Gå til innhold

Hvordan lage meg en HD-Kjøleblokk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har ikke trgninger men jeg skal prøve å forklare. Vet ikke helt hva en vannfres er forno. De du kan gjøre er å skaffe deg litt kobber.

hvis du har 3plater.

2stk. som er 2mm tykk og 1stk. plate som e 1cm. tykk.

I den tykkeste platen freser du ut eller borer du ut vannkanalen slik som du vil ha den. (husk at du må frese helt gjennom.) Når dette er gjort legger du den tykke platen mellom de to andre og limer eller skrur dem sammen. nå må du finne et sted der du skal ha niplene for vannkjøling. Her er et bilde som kanskje kan hjelpe. http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...C25005&toc=5434

Litt vanskelig å forklare, men håper du forstår poenget.

Lenke til kommentar

Jeg har mekka en ganske effektiv HD kjøler. Den kan kjøle 4 disker, men det er lett å lage en som kan kjøle flere.

Kjøpte to nipler med gjenger på Biltema. Kuttet av gjengene, og pussa glatt der jeg hadde kutta av.

Tok deretter en 1mm kobberplate jeg fikk ordna hos en blikkenslager ( de kutter den til den størrelsen du vil ha ), og kutta 12 hull i den ( slik at man kan skru fast den ene siden på fire HDD.). Lagde en slik plate til, så nå har jeg altså to 1mm plater som jeg kan ha på hver side av hdd'ene mine.

Jeg Kuttet deretter til et 10mm kobberrør til en slags U. eller mer |_| . Kuttet slik at jeg kunne lodde dem sammen og få en figus som den jeg beskrev. Deretter la jeg den ene kobberplata på kokeplata, skrudde kokeplata på passe varme, og brukte ei tang til å legge på en og en del av 10mm kobberrøret. Når en rørbit var plassert, så tok jeg vanlig loddetinn, og la masse loddetinn langs der røret lå nedtil kobberplata. Når alle rørbitene var lagt på plass, og foret med loddetinn, så skrudde jeg av plata, og ventet på at det skulle bli kaldt nok til at tinnet stivnet. Nå har jeg altså en kobberplate med mulighet for å sku fast HDDer, og et kobberrør som går inn og langs den for å sende vann igjennom.

For å feste niplene, skrudde jeg på kokeplata igjen, satte niplene jeg hadde ordna på høykant, med den avkuttede enden opp, og la på tinn. Når jeg nå satte nedtill enden av røret (som må stikke litt ut over kante på kobberplata) så tok den kalde plata og sørget for at tinnet stivnet, slik at jeg bare kunne løfte av niplen med kobberrøret. Alt ferdig festet.

Dersom noen har et digitalkamera å låne meg, og bor i nærheten av Romsås i Oslo, så kan jeg ta blider og lage en liten guide om det er ønskelig =)

Som regel så er det en bra start å ta ibruk de midlene man har...

-Ko_deZ-

PS. Den kjøler faktisk 1stk ny SCSI 10K disk, og en stk gammel 45gig IBM disk til tilnærmet vanntemperatur.... Tror den greitt kan takle mer

PPS. Vi har en gammel stekeovn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...