Gå til innhold

Spørsmål ang. moped (Lærekjøring og fart)

Bartin

Anbefalte innlegg

Hei!

3 spørsmål:

Hvorfor er det slik at man MÅ følge med en middel/tung MC etter eller foran en moped ved lærekjøring?

Hvorfor kan man ikke ha foreldre kjørende i en bil bak?

Og, hvorfor har de satt en fartsgrense til 45 km/t?

Skal du kjøre på en vei der det er 60/80 på en svingete vei med stor trafikk er det jo farligere å ligge i 45 en i 60/80..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fartsgrensa for moped er diskutert en million ganger før.

Jeg er svært uenig med den selv også. 45 er for lavt, om man absolutt må ha en øvrig hastighetsgrense. 50 hadde vært mye bedre. Det finnes jo ingen 45-grenser allikavel.

EU innførte dette. Før kunne de kjøre i 50 i Norge.

Tror det var på 50-tallet.

Kjøper du en moped som er laget før 1998, kan den være i stand til å oppnå 50, men du er fortsatt ansvarlig for å ikke gi mer gass enn at du holder deg i 45.

Er mopeden nyere enn 1998, KAN DEN IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHETER oppnå mer enn 45 ved full gass.

Teknologien har gjort det mulig å elektronisk regulere hastigheten mer nøyaktig.

Før satset man på at dyser og innsnevringer i eksosen ville holde hastigheten sånn noenlunde riktig.

Det kan være greitt å kjøpe f.eks. en Peugeot Speedfight fra 1998, så får du 5 kilometer ekstra å boltre deg på. Men du er, i likhet med en bil, selv ansvarlig for å IKKE BRUKE DEM.

Men om politiet drar fram tredemøllen, så kan den lovlig oppnå 50 på full gass.

Mitt råd er å hoppe over mopedstadiet. Kjøp lett motorsykkel.

Mopedlappen pleidde å være en vits, men nå er den blitt så omfattende at du like godt kan ta lettlappen mens du er i gang. Du vil takke meg når du er ferdig.

For å svare på de andre spørsmålene:

Tenk etter. Er det like lett å stoppe med en bil? Og holde kontakten?

Det er vel en grunn til at hjelperen skal være på to hjul.

Men er virkelig foreldrene nødt til å følge etter på en middel/tung MC? Kan ikke de følge med på en annen moped?

Lenke til kommentar
Men er virkelig foreldrene nødt til å følge etter på en middel/tung MC? Kan ikke de følge med på en annen moped?

Takker for godt svar. Har lest litt rundt og spurt, og man må faktisk ha middel eller tung MC. Og man må ha kjørt i 5 år.

Er ikke alle som har foreldre med MC og har kjørt i 5 år.. Skjønner heller ikke denne parten av reglene. Er vel samme om det er en scooter/moped eller en tung MC?

Lenke til kommentar

Tragisk...

Broren min ble 18 nå nettopp.

Disse dustereglene hindrer meg i å lære ham å kjøre bil.

Håper det lille han har kjørt med fatter'n og kjørelæreren har vært nok. Men jeg har mere tid, og kunne gitt ham hundrevis av gratis kjøretimer.

Rart at en person som har hatt billappen i 10 år, men nettopp tok MC-lappen ikke er kvalifiset til lærekjøring...

Selv om jeg ikke passer til den beskrivelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...