Hansforum Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Hei. Jeg har Photoshop CS3 og bruker dette mye. Foto er min hobby, og jeg er veldig interessert i dette. Jeg hører mange snakke om Lightroom og CS4. Er dette noe som jeg trenger? Jeg føler at jeg får gjort det meste i CS3. Vil jeg få mye mer ut av bildene mine ved å oppgradere, evt kjøpe Lightroom? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 har du SC3 og er fornøyd med dette ser jeg ikek noen grunn til at du bør bytte. etterhvert når cs5 og cs6 har kommet bør du vel vurdere å flytte over da det (antageligvis) har komet ganske mange nyttige funksjoner innen den tid. Lightroom har ganske annerledes bruksområde enn Photoshop. dets primære virkemåte er å holde styr på alle bildene dine og ikke brukes for å redigere bilder slik Photoshop sin oppgave er. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Spranget fra CS3 til CS4 er nok ikke så stort. Du kan installere en 30-dagers prøveversjon av CS4 for å se om du synes det er verdt pengene. Lightroom er et helt annet program enn CS3, og om dette vil gi deg "bedre bilder" kommer an på hva du gjør av etterbehandling. Lightroom er en slags "alt i ett". Her foretar du importering av bildene, organisering, katalogisering, legger på keywords osv. I tillegg redigerer du bildene her, og du kan printe ut, laste ut på nettet etc. Litt lettere å avgjøre hvis du spesifiserer litt nærmere hva du benytter photoshop til i dag, og hva du ønsker at et fotoprogram skal gjøre. personlig har jeg brukt photoshop i mange år, men åpner det veldig sjeldent nå som jeg benytter Lightroom. ... og ikke brukes for å redigere bilder slik Photoshop sin oppgave er.Dette stemmer nok ganske dårlig, Lightroom benyttes så absolutt til redigering. Endret 19. oktober 2009 av perottol Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Dette stemmer nok ganske dårlig, Lightroom benyttes så absolutt til redigering. greit nok at du kan redigere bilder i Lightroom men jeg sammenlighet redigeringsmulighetene i Lightroom med Photoshop og da er de som sagt ganske mininmale. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Dette stemmer nok ganske dårlig, Lightroom benyttes så absolutt til redigering. greit nok at du kan redigere bilder i Lightroom men jeg sammenlighet redigeringsmulighetene i Lightroom med Photoshop og da er de som sagt ganske mininmale. Jobber man med design så er jeg enig med deg, men jobber man med fotografier så har Lightroom omtrent alt man trenger til vanlig redigering. Hadde det vært kun et organiseringsprogram hadde det nok ikke hatt den utbredelsen det har i dag. Selvfølgelig har photoshop helt andre muligheter når det kommer til redigering, men en fotograf trenger sjeldent path-tool og alpha-kanaler til ordinær bilderedigering. Det meste man trenger finner man i Lightroom. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Hei. Jeg har Photoshop CS3 og bruker dette mye. Foto er min hobby, og jeg er veldig interessert i dette. Siden dette er en hobby kan nyere utgaver av Photoshop (som CS4) bli for dyre. Et alternativ kan være Adobe Elements som gir mange av de samme editeringsmulighetene som CS men til en svært hyggeligere pris. Lenke til kommentar
kanonterje Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 jeg ville ikke kjøpt Lightroom om du bruker photoshop og er fornøyd med det. Adobe Bridge-delen er helt ok å bruker til organiseringen, det Lightroom gjør er å kombinere organisering av bilder med muligheten for etterbehandling av fotografier. Jeg jobber mye kjappere i Lightroom, fordi jeg enkelt kan kvitte meg med dårlige bilder, og enkelt gjøre det få justeringene som trengs for å sprite opp et bilde. Men skal jeg gjøre noe mer avansert hiver jeg det opp i photoshop, og da bruker man fort mer tid på etterbehandlinga. kanon Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2009 Takk for god respons. Når det gjelder adminstrering og arkivføring så merker jeg at det er litt tungvindt. Ja, jeg bruker adobe bridge i tillegg til explorer i windows xp. Nå som jeg nærmer meg 100 000 bilder merker jeg at jeg har mistet litt av oversikten. Spesielt det med å tagge bilder, men også det å kunne raskt og greit gå innpå og gjøre endringer på mange RAW filer før jeg konverterer de til jpg. For prisen av CS4 kan jeg nok få ei ny god linse i samlingen, som kan være vel så nyttig. Jeg har nå lastet ned Lightroom for gratis å prøve i 30 dager, skal se hvordan det er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå