Nora90 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Her er problemet mitt: Jeg og samboeren bor i en kjellerleilighet (ikke helt under bakken) ved siden av broren hans. Fordi det ikke er noen ledig linje slik at vi kan få bredbånd får vi lov til å bruke brorens. Men vi trenger en ny router fordi vi ikke får sterke nok signaler. Det er omtrent 10 meter mellom husene. Jeg vet ikke hva slags router broren bruker nå. Derfor er vi på jakt etter en router med lang rekkevidde. Jeg har skjønt at D-link dir-655 og dir-855 er gode rutere, men det er også en del forskjell i pris. Jeg bruker egentlig internett bare til torrents og surfing, det er ikke noe annet som skal kobles til. Burde jeg kjøpe 655 eller 855, som koster 700 kroner mer? EDIT: Jeg skal til USA i jula, er det rimeligere å kjøpe der? Endret 19. oktober 2009 av Nora90 Lenke til kommentar
Star Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Jeg hadde gått for en 655, som bør holde i lange baner. Har selv en DIR-635, og selv denne makter å gi god dekning over 5 etasjer (10-12 meter) (dekningen ved bruk av n. standard er upåklagelig ) Endret 19. oktober 2009 av Star Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hvis du skal koble deg trådløst til brorens router så nytter det ikke med DIR-655 eller 855. Disse er bare vanlige routere uten klient eller WDS-modus. Det du kan bruke er en router med tredjeparts firmware som kan kobles opp i klient modus. http://www.dustinhome.no/pd_5010332471.aspx Lenke til kommentar
Nora90 Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg skal ikke koble meg på routeren hans, jeg tenkte å kjøpe han en ny... Star: Men går det greit selvom jeg er litt under bakken? Lenke til kommentar
Star Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Vanskelig å si hvordan faktisk rekkevidde vil bli, uten kjennskap til eventuelle "deadspots". Jeg har min i 4 etasje, og bruker to maskiner i bunnetasjen ( som ligger under bakkenivå ) og dekningen ved bruk av .n (300mpbs) er oftest over middels eller høy. I mitt tilfelle er det ikke særlig mange betongvegger o.l som sperrer så signalet er temmelig jevnt over hele huset. Det er under avanserte innstillinger mulig å justere sendestyrke og intervall dersom du skulle ha problemer med svak dekning. Dersom jeg hadde hatt routeren i kjeller, hadde plassert den nærmest mulig bakkenivå ( toppen av et skap e.l ) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 DIR-655 er en bra router som gir god hastighet selv ved litt svakt signal. DIR-855 har 5GHz i tillegg, men det båndet har kortere rekkevidde enn 2,4GHz. Ser at Newegg i USA selger DIR-655 til ~500kr mens den koster 900-1000kr her hjemme. Lenke til kommentar
Wixicy Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Hvis du vil ha det litt billigere kan du prøve deg frem med Linksys WRT54GL som har god rekkevidde, og du sparer deg for en del funksjoner som ikke vil bli brukt. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg skal ikke koble meg på routeren hans, jeg tenkte å kjøpe han en ny...Star: Men går det greit selvom jeg er litt under bakken? Det er ikke gitt at en ny router i brorens hus vil gi gode (nok) signalforhold inne hos dere. Ville det ha vært mulig å plassere noe sånt som dette (- et trådløst aksesspunkt i WDS-modus -) i eller nær et vindu? WDS går ut på at signalet fra brorens trådløse router fanges opp og forsterkes/sendes ut igjen fra denne boksen. Den trenger ikke å være koblet til noe kablet nettverk for å fungere i denne modusen. Lenke til kommentar
Nora90 Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Det er ikke gitt at en ny router i brorens hus vil gi gode (nok) signalforhold inne hos dere. Ville det ha vært mulig å plassere noe sånt som dette (- et trådløst aksesspunkt i WDS-modus -) i eller nær et vindu? WDS går ut på at signalet fra brorens trådløse router fanges opp og forsterkes/sendes ut igjen fra denne boksen. Den trenger ikke å være koblet til noe kablet nettverk for å fungere i denne modusen. Men funker det når det er veldig svak dekning fra brorens hus og til vinduet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå