3, men jeg likte heller ikke Burton før eller Apple. Idag er jeg eier av Burton bindinger og sko pluss en Iphone. Fornøyd med begge deler. Er rart at jeg bygger opp et "hat" mot diverse merker, men de er som oftest rivaler til merkene jeg selv eier. Tror alt bunner ut i at jeg ikke vil innrømme for meg selv at et annet merke kanskje leverer et bedre produkt enn det jeg nettopp kjøpte.

Til konsollkrigen syns egentlig Xbox360 vs Playstation 3 er litt morsomt, blir som å heie på to fotballag som alltid spiller 0-0, men supportere kan fortsatt diskutere hvem som fortjente å vinne pga ting som skjedde i kampen.

Xbox Live er iallefall verdt et mål :)

Lenke til kommentar

Fanboys er en merkelig rase. De sender hatemails til alle anmeldere som ikke gir spillet "sitt" full pott, og ignorerer alt som står ellers i en anmeldelse, som f.eks. hvorfor karakteren var lavere enn 10/10.

Leste hatemails til en anmelder som slakta Final fantasy 9 på somethingawful, det var hysterisk lesestoff. Folk trua ham på livet, eller skulle si fra til Square så han aldri fikk skrive anmeldelser mere (som om de har en egen politistyrke), skulle drepe familie og bikkjer og unger..hva får folk til å forsvare en merkevare så voldsomt?

De klarer ikke å oppfatte at noen har en annen oppfatning enn deres egen. Sier man at man ikke likte grafikken sier de "men du er jo steike dum og må dø!!11 Jeg elsket grafikken og spesiellt på det stedet der det var sånn..lolomgwtfbbq :-3 :DDDDD"

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Folk som ikke liker å få høre at kjøpet de har gjort er full av småfeil.

Men det gjelder jo omtrent ALT.

Man kan jo lure på om spillene ville fått høyere karakter etter at spillene er ferdig med å få oppdateringer.

Burde vært anmeldere som drev med sånn Cold Case gjenopptagelser.

Alle ferdigoppdaterte spill burde gå ivertfall en karakter opp. Da er omtrent alt som man kan fikse fikset.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Folk som ikke vil innse at den andre konsollen er bedre og har bedre spill, og beskytter sine valg ved å bruke så mange banneord som mulig.

Som sagt, bare å sette seg på sidelinjen og nyte kampen.

Der har vi jo en fanboy utalelse da :p hehe.. folk som ikke vil inse at den andre konsollen er bedre bla bla. Går vel på smak og behag ? xbox er ikke bedre enn Ps3 eller Wii, eller motsatt.

Lenke til kommentar

Tilhørlighet er en ting, jeg har en merksnodig tilhørlighet til Nintendo grunnet mange års lange minner fra barndom til i dag, men det vil ikke med andre ord si at jeg synes Nintendo gjør alt rett, jeg kan godt fyre av meg noen sinte salver mot Nintendo som jeg gjør mot MS og Sony.

Tilhørlighet er ikke noe problem.

Problemet derimot er når folk forhøyer sin enhet til et nært gude ikon og nekter å innse feil med sin enhet. I tilegg blir det enda mer morsomt når argumentene begynner å flagre.

Og før man vet orde av det er man nede på pixlene i grafikken, antalla Snuppdidupper i hoppidutten og hele sulamitten.

Lenke til kommentar

Et par eksempler på fanboi-reaksjoner på en dårlig Avenged Sevenfold anmeldelse;

"hello dr.dumbass Avenged Sevenfold is the face of metal now you just get over yourself because it's not gonna change you can hate all you want but these guys are in the spot light you wish you could play as good as them all you can do is be behind a computer monitor and write about successful bands go get a real job dickwad."

"YOU STUPID FUCKING ASSHOLE

AVENGED SEVENFOLD IS THE SHIT

YOU DONT KNOW ANYTHING YOU STUPID MOTHERFUCKER

I HOPE YOU DIE AND BURN IN HELL

YOUR MENTAL DONT SAY ANYTHING ABOUT THEM ILL FUCKING CUT YOU

TAKE THAT CRAP OFF NOW DICKFACE!!!!!"

"YOU OBVIOUSLY DON'T KNOW REAL MUSIC WHEN YOU HERE IT CLOWN WHY DON'T U FUCKIN WAKE UP TO BE HONEST I COULD GIVE A FUCK LESS WHAT YOU THINK I JUST GOTTA STAND UP FOR REAL MUSIC U FAG

-Justin"

"YOUR A FUCKIN ASSHOLE, U HAVE NO FUCKING RIGHT TO DISS AVENGED SEVENFOLD LIKE U DID. U FUCKIN PIECE OF SHIT. NOT ONLY 14 YR OLDS LIKE AVENGED, THERE ARE OLDER PEOPLE WHO LOVE THEM AND RESPECT THEM AS A BAND. IF U CANT SEE THEIR TALENT, IM SORRY. YOUR ONE LOW ASS SON OF A BITCH. IF U WENT TO AN AVENGED CONCERT I BET YOUR MIND WOULD FUCKING CHANGE, WAIT A MINUTE WE DONT WANT MOTHERFUCKERS LIKE YOU AT THEIR SHOWS AND EITHER DO THEY, YOUD PROBALLY GET UR ASS KICKED THERE ANYWAYS. SO FUCK YOU AND GO JUMP OFF A CLIFF AND DIE.

-LoveNTears84"

Ganske utrolig...hvem er disse menneskene? Hva får dem til å browse side opp og side ned på nettet etter noe negativt om det de beskytter, og ralle av seg lange mailer i caps til de som skrev om dem?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at fanboy-syndromet oppstår når fattige ungdommer bruker massevis av penger på en gjenstand og må (som ant1 sa) forsvare kjøpet sitt. Legger du 10.000kr i en Mac så vil du selvsagt påstå at dette er utrolig mye bedre enn en PC til 5.000.

Andre tingen er at du har blitt så positivt overrasket at du legger sjelen din i produktet, du blir altså religiøs.

Lenke til kommentar
Dette er folk som egentlig hadde vært såre tilfredse hvis de bare var religiøse. Dessverre har vi drept Gud, og straffen er denne syndfloden av piss.

Det er nok mye sant i det. Vi har jo fanbois av både Jesus, og Allah som slåss rundt om i verden. Men jeg tar heller 10 konsollkriger enn en jesus/allah fanboi!

Lenke til kommentar
Folk som ikke vil innse at den andre konsollen er bedre og har bedre spill, og beskytter sine valg ved å bruke så mange banneord som mulig.

Som sagt, bare å sette seg på sidelinjen og nyte kampen.

Der har vi jo en fanboy utalelse da :p hehe.. folk som ikke vil inse at den andre konsollen er bedre bla bla. Går vel på smak og behag ? xbox er ikke bedre enn Ps3 eller Wii, eller motsatt.

neinei, har verken xbox eller ps3 og holder meg til PCen, la idiotene klage over anmelderne så mye som de vil, selv om vista og ms er no dritt og skulle aldri ha blitt til, så er jeg happy med pcen.

eller marsjere utenfor Nintendos hovedkvarter med plakater hvor det står "God hates N64"

"rather dead then ps3"

Endret av oletheking
Lenke til kommentar

Fikk meg en god latter da jeg leste den artikkelen, og en del av det dere har sitert her fra fanboys er ikke mindre morsomt. :lol:

Husker da Halo 3 "bare" fikk 8.8/10 på et nettsted (altså under 9/10), og fanboys lagde så mye trafikk at hele nettstedet ble nede en god stund. Snakker om idioter. :p

Jeg elsker Guitar Hero. Jeg elsker King Diamond (bandet, ikke fyren.) :p Hadde de laget Guitar Hero: King Diamond ville jeg selvsagt vært i ekstase. Skulle jeg da skuffet lagt spillet ifra meg fordi en anmelder gav det 7/10 fordi bandet er relativt ukjent for folk flest? :p

Lenke til kommentar

Fikk meg en god latter når jeg leste kommentarene på gamer.no's forum for deres anmeldelse av Uncharted 2. De ga spillet 7/10 og det falt ikke i god jord hos enkelte.

Ikke noe gir så god underholdning som Fanboy Wars: The next generation :p

Lenke til kommentar
Fikk meg en god latter når jeg leste kommentarene på gamer.no's forum for deres anmeldelse av Uncharted 2. De ga spillet 7/10 og det falt ikke i god jord hos enkelte.

Ikke noe gir så god underholdning som Fanboy Wars: The next generation :p

Til deres forsvar kan det sies at den anmeldelsen var veldig merkelig. De fleste argumenter anmelder kommer med mot spillet er jo faktisk uriktige/løgn. Typisk avsnittene om hvor mye fiendene tåler. Taler litt for at anmelder selv er litt "fanboy".

Forstår likevel ikke at det er noe å ta på vei for. Dette skader bare Gamer.no som mister troverdighet. Med alle kildene man har til spillinfo i dag, bør man være trygge på at man kan danne seg et riktig bilde av spill før man kjøper. Litt bedre enn på 80-tallet da man ofte bare hadde eskene i butikken å forholde seg til - mye dårlig erfaring der :p

Lenke til kommentar

Fanboys er en ting, men jeg syntes folk hadde rett til å klage på Killzone 2 anmeldelsen. Ikke på grunn av karakteren eller begrunnelsen, der skal anmelder ha lov til å ha sine meninger, men når man begynner å dra inn ting som Playstation kirke og greier så er man på ville veier som anmelder. Akkurat den anmeldelsen så ut som et fanboy bait, hvor det var om å gjøre å få folk til å gå harnisk. Når man gir en 6/10(som folk fortsatt mener er en god karakter) så man man klare å skrive noe positivt i anmeldelsen også.

Lenke til kommentar

Begrepet "fanboy" er skikkelig oppskrytt. Sålenge det finnes to(eller flere) produkter som gjør nesten akkurat det samme, vil mennesker alltid finne seg en favoritt. Ingen skal komme å fortelle meg at de ikke har en favorittplattform. Folk må jo få lov til å forsvare det produktet som de mener er best.

Mener jeg at Playstation 3 er best, får jeg da ikke leve i min vesle sannhetsboble uten at jeg blir bombardert med påstander om min trangsynthet og alt jeg går glipp av på grunn av min merkelojalitet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...