Gå til innhold

Merkwürdichliebes topp 25

Anbefalte innlegg

Følte at jeg ville poste en liste over mine favorittfilmer jeg også, og siden jeg er lat har det ikke skjedd før nå. Nuvel, jeg følger bildeoppsettet til cun ved at jeg tar screenshots fra scener jeg liker veldig godt, eller representerer filmen på en fin måte. 2001, Dogville, Det Sjunde Inseglet, Offret og Lost Highway er dog hentet fra nettet, fordi de er enten lånt bort eller eid på BD.

Til å begynne med blir det bare en liste med bilder, men det er mulig jeg skriver noen ord om filmene senere.

1.The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

33yke1v.jpg

2. 2001: A Space Odyssey

dead0w.jpg

3. Lost Highway

23usknl.jpg

4. Apocalypse Now - Redux

nb6tzl.jpg

5. Dead Man

ddjlgo.jpg

6. Aguirre, der Zorn Gottes (Aguirre, The Wrath of God)

23ldq3q.jpg

7. A Clockwork Orange

htzfcl.jpg

8. Солярис (Solaris)

302q2c9.jpg

9. Offret (The Sacrifice)

2v1qjpk.jpg

10. Sen to Chihiro no kamikakushi (Spirited Away)

11sm5j6.jpg

11. La cité des enfants perdus (The City of Lost Children)

2r7t26h.jpg

12. Сталкер (Stalker)

2crrajk.jpg

13. Eternal Sunshine of the Spotless Mind

5bo9ie.jpg

14. Det sjunde inseglet (The Seventh Seal)

wtfx2w.jpg

15. Oldboy

adet5j.jpg

16. Mulholland Drv.

n203s8.jpg

17. Mononoke-hime (Princess Mononoke)

ri6k3o.jpg

18. Eraserhead

300ch87.jpg

19. Fight Club

307x2mt.jpg

20. Koroshiya 1 (Ichi the Killer)

jzwiux.jpg

21.There Will be Blood

2itncyf.jpg

22. Withnail & I

f07oeo.jpg

23. Boksuneun naui geot (Sympathy for mr. Vengeance)

t892yh.jpg

24. Survive Style 5+

ieqe75.jpg

25. Dogville

hufthf.jpg

Noen filmer trenger dog et gjensyn, som f eks 2001 og Ichi, så listen endrer seg stadig.

Da får dere gyve løs på å kritisere filmsmaken min :p

Endret av Merkwürdichliebe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ELSKER DENNE LISTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hva annet kan man si når Dead Man og The City of Lost Children er listens svakeste. Alle er fantastiske!!! Ville ikke gitt alle sammen 10 men hva har det å si. Ser ut som om vi har ekstremt lik smak.

Har ikke sett Survive Styl 5+, hadde egentlig ingen planer om å se den heller, men nå er den nærmest på toppen av filmer jeg bare må se!

Lenke til kommentar

Veldig fin liste, må få sett de jeg ikke har sett her.

Liker bildet til Mononoke-hime, veldig fin film også. Og som du vet fra diskusjon, stor fan av 2001, Mulholland Dr (beste scena i filmen på bildet der.. nesten - "Silencio" topper), Eraserhead, Stalker, Chihiro og heksene, Apocalypse Now & TWBB.

Lenke til kommentar

Hva annet kan man si når Dead Man og The City of Lost Children er listens svakeste. Alle er fantastiske!!! Ville ikke gitt alle sammen 10 men hva har det å si. Ser ut som om vi har ekstremt lik smak.

Har ikke sett Survive Styl 5+, hadde egentlig ingen planer om å se den heller, men nå er den nærmest på toppen av filmer jeg bare må se!

Takketakk :)

Kan nok ikke garantere at du vil like SS5+, ettersom det er filmen som skiller seg mest ut i listen. Jeg er en sucker for florlette feelgood-filmer, så jeg likte den meget godt. Men blir nok ikke overrasket dersom dere synes den er teit eller banal :p

Lenke til kommentar

Takketakk :)

Kan nok ikke garantere at du vil like SS5+, ettersom det er filmen som skiller seg mest ut i listen. Jeg er en sucker for florlette feelgood-filmer, så jeg likte den meget godt. Men blir nok ikke overrasket dersom dere synes den er teit eller banal :p

Feel good ja. Kan ikke si at jeg er en superfan av "sjangeren", men det er en del bra derfra også. Vil fortsatt prøve å få sett den : )

Lenke til kommentar

Fin liste. Sett alle utenom Dead Man og Withnail & I. Sett deler av førstnevnte, og det var forsåvidt interessant det jeg så. Den har også fått mye lovord her på forumet, så det er vel på tide å sette meg ned med den.

Mange filmer jeg liker godt her.

Stalker

The City of Lost Children

Mononoke-Hime

..2001

Stort pluss (høhø) for Survive Style 5+.

Lenke til kommentar

Fantastisk liste! :D

Sett 18/25, men skjønner at de resterende filmene er filmer jeg burde prioritere, i og med at vi har såpass lik smak. Noen uenigheter her og der, blant annet Det Sjunde Inseglet og The City of Lost Children, som er filmer som ikke funket helt på meg. Men når du har Jesse på topp kan jeg ikke klage! Og du har skjønt hvilke to Miyazaki-filmer som er best.

Lenke til kommentar

Sett 20 av 25. Det går an å ta screenshots av blu-rays på datamaskin, men det forutsetter blant annet at du har et blu-ray-drev, noe du kanskje ikke har? Jeg har uansett knota og styra noe alvorlig for å få til å ta skjermbilder av det, så jeg kan vel dele mine sorger en dag hvis det blir forespurt ^_^

1. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

En annerledes western som er mørk og treg, noe jeg liker. Skulle likevel ønske at de hadde gått for den bekmørke versjonen i stedet for denne "actionfylte" (Brad Pitt har snakket om den versjonen i et intervju, men gidder ikke å lete etter det nå). Bra bilde, fortreffelig skuespill og nesten-magisk atmosfære. Må nok sees igjen på blu-ray.

2. 2001: A Space Odyssey

NRK2 ca 1999: 3/10

I fremtiden, blu-ray: ???/10?

3. Lost Highway

Hurra for deg som fyller ditt år, ja deg vil vi gratulere! Alle i ring omkring deg vi står og ser om vi vil marsjere. Bukke, nikke, nei, og snu oss omkring. Danse litt for deg med hopp og sprett og spring. Ønsker deg av hjertet alle gode ting og si meg så hva vil du mere, gratulere!

4. Apocalypse Now - Redux

Så den på kino i de uskyldige barndomsårene til 00-tallet. Absolutt en kurant opplevelse, men jeg var vel kanskje ikke helt klar for den fysisk manifesterte syretrippen dette var? Uansett ble jeg imponert over helikopterscenene, og tenkte at jeg ikke ville blitt like imponert om filmen hadde blitt lagd i dagens CG-univers.

5. Dead Man

Ja må han leva, ja må han leva, ja må han leva uti hundrade år

Javisst ska han leva, javisst ska han leva, javisst ska han leva uti hundrade år

Och när han har levat, och när han har levat, och när han har levat uti hundrade år

Ja då ska han skjutas, ja då ska han skjutas, ja då ska han skjutas på en skottkärra fram.

Hurra hurra hurra hurra!!

Grei film. Skjønner ikke alle filmvinsmakernes craze rundt denne, men hver sin smak.

7. A Clockwork Orange

NRK2 i gamledager. Hva skulle man tro som en ung teen når man så noe som dette? Likte rektalinspeksjonsscenen, da.

10. Sen to Chihiro no kamikakushi (Spirited Away)

Søt og koselig film. Ga den 9/10 selv.

Flott visuelt, men ellers husker jeg ikke så mye av denne. Jeunet har lagd et par bedre filmer (Amélie og Long dimanche)

12. Сталкер (Stalker)

Treg og stemningsrik, for få eksplosjoner og sånt. Neida, en merkelig film, med noen virkelig flotte sekvenser.

13. Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Fantastisk film, utrolig bra filmmusikk. Herlig plot.

Skjønner ikke helt Bergman-crazen heller. Så denne og tenkte: "joda, den var helt grei, den, men what's the fuzz about, holmes?"

15. Oldboy

Knallbra film. Liker brutaliteten, musikken, historien, mysteriet og the revelations. Alt er bra med denne filmen.

16. Mulholland Drv.

Det nærmeste jeg har sett en virkelig drøm på film. Scenen du viser til er av en type digresjon i drømmer jeg har hatt mange ganger. David Lynch er great.

17. Mononoke-hime (Princess Mononoke)

Miyazaki kan fortelle. Nok en komplisert historie med flere nyanser enn regnbuens farger når det kommer til god/ond, noe jeg liker aller best ved filmene hans. Likevel setter jeg en rekke andre høyere enn denne.

18. Eraserhead

Spesiell film. Liker den delvis, men syns Lynch får til det snåle han prøver på bedre i Lost Highway og Mulholland Dr. Liker slutten på denne. David Lynch er flink på å lage gode, intense slutter.

19. Fight Club

Filmen vi alle bare må like, eller hva? Stilig effektbruk, stilig plot, stilige skuespillere, stilig musikk. A very stylish film.

Moro, bisarr, blodig. Liker den lekne stilen til Miike, må vel se mer av ham (men først hans soulmate Ozu)

21.There Will be Blood

Wow, en av de tre store i den flotte "indie"-bølgen vi så for et par år siden (Jesse James, No Country og Blood). Ja, den er litt annerledes, preges av ekstremt godt skuespill og er alt i alt bunnsolid.

23. Boksuneun naui geot (Sympathy for mr. Vengeance)

Hørte så mye skryt om denne på forhånd at den ble en aldri så liten skuffelse, rett og slett. God film, men ikke god.

Lenke til kommentar

Oj, flott med grundig tilbakemelding cun. Ser ut som vi har en nogenlunde lik smak. Har nok ikke BD-drive pr dags dato og det blir sannsynligvis ikke anskaffet i nær fremtid heller. Jeg bør egentlig spare penger nå som studietiden nærmer seg. Velvel!

Grei film. Skjønner ikke alle filmvinsmakernes craze rundt denne, men hver sin smak.

Som jeg skrev i min forrige mini-anmeldelse av filmen, har Aguirre en atmosfære jeg ikke har opplevd maken til. De absurde karakterene sammen med det flotte tekniske arbeidet satte meg i en sinnstemning som kun kan beskrives som håpløshet. Ingen annen film har gitt meg dette, med unntak av Boksuneun selvsagt.

Imponerende, tragikomisk og annerledes

Flott visuelt, men ellers husker jeg ikke så mye av denne. Jeunet har lagd et par bedre filmer (Amélie og Long dimanche)

Dette er prakteksempelet for hva film kan være. En fullstendig annerledes fantasiverden, hvor alt kan skje. Med det universet og settingen Jeunet lagde skulle jeg faktisk likt å se en mini-serie eller oppfølger. Det er nettopp slikt "drømmefabrikken" Hollywood burde produsert. For selv om filmen muligens er litt tynn, synes jeg den har veldig mye å by på. Den er spennende, morsom, dramatisk, skummel osv osv. En familiefilm ikke bare for de som er <10, men også ungdom og voksen.

Amélie ligger forresten på min topp 30 :p Long dimanche har jeg ikke sett, men jeg burde vel gjøre det snart.

12. Сталкер (Stalker)

Treg og stemningsrik, for få eksplosjoner og sånt. Neida, en merkelig film, med noen virkelig flotte sekvenser.

Det Stalker mangler i eksplosjoner gjør den opp med maskingevær og biljakter

Skjønner ikke helt Bergman-crazen heller. Så denne og tenkte: "joda, den var helt grei, den, men what's the fuzz about, holmes?"

Selv om det ikke er lenge siden jeg så den, husker jeg fint lite av TSS. Det jeg derimot husker er at jeg tenkte veldig mye på filmen flere dager etter at den var sett. Det var da spesielt temaene som interesserte meg, men det er vel ikke noe som er verdt å snakke om her. En grimm ved navn Bengt som sager ned trær var jo også til hjelp for å gi filmen comical relief, ufrivillig eller ei.

Moro, bisarr, blodig. Liker den lekne stilen til Miike, må vel se mer av ham (men først hans soulmate Ozu)

Hvilke filmer anbefaler du for en som ikke har sett noen av Miikes blodsbror og likemann, Ozu? Har en liten fobi mot filmer pre 60-tallet, og når den da er asiatisk er jeg ekstra redd for at det blir dørgende kjedelig.

Fra denne dag av må du for øvrig slutte å se filmer på NRK2^^

Lenke til kommentar

Blu-ray-drev er ikke så dyrt. 6-700 kr ;)

Flotte ord om filmene, får vel kanskje se dem igjen en gang. Men det er så utrolig mange andre usette filmer som slåss om min gunst.

Hvilke filmer anbefaler du for en som ikke har sett noen av Miikes blodsbror og likemann, Ozu? Har en liten fobi mot filmer pre 60-tallet, og når den da er asiatisk er jeg ekstra redd for at det blir dørgende kjedelig.

Du kan jo se de tre filmene han lagde etter 1960: Late Autumn, The End of Summer og An Autumn Afternoon ^_^

Evt gangsterfilmene hans, Walk Cheerfully og Dragnet Woman. Men kanskje jeg skal se dem selv først. Har bare sett Days of Youth og Tokyo Story, og den sistnevnte er jo på mange topplister, så hvorfor ikke begynne med den?

Fra denne dag av må du for øvrig slutte å se filmer på NRK2^^

Dette var et sein-90-talls/tidlig-00-talls-fenomen. Hver søndag sender jo NRK2 en gammel klassiker (bortsett fra førstkommende søndag? What's this?), og det kan man jo ikke neglisjere =P

Lenke til kommentar

Det er nok lett å syns at Ozu filmer kan bli litt kjedelig. Er litt splitta på fyren selv. Jeg vil anbefale Tokyo Story da, den kan vel ikke feile, også er det den mest likte også. Skal du se Japans før 60-tallet så anbefaler jeg Kurosawa istedet. Lagde jo mest action filmer og det er mye mer liv i dramaene hans. Ozu var minimalist, ikke at det er noe galt i det, men det kan bli litt tørt i lengden.

Lenke til kommentar

Kurosawa skal jeg absolutt se mer av, men for tiden har jeg bare Akahige og Schichinin usett i hyllen. Den ene er et tre timer langt sykehusdrama, og den andre en action(?) på over 200 min. Med de spilletidene blir de automatisk nedprioritert.

Faen, jeg bør da tåle Ozu. Har tross alt planer om å se Satantango en dag^^ Starter nok med Tokyo Story med tanke på at den er generelt godt likt

Lenke til kommentar

Pent lite egentlig. Sett deler av Psycho og Vertigo på Tv, men jeg endte med å gjøre noe annet.

The Birds har jeg sett, og den var jo passe banal. Skulle kanskje sett mer av ham, men det er altfor mange filmer jeg finner mer fristende for tiden.

EDIT: Men en dag kommer jeg nok til å kjøpe 14-disc boxen skal du se

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...