Gå til innhold

WindowsXP - treg oppstart, IRQ-deling


klarsen91

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med litt uttesting av Windows XP Professional for tiden (bl.a. i forbindelse med raid), og lurer på to ting:

 

For det første: XP bruker hos meg litt lang tid på å bli helt ferdig med oppstart. Det virker som den er raskt ferdig (taskbar og ikoner er kommet opp), men så kommer en lang periode hvor man bare delvis kan kjøre programmer. Etter drøyt 1 minutt uten noen synlig aktivitet gjør oppstarten seg plutselig ferdig, og bl.a. er det først nå evt. programmer i Startup-katalogen blir utført. Er dette vanlig, er det evt. noe jeg kan gjøre for å korte ned på denne irriterende ventetiden? (legger f.eks. merke til at det er svært mange programmer under "Services" som skal initieres - kan jeg fjerne noen av dem?)

 

For det andre: Er det noen måte å hindre at nesten all hardware får samme IRQ? Microsoft har visst fått den geniale ideen at hvis man presser nesten alt inn på samme IRQ, er det masse ledige ressurser til evt. ny hardware... Dette må da gå på bekostning av ytelse? For mitt vedkommende er det skjermkort, lydkort, nettverkskort, raid-kontroller, scsi-kontroller, USB og ACPI som deler IRQ 3, altså 7 enheter! Samtidig står noe sånn som 6 IRQ'er ledig...

 

Dette problemet har jeg ikke i Millennium - her får alle enheter den IRQ som BIOS'en tildeler. (jeg har prøvd det meste av BIOS-innstillinger for å prøve å "tvinge" bestemte IRQ på de forskjellige enhetene i XP, uten resultat)

 

Alle råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke skyld på Microsoft fordi delene dine kommer på samme IRQ. Det er selvfølgelig VIA sin feil som vanlig, du kan hente ned en oppdatert bios til hk'et ditt som fikser dette, når det gjelder den trege oppstarten, så har du sikkert et program som bugger litt, sjekk i regedit -> HKEY_LOCAL_MACHINE -> SOFTWaRE -> Microsoft - > Windows - > CurrentVersion -> Run. Her finner du alt som starter, som ikke ligger i "Startup" / "Oppstart". Dette burde fikse alle dine problemer!

Lenke til kommentar

20. Defrag of files used at bootup in WinXP

To help in getting a faster bootup WinXP makes it possible to organize the files used at bootup on the HDD, so the files are faster to read.

 

One can control this feature with this STRING value in registry :

 

[HKEY_LOCAL_MACHINE SOFTWARE Microsoft Dfrg BootOptimizeFunction]

Enable = "Y" (Enable = "Y", Disable = "N")

 

 

Det finnes oxo et verktøy som hette Bootvis og kan lastes ned

 

http://download.microsoft.com/download/whi...ootVis_file.exe

 

Du kan evt. prøve å slå av i BIOS de portene du ikke bruker, som f.eks. COM2 og/eller USB. Det frigir både IRQ og resurser.

 

 

 

Hilsen

 

Staljin

Lenke til kommentar

[Det kom visst et nytt svar mens jeg skrev dette! Jeg har forøvrig disabled alt jeg ikke bruker.]

 

Da får jeg vise til Microsoft sine egne sider:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?...ymous%7c2613391

 

Her står det svart på hvitt at flere / alle enheter deler IRQ i Windows XP...

 

Den nyeste bios-en til hovedkortet mitt tilordner IRQ på samme måte som den nest nyeste (som av en eller annen grunn synes å være mer stabil). Og bios-en tilordner IRQ helt fint, som jeg sa er alt som det skal i Windows Millennium.

 

Når det gjelder treg oppstart, så er det snakk om en helt ny installasjon av XP - jeg har foreløpig ikke installert et eneste program. De få programmene som ligger i "Run"-katalogen i registret, er system-programmer som jeg regner med bør få være i fred.

 

[ Denne Melding var redigert av: klarsen91 på 2002-01-25 20:06 ]

Lenke til kommentar

Hmmm, dette kan det jo vere ein ide å prøve:

 

(Frå Microsoft Knowledge Base-artikkelen som det var linka til)

The Plug and Play operating system settings in the computer BIOS do not generally affect how Windows XP handles the hardware. However, Microsoft recommends that you set the Plug and Play operating system setting to No or Disabled in the computer BIOS. For information about viewing or modifying the computer BIOS settings, consult the computer documentation or contact the computer manufacturer.

 

per

Lenke til kommentar

Takk for tipset med å skru av ACPI! IRQ-ene er nå bedre fordelt. Jeg håper forresten ikke at ytelsen blir noe dårligere når ACPI ikke er installert. Noen som vet noe om dette?

 

Når det gjelder den trege oppstarten av Windows XP, prøvde jeg å sette inn et og et PCI-kort etter å ha installert XP med et minimum av kort. Det viste seg at det er nettverkskortet som fører til ventetiden på over et minutt. Kortet er av typen 3Com Etherlink 10/100 (3C905B-TX), og jeg bruker det til ADSL (Telenor) Da kortet var autodetectet i Windows, kom "Networking wizard" opp, og jeg endret en del innstillinger her. Jeg er derfor litt usikker på om det er selve kortet eller nettverksinnstillingene som skaper problemer.

 

Noen gode forslag? Kan jeg f.eks. velge manuell IP-addresse, eller vil ikke ADSL-en virke da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...