Gå til innhold

Fersk ny PC ?

Anbefalte innlegg

Først og fremst fant jeg ikke noe underforum å legge denne tråden i så det ble "annet"!

En god stund siden jeg bygget meg en ny PC, og har kommet frem til at det er tid for en ny datamaskin i hjemmet stasjonært!

Fra maskinen er planen at jeg skal kjøre "mediasenter", men kun VGA/DVI mot flatskjerm kombinert med Coax/Toslink lyd.

Ellers ønsker jeg en maskin som virkelig drar spill, samt gjør seg bra med forskjellige ting som programbehandling såvel som enkel grafikkbehandling.

Enkelt sagt, en allround PC med god ytelse.

Deler som trengs:

Jeg har sett en del på tower rundt omkring og etter tidligere erfaringer har jeg helst lyst til å bygge maskinen i ett Lian Li tower. Det jeg ikke vet er hvilke tower som er best til min bruk. Jeg regner med at det trengs plass til 4-8 HDer, 2x Bluray brennere samt ett heftig grafikkort. Det er også viktig at det tas hensyn til en støysvak kjøling, PCen står nemlig bakerst i stuen! Om noen har noen innspill på dette så for all del kom med "tips og triks"!

Som vanlig må også PSU kjøpes utenom, og jeg renger med at de fleste PSUer har standard størrelse enda. Men hvilke er stille og gir riktig spenning slik at det ikke oppstår problemer med HW etter ett år eller to? Er idag fornøyd med min MIST 650W, men den lager en smule mere lyd enn jeg ønsker.

Når jeg ser på hovedkort blir jeg mer i tvil idag enn for 5 år siden. Jeg vet at mange har hatt gode erfaringer med mye, men selv ønsker jeg ikke Abit hovedkort og absolutt ikke AMD prossessor. Jeg har tidligere brukt MSI og vært fornøyd med disse kortene, men ettersom jeg ikke er oppdatert lengre så er jeg åpen for alle forslag så sant det er ett kort som er stabilt og klargjort for SLI (ikke Crossfire)!

Minne er noe jeg aldri har visst noe særlig om, men ettersom jeg har forstått at det betyr mere og mere med Latens og bus hastighet osv, så ønsker jeg forslag til bra ram som passer til hovedkortet (har ikke valgt hovedkort som sagt, så kansje litt vanskelig. Men om du har forslag til hovedkort, sleng gjerne med forslag til RAM også).

Ettersom jeg har nevnt at jeg ønsker en Intel prossessor, må jeg nesten nevne at jeg har lite peiling utover dette. Flere nye prosessorer har kommet på markedet og jeg må si det ikke er lett å følge med lengre. Ser ut som i7 950 skal være en bra prossessor, men som sagt blir det litt jungel for meg. Om noen kan kommentere/rette på dette, for all del gjør det! Det som også trengs er GOD og ROLIG kjøling, tips noen ?

Grafikkort har alltid vært Geforce for meg, vel helt siden Voodoo 2. Har sett for meg GTX 285/295, men ser nå at du får to kort i ett ? Hovedsakelig ønsker jeg grafikkytelse i massevis, så alle forslag tas imot også her!

Harddisker er også litt viktig at har god ytelse. Har sett for meg 2stk "systemdisker" av typen WD Velociraptor (300GB), og tenkte å kjøre lagring på 1stk Seagate Barracuda 1TB. Har Seagate fra før av og er meget fornøyd med både støynivå og ytelse på disse. Om du har noe og komme med her så skriv i vei!

Lydkort er alltid ett problem for meg. Integrerte lydkort er somregel rævva! Har per idag ett Xonar kort, men dette er god gammel PCI, og i tillegg ønsker jeg ikke å røre noe av dem gamle PCen. Denner er flott til skolearbeid for de små! Jeg ønsker noe som kan sende HD-lyd. Jeg vet ærlig talt ikke om Toslink kan sende HDlyd¿

Ellers så ønsker jeg 2stk Bluray brennere med "støtte for alt det gamle". Regner med at en Bluray brenner tar alt, men noterer det for sikkerhets skyld!

Når det gjelder standarden min sitter jeg med en Pioneer LX5090 og en Pioneer VSX-LX51 reciever, så jeg er noe kvalitetsbevisst og går ikke for det simpleste. Ønsker derfor noe med litt futt i og har satt budsjettet til kr.20.000,- pluss/minus! Så klart om noen klarer å legge frem noe som blir billigere og allikevel holder en god standard er jeg kjempeglad for det!

Vet dette kansje ble en voldsom tråd med mye tekst, men jeg håper noen orker å ta seg tid til å hjelpe meg å sette sammen noe som kan virke i noen år!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Du bør uansett preferanser velge et HD5870 skjermkort i dag. Prosessoren bør være i7920 (som nevnt av biggan) + 6 GB DDR3 low-volt. Hovedkortet skal bare passe til prosessoren, da de fleste X58 kort er bra nok. Du skal etter mitt skjønn ha en SSD-disk til Operativsystemet. Øvrige komponeneter bla Kabinett og strømforsyning finner du her:

Fremtidsrettet

Lenke til kommentar

Har nettop selv satt sammen en PC med samme RAM, hovedkort og CPU. Har dog to stk HD4890 istedenfor ett stk 5870 (kjøpte for tidlig). Hvis du ikke har tenkt til å OC, skal stock-kjøleren holde lenge. Men hvis du dog vil overklokke (du klokker lett 17 920 fra 2,6 til 3,8) ville jeg gått for tredjeparts kjøling.

Siden Stilhet er viktig for deg: Vannkjøling! her reduserer du støyet en hel masse! Har lite erfaring med å sette sammen slik selv, men du kan lage en loop som fjerner både GPU og CPU-vifter helt, og du kan da ha noen få stillegående vifter som sørger for resten av luftgjennomstrømningen.

NB: hvis pcen din ikke booter nybygd, prøv å bytte plass på RAM-brikkene :) (fra sort til rød)

Edit:

Ja, de kan settes i RAID. Men vil anbefale to ting:

1: kjøp Intel sine modeller, er (etter singnende) de som er best.

2: Hva skal du med 256 GB systemdisk? Ville nok heller anbefale halvparten, og heller legge resten i å få et stillere system :)

PS: Kjøp en minnekortleser også, praktisk sak.

Edit 2:

Noe sånnt som denne SSD'en?

Endret av Madeo
Lenke til kommentar

Trenger stor systemdisk da jeg bruker endel videokamera, samt har over 100GB i spill installert på den nåværende stasjonære. Tørr si at ca 80GB av spillene enda blir brukt her i huset! Vet ikke om det er nødvendig å installere spill sammen med system, men jeg har alltid hatt hovedstasjonen med OS og alt installert software.

Minnekortleser har jeg fra før av, denne er ekstern og ja, den er genial til det meste. Min har i tillegg firewire og noen ekstra USB porter. Kjekt når Zen'en skal ha nye sanger ;)

Når det gjelder vannkjøling skal jeg nok klare å få bygget opp det. Vet fra gammelt av at vannkjøling er idiotsikkert (nesten :p), MEN som med vifter finnes det flere typer pumper som faktisk lager VOLDSOMT med lyd i forhold til det man skulle tro! Kan godt motta noen tips på dette om noen har kunnskap om nyere vannkjøling.

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...