fiolin1880 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Hei! Jeg har fått en fri oppgave på skolen hvor det skal lages en rapport og forskes på - i hvilket som helst tema. Som fiolinspiller og musikketusiast har jeg lyst til å "forske" på musikk. Ideen min til en problemstilling er: jeg finner et klassisk stykke og et nåtidsstykke (enten Beatles, listepop osv) og prøver å trekke paralleller, analysere musikken og finne forskjeller og likheter. Ideen kom først og fremst fra kjente Canon Pachelbel som har en mye brukt basslinje, og også til akkordrekker. Ellers tenker jeg på deling av musikk, type A-del, B-del osv. om at det er vers og refreng, og forskjellige deler i klassisk musikk. Spørsmålet er: noen som har en idé på hvilke(t) stykke/sang jeg kan velge? Som har litt, men ikke for mye, og litt vanskelig men ikke for vanskelig musikkteori å hente fram. Jeg har alltids fiolinlærere og musikklærere med mye kompetanse å spørre, så selv om jeg ikke kan så mye teori selv, tror jeg ikke det blir noe problem å lære nytt. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Hvertfall på den klassiske siden av oppgaven ville jeg valgt et verk fra den wienerklassiske epoken, foreksempel en Haydn symfoni. Nr. 94 er jo veldig kjent, paukeslagsymfonien. Dette er jo det mest klassiske av det klassiske og musikken er bygget opp av klare regler og retnignslinjer som det ikke er så alt for vansakelig for oss som skal analysere å finne fram til. Du har den klassiske symfonisatsoppbygningen, med en 1. sats i sonatesatsform, en langsom 2.sats, en menuett som 3. sats og en klassisk avslutning med en hurtig rondosats. Det er jo også ikke for vanjskelig å finne fram innad i de forskjellige satsene... Du kunne også tatt hvem som helst andre wienerklassiske komponister, Mozart foreks. Men han har ofte en tendens til å bevege seg litt på kanten av "reglene". Akkordene er også forholdsvis enkle å plukke opp i denne musikken i forhold til foreks. Romantisk musikk. Så kan du jo på den andre siden velge en helt standard popplåt som virkelig følger alle popmusikkens retningslinjer... så blir det lettest mulig å sammenligne. Endret 19. oktober 2009 av kakesjef Lenke til kommentar
fiolin1880 Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2009 Hvertfall på den klassiske siden av oppgaven ville jeg valgt et verk fra den wienerklassiske epoken, foreksempel en Haydn symfoni. Nr. 94 er jo veldig kjent, paukeslagsymfonien. Dette er jo det mest klassiske av det klassiske og musikken er bygget opp av klare regler og retnignslinjer som det ikke er så alt for vansakelig for oss som skal analysere å finne fram til. Du har den klassiske satsoppbygningen, med en 1. sats i sonatesatsform, en langsom 2.sats, en menuett som 3. sats og en klassisk avslutning med en hurtig rondosats. Det er jo også ikke for vanjskelig å finne fram innad i de forskjellige satsene... Du kunne også tatt hvem som helst andre wienerklassiske komponister, Mozart foreks. Men han har ofte en tendens til å bevege seg litt på kanten av "reglene". Akkordene er også forholdsvis enkle å plukke opp i denne musikken i forhold til foreks. Romantisk musikk. Så kan du jo på den andre siden velge en helt standard popplåt som virkelig følger alle popmusikkens retningslinjer... så blir det lettest mulig å sammenligne. Takk for svar! Ja, jeg har fått tips om nettopp den paukeslagsymfonien, Haydn. Med tanke på Mozart, så lurer jeg på hvordan jeg kan finne likheter mellom oppbyggingen der (sonate, langsom, menuett osv) og en popsang? Du finner vel ikke mange sanger med en så klar oppbygging, der er det vel mer vers-refreng-vers-bridge eller noe. Du har ikke noen tips m hva annet jeg kan se etter, enn det jeg har nevnt - akkordrekke og oppsett? Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Det du kan gjøre er å konsentrere deg om en sats isteden for et helt verk. Ta foreksempel sonatesatsformen, formen 1. sats i en symfoni veldig ofte er bygget opp etter. Den har jo en typisk AABA oppbygning. Med en eksposissjonsdel, hvor to temaer presenteres, en gjennomføringsdel (kan kanskje tenkes som en slags bridge i en poplåt) Og en avslutning. Den er faktisk veldig klart oppbygd, med svært så strenge regler på den tiden! Det er selvfølgelig ikke helt lik oppbygning som i en popplåt, men det er da noen fellestrekk ... Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Enkle popplåter er jo ofte bygget opp av hovedtreklangene, tonika, subdominant og dominant. Den wienerklassiske musikken er jo også veldig enkelt tonalt oppbygd og beveger seg sjeldent utenfor hovedtonearten. Mozart gjør dog ofte mye sprell ... Lenke til kommentar
fiolin1880 Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2009 Ja, det høres ut som en god idé. Saken blir bare, å finne to stykker - som det faktisk går an å komme fram til noe når det gjelder både oppsettet og akkordene... Det dukker opp mange stykker med tydelig opsett i hodet mitt (Legende - Wieniavski, Romanze - Svendsen, Scherzo - Tchaikovski osv osv) men da blir det mye vanskeligere med akkordere. Saken er den at det enkle stykket jeg tenkte på i starten, bare består av åtte akkorder, hvor de fleste poplåter faktisk bare bruker de fire første i basslinja. Det blir komplisert for meg dersom jeg skal sette meg ned og se på akkorder i et litt større klassisk stykke og sammenligne med poplåt. Faktisk trenger jeg ett ideelt stykke... Dette var ikke så enkelt som jeg trodde. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Nei, det beste hadde vel vært om du fant et lite ensatsig stykke med klar oppbygning fra wienerklassisismen .. Men det var liksom ikke det de skrev mest av på den tiden ... Hva med en av Mozarts enkle menuetter for fiolin eller klaver?, kanskje det kan være noe? Med klaver er det kanskje enda lettere å finne akkordene. De er hvertfall veldig tydelig oppbygd og inneholder ikke mange akkordene ... Lenke til kommentar
fiolin1880 Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Ja, det er kanskje lettere å se på akkorder med piano til.. Men jeg tenkte kanskje på Mozarts Symfoni nr. 40 i d-moll? Den er jo enkel og lett, og ganske så oversiktlig med tanke på "oppsett." Jeg skaffer meg lett partitur, og da går det fint an å telle seg fram til akkorder? Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jepp så absolutt. Hvis du ønsker det synes jeg du skal satse på det. Selv om den er noe av det mest hørte av klassisk musikk så er den jo utrolig fin! Så da slipper du å sitte å jobbe masse med et stykke "kjedelig" musikk. Lenke til kommentar
fiolin1880 Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Ja, og jeg tror at det ar stykket er så kjent, ikke gjør noe som helst. Blant de på skolen, er det knapt noe som vet hva en fiolinbue er, det er ikke noe problem. Dessuten er det kanskje bra å velge noe som er et litt lett stykke, som jeg kjenner veldig godt ( har spilt det i ganske mange sammenhenger) Så var da neste spørsmål, du har ingen tips til en moderne sang, da - som jeg kan bruke? Nå skal jeg ikke kreve noe av noen som helst, men det er fint med noen tips. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Vet liksom ikke helt hva som kan være best for oppgaven din. Det er jo så enormt mye å velge imellom. Men du kan jo ta noen av de mest kjente sangene til typiske popartister som foreksempel Michael Jackson eller hvem som helst andre. Kommer desverre ikke på noen akkurat nå som jeg kan anbefale deg spesielt. Det er neste som jeg tenker, bare ta en sang og begynn å jobb, ikke tenk for mye på hvilken sang som er den aller beste å ta. Hvis du kommer igang blir det lettere uansett. Lenke til kommentar
fiolin1880 Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Ja, det høres lurt ut. Tusen takk for hjelpen, da! Og en ting, er det lov å spørre - hva gjør at du er så musikkinteressert og -kompetent? Musiker selv, kanskje? Jeg skal sette i gang så snart jeg har tid! Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Joda, jeg har drevet med min musikk opp gjennom tiden. Studere Nå utøvende klassisk musikk, med cello som instrument, ved Norges musikkhøyskole. 3. året nå Endret 20. oktober 2009 av kakesjef Lenke til kommentar
fiolin1880 Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Oh, kult! Jeg tør ikke innrømme at jeg bare er fjorten, altså. Men jeg elsker å spille fiolin og vil nok både på musikklinje på VGS og konservatiorium når den tid kommer. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Hva er galt med å være fjorten? Synes du virker svært moden for alderen uansett! Trodde egentlig jeg snakket med en som var vesentlig eldre;) Svær oppgave du har valgt da. Da jeg gikk på ungdomskolen hadde vi ikke mye til slikt nei, haha. Lykke til! Bare spør hvis det skulle være noe Endret 20. oktober 2009 av kakesjef Lenke til kommentar
fiolin1880 Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Ehh, kanskje grunnen til at jeg ikke sier alderen min. Da blir jeg ofte ikke tatt seriøst. Og ja, mange sier jeg er moden for alderen og det er ikke alltid så gøy. Saken er, i fjor hadde vi bare naturfaglige problemstillinger vi kunne finne, men nå hadde vi fritt valg, og da ble det selvfølgelig musikk! Jeg har fått tilbakemeldinger om at det er litt svær oppgave, ja - med tanke på min kompetanse i musikkteori, så det kan hende det kommer noen spørsmål underveis i jobbingen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå