Gå til innhold

NAS, DAS, SAS etc. Hva bør man velge

Anbefalte innlegg

Folkens:

Jeg har fått en del tilbud på ny server park fra forskjellige hold, inklusive DELL og HP. Det jeg ser er at selve serverene ikke nødvendigvis koster så mye, men når det kommer til disk og lagring, ja da flyr prisen i været med en gang. Tilbudet jeg fikk fra DELL lød på omlag 210000,- Dette var to servere med bøtter av minne, to feite switcher og et raid skap. Raid skapet inneholder 2.5 TB med disker.

Det jeg opplever som pussig er jo at Dell skal ha nesten 70K plus mva for denne kassa. Hva er det jeg misser her? Sjekk denna: http://go.iomega.com/en/products/network-a...-200r/ix4-200r/

Jada, ikke like utbyggbar og slikt, men pris pr. plass henger jo ikke sammen i det hele tatt

Jeg har selvsazgt forståelse for at en boks som man kan henge 17 disker i nødvendigvis må bli dyrere enn en boks som bare tar 5, men hjelp meg litt her, med å forstå hva det er jeg misser.....

Hva slags spek bør en slik dings ha for å kunne hoste VM'er f.eks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stor forskjell på NAS og DAS. DAS er det samme som lokale disker i serveren, mer eller mindre. NAS er en dedikert boks med disker, som du kan bruke via SMB/NFS share.

Den boksen du linket til, er en vanlig NAS boks som ser helt grei ut. Men når det gjelder VMWare, så er det SAN som virkelig gjelder. Du kan bruke NAS riktignok, men du mister en del på funksjonalitet og ytelse. Som regel er det nettverket som begrenser NAS.

Og SAN, det er i en litt annen klasse enn NAS og DAS. SAN er kort fortalt et eget lagringsnettverk, hvor diskene står i RAID hyller. Det brukes som regel FC (fiber) mellom RAID hyllen og serverne, alle serverne som da skal bruke SAN'et må ha FC kort, som koster noen tusen pr stk. I tillegg er det som regel en fiberswitch eller flere mellom RAID-hyllen(e) og serverne. Ytelsen på SAN kontra NAS er ganske stor og passer derfor bedre til VMWare enn NAS, som er en slags billigløsning i VMWare miljøer.

I tillegg som finnes det iSCSI SAN, som bruker vanlige ethernet kabler istedenfor fiber, med litt redusert ytelse kontra fiber. Fiber SAN (FC SAN) har typisk ytelse på 4 eller 8 Gb, mens iSCSI SAN har litt lavere ytelse grunnet at det bruker vanlig ethernet nettverk.

RAID hyllene kan inneholde alt fra SATA disker (bra), SAS disker (bedre), eller FC disker som er disker med fibertilkobling (best). Noen typer SAN kan kombinere flere forskjellige typer disker, eks 1 hylle med 15 SATA disker + 1 hylle med 15 DC disker.

Uoversiktlig for nybegynnere? Ja absolutt.

Hva du skal velge til VMWare, avhenger i stor grad av hvor stort og hvor mye belastning det blir på hele pakken. Du kan jo fortelle hvor mange fysiske servere og antall virtuelle servere du regner med å kjøre, så blir det litt lettere å finne ut.

En gang for et par år siden kjøpte jeg 2 svære servere med 2 stk FC kort i hver, masse RAM osv, + 2 fiber switcher + en RAID hylle med 15 x 300GB FC disker. Det kom på rundt 500 000 totalt sett. I ettertid utvidet jeg SAN'et med en hylle med 15 x 1 TB SATA disker, det kom på rundt 100 000,- tror jeg.

Så kjapt oppsumering, du kan bruke alt fra lokale disker (DAS), NAS og SAN til VMWare, pris og ytelse samt noe funksjonalitet er det som skiller dette.

Lenke til kommentar

Tusen takk for god oppsummering.

Det jeg skal kjøre er følgende:

1 AD controller

1 IIS server

1 SQL server 2008 server

1 terminal server med ca 75 brukere

Software som benyttes er egenprodusert plus office

ut over dette er vi et utviklingsselskap og har behov for ting som Source Control o.s.v., men dette krever ikke noe ytelse

Det vi har fra før er fire HP servere i rack samt et par gulvmodeller av mindre kvalitet.

Så alt i al t er vel ikke dette å regne som noe svære greier.

Tilbudet vi fikk fra Dell er to stk. PowerEdge R710 med 32GB minne og ellers det som måtte være nødvendig. Disse koster rett under 40 laken pr. stykk. Så er det en PV MD3000i iSCSI RAID array med 7 x 146GB + 3 x 500GB disker (begge SAS), denne til rett under 70 laken og til slutt to PowerConnect 5424 GB switcher til 7 laken pr. stykk.

Alt ialt blir dette ca 200 laken ink mva.

Jeg har litt problemer med å bedømme hva jeg får ut av dette og om jeg rett og slett klarer meg med noe enklere. Det er jo også slik at jeg ikke skal kaste de serverene jeg har, men ønsker å bruke dem videre.

Det jeg ønsker meg er jo et VM som er oppe og går til en hver tid. Spesiellt liker jeg tanken på at en server blir erstattet automatisk hvis den går ned. Det er vel her det eksterne DISK kabinettet kommer til sin rett, men er det overkill det tilbudet jeg har fått?

Lenke til kommentar

Nei syns ikke det er overkill egentlig, du har jo 75 brukere. Men hvis du vil ha både redunans og ytelse, så må du nok ha 3 servere i bunn. Tenk deg at 1 av 2 servere ryker, og den siste tar over alle VM'ene. Da blir det dobbelt så stor last på den. Av den grunn er 3 mest egnet for både redunans og en fornuftig ytelse. Men for all del, det kommer jo helt an på belastningen. Terminalservere er killere på RAM og diskytelse.

Men du sier ingenting om software her. Er VMWare inkludert i prisen? Uansett ville jeg ha kjøpt dette samtidig, da prisen på OEM lisenser til VMWare er en god del billigere enn vanlige lisenser. Og hvis du vil ha den automatiske redunansen som du nevner (heter HA i VMWare), så trenger du Virtual Center standard lisens i tillegg. Dvs en egen server med Virtual Center. Og ja, delt lagring via SAN / NAS er er forutsetning for at dette skal fungere.

Pass på at du har orden på MS lisensene dine, Enterprise versjonen av Windows gir deg 4 virtuelle pr fysiske Windows server, mens Datacenter gir deg ubegrenset antall VM. Husk bare på at med en gang du introduserer VMWare eller tilsvarende, så har det lett for å gå inflasjon i nye VM'er, siden det er så lett og kjapt å sette opp nye servere. Men samtidig en fordel, du kan opprette nye VM'er og teste, lage ditt eget test AD, nettverk osv.

Switchene til Dell er faktisk overraskende bra i forhold til pris og duger fint. Men hvis ikke du har VLAN på plass allerede, så må det på plass for at VMWare skal fungere optimalt. Er du ikke helt stø på dette, så få tak i en konsulent som kan hjelpe deg med å sette opp nettverk/SAN og litt basic install. MD3000i er så vidt jeg vet iSCSI SAN om jeg ikke tar helt feil og passer sikkert fint til ditt bruk. Men igjen, iSCSI stiller store krav til nettverket ditt, da feil på nettverket kan få katastrofale følger på VMWare boksene dine (og VM'ene).

Koster selvfølgelig litt å være kar, men i det lange løp så sparer du jo masse tid på drifting, samt at det er mye lettere å tilby høyere oppetid til dine brukere.

Lenke til kommentar
...Men hvis du vil ha både redunans og ytelse, så må du nok ha 3 servere i bunn...

Ja, det stemmer, men som nevnt så har jeg fire HP RACK servere fra før som, med en gang jeg har satt opp dette skal fristilles og meldes inn i dette systemet. Dette går jeg bare ut ifra at vil virke...

Men du sier ingenting om software her. Er VMWare inkludert i prisen?...

Dette er uten software. Vi er Microsoft Partnere og kommer til å kjøre alt på Win2K8 med HyperV i bunn.

Switchene til Dell er faktisk overraskende bra i forhold til pris og duger fint. Men hvis ikke du har VLAN på plass allerede, så må det på plass for at VMWare skal fungere optimalt.

Er du ikke helt stø på dette...

Hehe, har aldri satt opp noe VLAN før, men det skal jeg alltids klare å lese meg til. Du må gjerne fortelle i grove trekk hva det dreier seg om....

MD3000i er så vidt jeg vet iSCSI SAN om jeg ikke tar helt feil og passer sikkert fint til ditt bruk. Men igjen, iSCSI stiller store krav til nettverket ditt, da feil på nettverket kan få katastrofale følger på VMWare boksene dine (og VM'ene).

Finnes alternativer som er tryggere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...