Gå til innhold

Reklamert på harddisk, fått en del av pengene tilbake

KjellV

Anbefalte innlegg

Jeg reklamerte på en død WD Raptor 74GB. Oppdaget en dag, uten å ha fått svar fra nettbutikken om hvor mye jeg skulle få tilbakebetalt, at kr. 1008,- var kommet på konto. Nypris på Raptoren var langt fra dette, så jeg sendte epost for å finne ut av saken:

Hei!

Ser at jeg får pengene tilbake for harddisken og at det er kommet kr. 1008,- på konto. Når dere krediterer har jeg vel krav på å få hele kjøpssummen refundert? 1196,- + mva = 1495,- samt returfrakt (kr. 135,- kvittering lå ved harddisken) = 1630,-

Mvh

Fikk da, etter over to uker venting, følgende svar

Hei på deg

Vi ga deg dagens pris på produktet hos konkurrent som fortsatt selger varen

Dersom du heller ønsker det kan vi skaffe deg en ny slik gammel type Western disk for deg for det beløpet du har blitt kreditert for hvis du ønsker dette?

135,- returfrakt ble også kreditert deg

Etter at jeg fikk beskjed om at jeg fikk enger tilbake har jeg brukt disse og litt til på en SSD, så ny harddisk vil jeg ikke ha. Men kan jeg kreve mer enn disse 1008,- jeg har fått på konto?

Jeg ser heller ikke hvor de har fått denne prisen på (1008 - 135 = ) 873,- fra da harddisken ikke er å finne i prisguiden.

Var en snartur innom lovdata, men ble ikke klokere.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TEE oppsummerer vel greit erstatningen ved heving, men vi er vel ikke der?

I mangel av andre opplysninger høres det ut som selger er i posisjon til å omlevere harddisken. I stedet velger selger å utbetale til kjøper det disken vil koste idag, hvilket gir kjøper en valgrett. Kjøper kan da velge å få en ny disk med helt ny levetid og ny reklamasjonstid, eller bruke pengene på noe annet. I realiteten kommer altså kjøper bedre ut enn hvis selger benytter omleveringsadgangen.

Etter min vurdering må selger ha anledning til å gjøre dette. Jeg er innforstått med at løsningen muligvis bryter litt med forbrukerkjøpslovens system, men alternativet er dårligere både for selgere og kjøpere i alminnelighet. Hvis man tvinger gjennom et system med beregning av renter vs. nytte etter fkjl. § 50, vil selgere fremfor å gi kjøper valget (pengene), skaffe en erstatningsvare og sende ut gammel hardware. På dette grunnlag tror jeg domstolene vil komme til at selger har rett til å utbetale markedspris for tilsvarende vare idag.

Forbeholdet får være at jeg ikke har tatt meg tid til å sjekke andre kilder enn mavefølelse og ordlyd. :p

Lenke til kommentar

Jeg fikk aldri noe valg av dem før jeg tok kontakt i ettertid. Alt jeg fikk melding om var "Defekt vare, dekkes av garanti. Krediteres." At den dekkes av garanti betyr vel at selger får tilbake det han en gang betalte produsent for varen, og dermed tjener på å betale ut en mindre sum til meg?

Når selger selv velger å kreditere, altså å gi meg pengene tilbake, kan han da velge å gi meg et lavere beløp enn mine utlegg for disken?

Hadde jeg fått tilbud om ny disk eller beløpet jeg faktisk fikk hadde det vært greit nok, men når de kjører sitt eget løp og gir meg manglende informasjon blir jeg lite blid og vil finne ut om jeg kan kreve noe mer.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Så da er spørsmålet: når jeg nå krever full refundering, kan selger da kreve å få levere ny harddisk? Når de på eget initiativ, uten å spørre meg, har delvis refundert mine utlegg syns jeg det er litt rart hvis de kan det. Da får de fullføre prosessen de har startet på syns jeg.

Lenke til kommentar
Jeg fikk aldri noe valg av dem før jeg tok kontakt i ettertid. Alt jeg fikk melding om var "Defekt vare, dekkes av garanti. Krediteres." At den dekkes av garanti betyr vel at selger får tilbake det han en gang betalte produsent for varen, og dermed tjener på å betale ut en mindre sum til meg?

Når selger selv velger å kreditere, altså å gi meg pengene tilbake, kan han da velge å gi meg et lavere beløp enn mine utlegg for disken?

Helt enig med deg.

Butikken har her på egent initiativ bestemt seg for at kjøpet skal heves (siden de har returnert deler av kjøpsummen), og da mister de mulighet til å tilby avhjelp eller omlevering, siden avhjelp eller omlevering skal skje "uten opphold", ref. paragraf 29. De må dermed følge forbrukerkjøpslovens regler om heving, som i utgangspunktet gir deg rett til hele kjøpsummen i retur (alternativt hele kjøpsummen - bruksfradrag + renter på hele kjøpsummen siden kjøpstidspunktet = ca hele kjøpssummen) ref. paragraf 40 og 50.

Jeg hadde f.eks skrevet noe slikt:

"Da dere på egent initiativ har avgjort at kjøpet skal heves ber jeg om at hele kjøpsummen krediteres min konto i henhold til forbrukerkjøpsloven paragraf 50. Manglende kreditering vil føre til at fordringen blir sendt til inkasso. Omlevering etter paragraf 29 er ikke lenger aktuelt da selger ikke har utført omlevering uten opphold slik paragraf 29 krever."

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Selger har allerede valgt heving fremfor omlevering. De kan ikke ombestemme seg på det området etter at de har betalt ut et beløp.

Hvis vi regner 5 års levetid på disken (samme som FTU bruker som levetid på en PC), har du krav på følgende:

Pris: 1495

Fratrekk: 1200 (24,9 rundet opp til 25 og regnet ut fra nøyaktig 12 måneder for enkelthets skyld)

Rente: 632,05 (fra forsinkelsesrente.no)

(1495-1200)+632,05=927,05+135 (returfrakt)=1062,05.

Så får du vurdere om de 50-60 kronene er verdt krangelen ;)

Lenke til kommentar
Selger har allerede valgt heving fremfor omlevering. De kan ikke ombestemme seg på det området etter at de har betalt ut et beløp.

Hvis vi regner 5 års levetid på disken (samme som FTU bruker som levetid på en PC), har du krav på følgende:

Pris: 1495

Fratrekk: 1200 (24,9 rundet opp til 25 og regnet ut fra nøyaktig 12 måneder for enkelthets skyld)

Rente: 632,05 (fra forsinkelsesrente.no)

(1495-1200)+632,05=927,05+135 (returfrakt)=1062,05.

Så får du vurdere om de 50-60 kronene er verdt krangelen ;)

Bra om utmålingen.

Jeg er enig i at selger ikke lenger kan velge omlevering når han har utbetalt penger.

Problemstillingen er vel heller om det er utmålingsreglene ved heving som skal gjelde når vilkårene for heving ikke er oppfylt. Konsekvensen av en slik tolkning er som nevnt at selgere ikke har noen grunn til å utbetale penger når de kan velge å omlevere. Når det utbetalte beløpet dekker kjøp av en ny vare, kommer kjøper bedre ut ved at han får en valgrett. De to tyngste motargumentene synes å være at det bryter litt med lovens system, og at selger har muligheten til å kontakte kjøper for å avtale en slik løsning før han utbetaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...