Gå til innhold

Hvor troverdig er Wikipedia?

Thrinduil

Anbefalte innlegg

Jeg tror det kommer an på hvilket språk du ser på hvor troverdig Wikipedia er. De engelske artiklene virker stort sett veldig troverdige, siden det er så mange engelskbrukere i verden som kan overvåke og redigere dem. Men i de norske artiklene finner jeg litt for mange feil til at jeg anser norsk Wikipedia som troverdig. Vi er ikke mange nok norsktalende i verden til å drive et sånt leksikon, og det blir ikke bedre av at norsk er delt opp i to forskjellige leksikon (bokmål og nynorsk).

Tysk og Engelsk Wikipedia er generelt rimelig gode. Norsk Wikipedia er dessverre full av "stubber" og halvferdige artikler med særdeles omtrentlig presisjon. Men, man burde kanskje ikke klage og heller hive seg med og hjelpe til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at både Wikipeda og alle andre leksikon bare bør brukes til å finne generell, overfladisk informasjon, og at alt som er skrevet bør tas med en liten knype salt. Til skriving av oppgaver o.l. bør man ta i bruk mer pålitelige kilder, det være seg vitenskapelige tidsskrifter, historiebøker e.l., og er man i tvil om en bit informasjon bør man sjekke flere uavhengige kilder. Skal man levere noe i forbindelse med skole/studier, så mener jeg at det ikke holder med en referanse til et generelt leksikon, det være seg Wikipedia, Britannica eller Store Norske.

Endret av WD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...