indahla Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har idag et hjemmenettverk med en trådløst router (D-link G) og et GET kabelmodem. Også har jeg flere bærbare maskiner, noen med N-kort og andre med G (og faktisk en med B...). Hvis jeg kjøper en ny N-router og benytter en maskin med G-kort samtidig som en med N vil hastigheten på hele nettet gå ned til G.. Er det mulig å benytte både en N og en G router i samme nettverk sammen med GET kabelmodemet? Hvordan kobler jeg og hvordan gjør jeg med DHCP? PS: Det skal også nevnes at jeg har en Windows Home Server koblet til routeren som må nås fra alle maskiner. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) bump Ettersom du bumper føler jeg at lista ligger litt lavere ... Det du strengt tatt trenger er et N-aksesspunkt som kan kobles til på LAN-siden av den routeren du allerede har. Min N-router kan settes til å bruke enten 2.4GHz (samme som G) eller 5GHz ; eller muligens begge samtidig (?), så hvis du får tak i et N-aksesspunkt som kan benytte 5GHz, så har du i hvert fall redusert faren for interferens mellom N-nettet og G-nettet, skulle jeg tro. (Men radiobølger er rare greier ...) Ved å bruke et aksesspunkt slipper du å tenke på DHCP og sånt - det tar routeren seg av. Du vil "se" 2 trådløse nettverk; ett G- og ett N-nett. Jeg har ikke sjekket tilgjengeligheten til N-aksesspunkt, men hvis det er "umulig" å få tak i, så kan du bruke en N-router som aksesspunkt dersom du: - Slår av DHCP-funksjonen i denne routeren - Gir den en statisk IP-adresse (på LAN-siden) i det eksisterende nettet - Kobler den til det eksisterende nettet via en LAN-port på denne routeren Der fikk du noe å tenke på ... edit: Jeg er ikke sikker på om dette med 5Ghz er en del av N-standarden eller om det varierer fra utstyr til utstyr. Endret 20. oktober 2009 av nebrewfoz Lenke til kommentar
indahla Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2009 Det ble noe å tenke på ja =) Men, dette hørtes jo greit ut (sånn bortsett fra den interferens greia, men det får jeg bare satse på ikke blir noe problem. Du er 100% på at jeg kan koble et aksesspunkt til en av LAN-portene på routeren jeg har idag og at routeren så kan fungere som DHCP for denne og gi IP'er til klientene koblet til aksesspunktet? (det er kanskje sånn aksesspunkt skal fungere..?) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Hvis du kjøper en 11n router, så vil den bruke 11n mot de maskinene som støtter det og gå ned til 11g på de som ikke støtter 11n. Det er ikke noe problem å gjøre om en router til aksesspunkt + switch. Da setter man den opp med ipadresse i samme subnett som den andre routeren som skal dele ut DHCP. Man kan f.eks gi den 192.168.1.2 og den andre routeren har 192.168.1.1. Slå så av DHCP på LAN-innstillingene. Deretter kobler man nettverkskabelen i LAN. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Du er 100% på at jeg kan koble et aksesspunkt til en av LAN-portene på routeren jeg har idag og at routeren så kan fungere som DHCP for denne og gi IP'er til klientene koblet til aksesspunktet? Ja. (det er kanskje sånn aksesspunkt skal fungere..?) Nemlig. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 Hvis du kjøper en 11n router, så vil den bruke 11n mot de maskinene som støtter det og gå ned til 11g på de som ikke støtter 11n. Jeg har testet en N-router fra D-link og der gikk hele nettet ned til G-hastighet hvis en maskin med G-kort ble koblet til.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Det er hvertfall meningen at det skal fungere. D-link hadde mye dårlige routere for noen år siden, men har fått betrakteig bedre rykte med de nyere modellene. Det skurrer litt på firmwaresiden ennå, men selve hardwaren er stort sett bra. Skal du ha maks hastighet med 11n og 11g, så er det best å sette de på hver sin kanal i hver sin ende av skalaen. 11n med maks båndbredde okkuperer nesten halve båndet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå