Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fremkalle minner og følelser fra tidligere episoder

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et par bøker som går på å forbedre selvdisiplin og minske stress, negative følelser osv osv. Ene boka heter "self disipline on 10 days", og den andre heter "Awaken your strongest self"

I den førstnevnte boka står det at man skal tenke tilbake i barndommen og finne noen episoder f eks som man følte seg mislykket e.l. Jeg har veldig vanskelig for å komme på noen konkrete episoder, men jeg har noen formeninger om hvordan de negative sidene mine har oppstått.

F eks var det et kapittel om at man gjerne er redd for å være best, og det tror jeg i mitt tilfelle har noe med en kompis jeg hadde i barndommen som alltid skulle konkurrere, og hver gang jeg vant ble han furten og grinete, og skulle hele tiden konkurrere til han vant i noe.

Jeg har kommet opp med flere lignende mulige årsaker til andre ting, men jeg husker veldig få spesifikke episoder.

Er det noen som vet om noen måte man få frem episoder fra barndommen og ungdomsårene?

I den andre boka, står det bl a at man skal forestille seg 3 av de mest stressende situasjonene i livet nå, og skirve ned fysiske følelser, intern dialog, og hva man sier til seg selv. Jeg vet godt hva de er, men klarer ikke å framkalle følelsen jeg får i en reel situasjon.

Kan noen noen tips for å fremkalle de følelsene mer tydelig også?

PS. jeg gjesteposter fordi jeg har navnet mitt i nicket, og vil ikke bli gjenkjent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_bonaqua_*
Jeg har kjøpt et par bøker som går på å forbedre selvdisiplin og minske stress, negative følelser osv osv. Ene boka heter "self disipline on 10 days", og den andre heter "Awaken your strongest self"

I den førstnevnte boka står det at man skal tenke tilbake i barndommen og finne noen episoder f eks som man følte seg mislykket e.l. Jeg har veldig vanskelig for å komme på noen konkrete episoder, men jeg har noen formeninger om hvordan de negative sidene mine har oppstått.

F eks var det et kapittel om at man gjerne er redd for å være best, og det tror jeg i mitt tilfelle har noe med en kompis jeg hadde i barndommen som alltid skulle konkurrere, og hver gang jeg vant ble han furten og grinete, og skulle hele tiden konkurrere til han vant i noe.

Jeg har kommet opp med flere lignende mulige årsaker til andre ting, men jeg husker veldig få spesifikke episoder.

Er det noen som vet om noen måte man få frem episoder fra barndommen og ungdomsårene?

I den andre boka, står det bl a at man skal forestille seg 3 av de mest stressende situasjonene i livet nå, og skirve ned fysiske følelser, intern dialog, og hva man sier til seg selv. Jeg vet godt hva de er, men klarer ikke å framkalle følelsen jeg får i en reel situasjon.

Kan noen noen tips for å fremkalle de følelsene mer tydelig også?

PS. jeg gjesteposter fordi jeg har navnet mitt i nicket, og vil ikke bli gjenkjent.

har du prøv å snakke lit med foreldrene dine eller søsken vist du har de? kan hende de ikke hjelper stort men de er mulig at dem kan fortelle ett par historier fra barndommen din så kanskje de vil duke opp noen andre minner for deg?? skal av og til bare noen få deler av en historie til for at du skal kunne huske resten og noen ganger kan huske føleser fra episodene.

eller snakk med dem om hvordan du var som barn, var du sjenret, utatvent, var du den stile i klassen eller var du bu den populere?? spør dem rundt deg lit om barnndomen, så du får lit fart på minnene osv

eg selv sliter veldig med å huske ting fra barndommen min, men etter at mine søstre og barndoms venninner har fortlat meg lit så har de kommet frem lit flere minner og føleser fra barnndomen

vet ikke om dette hjalp deg noe, men ønsker deg ivertdal lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...