Robocoop Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Bør det ikke være en grense på 25 år eller noe for å sitte der på Tinget? Jeg mener - det skal jo ta tid å nå toppen uansett hvor smart man er. Det er jo veldig mye kunnskap om ting som man må lese seg opp på om helsevesen, veibygging, lovverk, sedvaner, virkemåten og arbeidet i departementer og partigrupper ++. Men så velges det inn en 22 åring og en 23 åring...... Forrige gang tror jeg en 18 åring ble valgt inn.. Jeg synes det er ganske komisk. De kan umulig ha nok fartstid i politisk håndverk, ei heller kunnskap om den omfattende saksmengden til å sitte i vår lovgivende forsamling. Fysisk umulig. Nå skal ikke jeg nekte Magnus Carlsen og tilsvarende å sitte på Stortinget, men jeg har ikke inntrykk av de som er valgt inn er noen genier. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Vel, du har jo et poeng med at folk som skal sitte på stortinget må vite hva de gjør, men det går andre veien også. Kan ikke si at jeg setter noen lit til gamlingene på stortinget når det kommer til saker om teknologi for eksempel. Jeg regner med at de som blir valgt som stortingsrepresentanter har fortjent stillingen, uansett alder. Vi burde vel egentlig ikke diskriminere potensielle stortingskandidater pga alderen deres. I beste fall vil vi få et monotont storting der mange aldersgrupper ikke er representert. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har ingenting imot unge på Stortinget, jeg har noe imot uvitenhet og dårlige idéer på Stortinget. Skal man først nekte en 22-åring en plass burde man nekte en 75-åring en plass, da han er alt for gammel til å kunne ta en avgjørelse om et samfunn han snart forlater uansett. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 I 2005 ble det valgt inn en 21 årig AP-berte. Jeg er litt skeptisk til å si "valgt", fordi det er jo partikomiteer som bestemmer rekkefølgen på listene, og folk flest bruker ikke muligheten til å stryke. Jeg er over halvveis i 20-årene, og jeg kjenner ikke mange på min egen alder jeg synes at er modne nok. Og jeg mener også at jeg har mange veldig seriøse personer i min omgangskrets, jeg bare tror ikke at jeg ville hatt god samvittighet ved å sette meg selv eller dem på tinget. Det betyr ikke at jeg er for en aldersgrense, men det betyr at jeg er veldig skeptisk til de som er 18-22. Du trenger litt tid på å prøve å feile, både i private og politiske spørsmål. Forøvrig skulle jeg gjerne sett at vi hadde færre 50-60 åringer på tinget, men heller flere 30, 40 og 70, kanskje til og med 80 åringer. Det var skam at en så dyktig mann som Inge Lønning ikke ble nominert av Høyre i år. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Vi kunne hatt flere 70 åringer i hvertfall. Ja, som f.eks Lønning 80 blir for gammelt etter min mening - det er for stor sjanse for demens. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Folkevalgt er folkevalgt, atten eller åtti. Ser ikke noe problem med dette, en på 18 kan ha like mye kunnskap som en på 25, og en åttiåring kan ha like god hukommelse som en på sekstiåring. Synes man skal være forsiktig med å si at noen er for dumme til å sitte på Stortinget. Parlamentet skal vel representere folket, og folket består jo av alle aldersgrupper. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Man bør ikke sitte på Stortinget og bestemme over andres liv før man har vært ute i det skikkelige arbeidslivet og erfart hva det vil si å leve. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 I Tyrkia må du være 40 år for å sitte i regjering har jeg hørt. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) La meg nå påstå en sak, uten å egentlig ha noe som helst godt belegg for det, det er kun basert på egen erfaring; Det finnes mange 18-åringer der ute som har minst like gode muligheter for å gjøre en god jobb på stortinget som en gjennomsnittlig 40-åring. Å skjære alle over en og samme kam og si at de under 25 er for dumme og de over 70 er for demente til å gjøre en god jobb på stortinget blir helt feil. Det må gå an å vurdere hver enkelt person individuelt, i alle fall i denne sammenhengen. Ikke ett ord om de som faktisk sitter på stortinget idag, jeg vet knapt hvem de er. Dette blir altså kun på helt generelt grunnlag Endret 22. oktober 2009 av jonlem Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Er faktisk mange som begynner og jobbe når de er 16 år etter grunnskolen og har mere normal arbeidserfaringer enn en del andre på stortinget. Er mange som sitter der som er rene akademikere og studert til de er 30 før de har gått inn som heltiddspolitikere på stortinget. Endret 22. oktober 2009 av Lugmeister Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Er du god nok, så er du gammel nok. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Var det ikke trådstarter som lo over at regjeringen hadde henta inn en gamlings, da? Lenke til kommentar
sondre94 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Jeg vil nå si at folk samme hvor gamle de er eller hvilke sosiale lag de kommer ifra kan gjøre en god jobb på stortinget viss de har kompetanse. Tviler på at partiene setter idioter på listene for å si det sånt. Enten der er Frp eller Rødt. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Stortinget skal representere befolkningen og kan man stemme fra man er 18år så syns jeg 18års grense burde holde. Uansett er ikke alderen direkte negativt da man kan se ting fra andre sider enn hvordan en på 60år ville ha gjort. F.eks er it-kunnskap blant dagens stortingspolitikere omtrent ikke eksisterende, litt rart med tanke på at det er norges 3de største bransje. Lenke til kommentar
sondre94 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Stortinget skal representere befolkningen og kan man stemme fra man er 18år så syns jeg 18års grense burde holde. Uansett er ikke alderen direkte negativt da man kan se ting fra andre sider enn hvordan en på 60år ville ha gjort. F.eks er it-kunnskap blant dagens stortingspolitikere omtrent ikke eksisterende, litt rart med tanke på at det er norges 3de største bransje. Du har helt rett. Derfor vi trenger litt av alt. 60-åringer har også erfaringer 20-åringer ikke har. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Er faktisk mange som begynner og jobbe når de er 16 år etter grunnskolen og har mere normal arbeidserfaringer enn en del andre på stortinget. Er mange som sitter der som er rene akademikere og studert til de er 30 før de har gått inn som heltiddspolitikere på stortinget. Det er ikke mange (om noen) av broilerne på stortinget som begynte å jobbe når de var 16. Og det å ha studert gir faktisk livserfaring det også. Lenke til kommentar
sondre94 Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Som sagt. De som sitter på tinget er der ikke uten grunn. Forskjellige erfaringer er viktige. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Min generasjon har alt for mye makt i samfunnet. Vi kravler rundt overalt i styre og stell, og gjør hva som er best for vår generasjon... Da er det bare bra at vi får noen forhåpentligvis uredde ungdommer som kan si fra, selv på Stortinget. Geir Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Føler ikke at alder har så mye å si akuratt der. Når man setter mennesker som ikke kan noe som helst om departementet de får til å styre landet burde nesten alt være lov. Jeg har såppas liten respekt for politikerne etterhvert at jeg tror de fleste kunne gått inn i en ministerpost og gjort det sånn høvelig greit. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Føler ikke at alder har så mye å si akuratt der. Når man setter mennesker som ikke kan noe som helst om departementet de får til å styre landet burde nesten alt være lov. Jeg har såppas liten respekt for politikerne etterhvert at jeg tror de fleste kunne gått inn i en ministerpost og gjort det sånn høvelig greit. Det har du helt rett i. Men jeg ønsker resultater som er bedre enn "greit". Derfor provoserer det meg når ministere blir utnevnt eller byttet med hensyn til individers posisjonskåthet innad i et parti, eller med hensyn til alder/etnisitet/kjønn/bekjentskaper. Beste mann/kvinne burde fått jobben, punktum. Så får kronprinsene og broilerne sette i gang å skaffe seg relevant erfaring og utdanning hvis de er interessert i å komme til topps en dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå